دوشنبه 9 اسفند 1395 - 30 جمادى الأولى 1438 - 27 فوریه 2017
معرفت ديني معرفت ديني | انديشه سياسي اسلام | موضوعات سیاسی و اجتماعی | تاريخ اسلام
جمعه 29 بهمن 1395
اخلاق اسلامی / مکتب اسلام به جنبه های روحانی انسان بیش تر از خصوصیات غریزی و جنسی او اهمیت می دهد و زندگی بهتر را در ارضای شهوات و تسکین غرایز به هر صورت نمی داند . ...
 
  معرفت دینی
 
  شکوه اقتدار ملی
 
 سیاسی و اجتماعی
 
  انديشه سياسي اسلام
 
  آمار سايت
مهمان : 4708
اعضا عضو سایت : 44
اعضا آنلاین : 0
امروز : 3721
ديروز : 14099
ماه : 296929
سال جاری : 684248
تعداد مطالب : 31928
كل : 18270106
 
 جستجو
 
اوقات شرعی 
 
 معرفت دینی
4. مبانی و مزایای حقوق بشر در اسلام (قسمت چهارم)
      اخلاق اسلامی / مکتب اسلام به جنبه های روحانی انسان بیش تر از خصوصیات غریزی و جنسی او اهمیت می دهد و زندگی بهتر را در ارضای شهوات و تسکین غرایز به هر صورت نمی داند . بر پایه این اعتقاد و پیوند ماده و معنا، تن و جان، عقل و غریزه ، اسلام توانسته ست بعد تازه ای به تعریف انسانیت بدهد و بشر را موجودی بداند که مهم ترین امتیاز او نسبت به سایر جانوران، نگه داری تعادل بین نیروهای فعال وجود اوست . این حالت اعتدال را اطاعت از اوامر و نواهی پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله فراهم می آورد . ... جمعه بیست و نهم بهمن 1395
تعداد بازدید: 16
4. مبانی و مزایای حقوق بشر در اسلام (قسمت سوم)
      انسان در نگاه اسلام / قرآن در باره هیچ موضوعی بیش تر از انسان گفت وگو نکرده است . انسان را دارای روح غیرمادی و برخوردار از سعادت ابدی به معنای واقعی کلمه معرفی کرده است . در حقیقت، هویت انسان و سرنوشت پس از مرگ او را «روح » تعیین می کند . از دیدگاه اسلام، روح، واقعیتی است ناشناخته و وصف ناپذیر . «و یسئلونک عن الروح قل الروح من امر ربی و ما اوتیتم من العلم الاقلیلا .» «می پرسند تو را از روح، بگو روح از فرمان پروردگار من است و شما را نداده اند از علم، مگر اندکی .» ... جمعه بیست و دوم بهمن 1395
تعداد بازدید: 21
4. مبانی و مزایای حقوق بشر در اسلام (قسمت دوم)
      بینش توحیدی اسلامی / از دیدگاه اسلام خدا موجودی مطلق، با قدرت کامله و مشیت ازلی است . تجرد الهی ، او را از تمامی کائنات ممتاز می سازد ، اعتقاد به ذات برتر لایتناهی، ازلی و ابدی، که زندگی هر مسلمان را در خود گرفته و غالبا بر زبان ها جاری است، به هیچ وجه بدان معنا نیست که رابطه با خدا و توسل به او را دشوار کند . قرآن مانند کتب آسمانی پیش از خود، حجاب چهره جان را به یک سو می افکند و آدمی را با خدا مرتبط می سازد . خلقت انسان بنابر مشیت الهی به گونه ای است که ... جمعه هشتم بهمن 1395
تعداد بازدید: 36
4. مبانی و مزایای حقوق بشر در اسلام (قسمت اول)
      در میان موجوداتی که در جهان طبیعت زندگی می کنند، انسان از ویژگی هایی برخوردار است که مقام او را از دیگر موجودات ممتاز نموده است . ریشه این ویژگی ها و امتیازات این است که او گذشته از حیات طبیعی و غریزی، از حیات روحانی و عقلی نیز برخوردار است . حیات روحانی و عقلانی انسان بعد اصیل و بنیادین شخصیت انسان را تشکیل می دهد . این بعد از حیات و شخصیت انسان در قلمرو قدرت و اختیار او قرار دارد و او می تواند در چگونگی شکل گرفتن و فعلیت یافتن آن تاثیرگذار باشد . ... جمعه یکم بهمن 1395
تعداد بازدید: 32
3. تاریخ حقوق بشر در اسلام (قسمت سوم)
      تحول حقوق بشر در تاریخ اسلام / مطالعه تحولات حقوق بشر در دوران حیات پیامبر اسلام (ص)، نشانگر یک انقلاب سیاسی و ارزشی در زمینه مسائل حقوق بشر می باشد. احترامی که پیامبر (ص) به عنوان شخصیت برتر الهی و مقام رسمی سیاسی برای انسانها با هر عقیده و رنگ و طبقه اجتماعی قائل بود، و شخصیتی که به زنان داد و اعمال جاهلیت را در زمینه های تحقیر و تبعیض و ستم نسبت به انسانهای محروم تقبیح نمود، در تاریخ بشر کم نظیر است . ... جمعه هفدهم دي 1395
تعداد بازدید: 38
3. تاریخ حقوق بشر در اسلام (قسمت دوم)
      با گردآوری آیات قرآن کریم در همان نخستین سالهای نزول قرآن، اولین مرحله تدوین حقوق بشر در اسلام انجام گرفت و تبیین مسائل مربوط به حقوق بشر در مجموعه آیات الهی در ذکر حکیم، گردآوری و تدوین شد. از این رو می توان تاریخ تدوین حقوق بشر در اسلام را به دهه دوم قرن اول هجری و دهه های آخر قرن هفتم میلادی نسبت داد، و قرآن را در مقایسه با آنچه که در غرب تحت عنوان حقوق بشر تدوین شده است، یکی از کهن ترین اسناد مدون در حقوق بشر شمرد. ... جمعه سوم دي 1395
تعداد بازدید: 45
3. تاریخ حقوق بشر در اسلام (قسمت اول)
      برای شناخت تاریخ، پیش فرضهای نظری حقوق بشر در اسلام، ناگزیر باید آن را به دو بخش تقسیم و هر کدام را به طور جداگانه مورد بررسی قرار داد : الف. تاریخ تکوین حقوق بشر در اسلام / ب. تاریخ تدوین حقوق بشر در اسلام / در مورد بخش اول، باید توجه داشت که تاریخ تکوین مجموعه حقوقی اسلام با نزول آیات قرآن و گفتار پیامبر و سیره عملی و تقریرهای آن حضرت ترسیم شده است . لذا در این بحث، کافی است ما به بخشی از آیات و احادیث اشاره کنیم : ... جمعه بیست و ششم آذر 1395
تعداد بازدید: 48
2. حقوق بشر در مسیحیت غربی و اسلام (قسمت چهارم)
      تاریخ تدوین حقوق بشر در اسلام / با گردآوری آیات قرآن کریم در همان نخستین سالهای نزول قرآن، اولین مرحله تدوین حقوق بشر در اسلام انجام گرفت و تبیین مسائل مربوط به حقوق بشر در مجموعه آیات الهی در ذکر حکیم گردآوری و تدوین گردید و از این رو می توان تاریخ تدوین حقوق بشر را در اسلام به دهه دوم قرن اول هجری و دهه های آخر قرن هفتم میلادی نسبت داد و قرآن را در مقایسه با آنچه که در غرب تحت عنوان حقوق بشر تدوین شده، یکی از کهنه ترین اسناد مدون در حقوق احادیث و ... جمعه دوازدهم آذر 1395
تعداد بازدید: 71
2. حقوق بشر در مسیحیت غربی و اسلام (قسمت سوم)
      تاریخ تئوری حقوق بشر در اسلام / برای شناخت تاریخ تئوری حقوق بشر در اسلام ناگزیر باید آن را به دو بخش زیر تقسیم و هر کدام را به طور جداگانه مورد بررسی قرار داد : الف) تاریخ تکوین حقوق بشر در اسلام / ب) تاریخ تدوین حقوق بشر در اسلام / در مورد بخش اول باید توجه داشت که تاریخ تکوین مجموعه حقوقی اسلام با نزول آیات قرآن و گفتار پیامبر و سیره عملی و تقریرهای آن حضرت ترسیم شده است . لذا در این بحث کافی است ما به بخشی از آیات و احادیث مربوطه اشاره نماییم : ... جمعه پنجم آذر 1395
تعداد بازدید: 65
2. حقوق بشر در مسیحیت غربی و اسلام (قسمت دوم)
      اصول فلسفی و عرفانی حقوق بشر در اسلام / منشأ تفاوت اصلی میان دیدگاههای اسلام در مورد حقوق بشر با دیدگاه غرب در این خصوص در منابع آن است. حقوق بشر در اسلام بر اصولی فلسفی و عرفانی مبتنی است و احکام شریعت در انطباق و هماهنگی با آن اصول بایستی استنباط گردد . اصول زیر از جمله آنها می باشند : 1. اصل کرامت انسانی : در قرآن کریم انسان موجودی شمرده شده که خداوند به وی کرامت داده است لقد کرمنا بنی آدم (همانا فرزندان آدم را کرامت بخشیدیم. (اسراء/70) ... جمعه بیست و هشتم آبان 1395
تعداد بازدید: 68
آرشیو
 
پرسش و پاسخ
موضوع :
 نوع پرسش :
عبارت جستجو :