سه شنبه 6 تير 1396 - 03 شوال 1438 - 27 ژوئن 2017
معرفت ديني معرفت ديني | انديشه سياسي اسلام | موضوعات سیاسی و اجتماعی | تاريخ اسلام
 
  معرفت دینی
 
  شکوه اقتدار ملی
 
 سیاسی و اجتماعی
 
  انديشه سياسي اسلام
 
  آمار سايت
مهمان : 4370
اعضا عضو سایت : 45
اعضا آنلاین : 0
امروز : 1256
ديروز : 11738
ماه : 374248
سال جاری : 2603674
تعداد مطالب : 32625
كل : 20189532
 
 جستجو
 
اوقات شرعی 
 
 معرفت دینی
6. مبنای حقوق بشر ؛ مانیفست مدرنیسم
      حقوق بشر یکی از دستاوردهای حقوقی و سیاسی دوره مدرن است و پیوندی ناگسستنی با عناصر و مفردات آن دارد . این واژه در واقع ترجمه rightshuman ] » است و حقوق بنیادین و طبیعی انسان را در بر می گیرد . حقوق بشر مجموعه ای حقوقی است که بر اساس نظریه «حقوق طبیعی » و به موجب «قانون طبیعی » ، یکسان به افراد بشر داده شده و جزء ذاتی و جدایی ناپذیر موجودیت انسانی آنها به شمار می رود و نهادهای حقوقی و قضایی (داخلی و بین المللی) باید از آن دفاع کنند . ... جمعه دوم تير 1396
تعداد بازدید: 9
5.مبنای حقوق بشر غربی چیست و چرا با اسلام سازگاری ندارد؟
      حقوق بشر غربی بر مبانی نظری خاصی، هم چون خردباوری علمی، فردگرایی، حقوق طبیعی و قرارداد اجتماعی و ... مبتنی است. منظور از خردباوری علمی، باور کردن توانایی آدمی بر شناخت علمی هستی و انسان است; و نیز این که تنها شناختِ قابل اعتماد، معرفت علمی است. شناخت علمی نیز شناختی اثبات پذیر و یا ابطال پذیر است. نظریه های علمی، از یافته های تجربی، که از راه آزمایش به دست آمده اند، اخذ می شود . بر اساس این رویکرد ، اوّلاً، ماورای ماده از حوزه ی شناخت انسان بیرون است و ،... جمعه پنجم خرداد 1396
تعداد بازدید: 27
4. مبانی و مزایای حقوق بشر در اسلام (قسمت دوازدهم)
      ویژگی جهان شمولی اسلام / از ویژگی های آیین اسلام این است که احکام و دستوراتش به گونه ای تدوین گردیده است که قابلیت جهان شمول بودن آن را فراهم ساخته است . در تعالیم و احکام اسلامی قومیت، نژاد، اقلیم، جنسیت و مانند آن که اسباب محدودیت قلمرو دین و مکتب می گردد، وجود ندارد . یکتاپرستی محور همه تعالیم و احکام اسلامی است، چنان که انسان ها از نظر حقوق انسانی برابر و یکسانند، و عرب برعجم، یا عجم بر عرب، فخر و برتری ندارد ، و ملاک برتری انسان ها تقوا و پرهیزگاری است . ... جمعه بیست و نهم ارديبهشت 1396
تعداد بازدید: 30
4. مبانی و مزایای حقوق بشر در اسلام (قسمت یازدهم)
      تعدد زوجات و طلاق / انکار نمی توان کرد که اسلام حق چند همسری را برای مرد پذیرفته و اجازه طلاق را به او داده است . باید دانست که نظر قرآن و روش پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله در موضوع تعدد زوجات، مبتنی بر علل و موجباتی بوده که در جامعه ابتدایی صدر اسلام وجود داشته است . نظام چند همسری، ستم و اهانت و تحقیر زن در عرب جاهلی، سنتی پا برجا و غیر قابل انکار تلقی می شد . هدف قرآن و پیامبر صلی الله علیه و آله از همان ابتدا، متوجه رفع ستم از زن و بهبود شرایط زندگانی او بوده است ولی ... جمعه یکم ارديبهشت 1396
تعداد بازدید: 63
4. مبانی و مزایای حقوق بشر در اسلام (قسمت دهم)
      اسلام و حقوق زن / نزول کتاب آسمانی قرآن بر پیامبر صلی الله علیه و آله ، تنها به خاطر تغییر رسوم و دگرگونی اخلاق عرب جاهلیت نبوده است . قرآن، کتابی است حاوی دستورات منسجم و کامل که اجرای آن در شرایط تاریخی و ضرورت های اجتماعی گوناگون کاملا امکان پذیر است . در مورد حقوق زن، نخست باید دیدگاه اسلام را در باره طبیعت زن دانست . دیانت اسلام ، زنان و مردان را برابر می داند و قوانین اسلام ، عموما انسان را مورد حمایت قرار می دهد نه فرد یا گروه معینی را . با این همه در ... جمعه بیست و پنجم فروردين 1396
تعداد بازدید: 74
4. مبانی و مزایای حقوق بشر در اسلام (قسمت نهم)
      برابری و آزادی / آزادی، نخستین بنیاد تعلیم و تربیت عمومی در اسلام است و امکان شکوفایی استعدادها و پرورش نیروی تفکر را به همگان می دهد . این اصل، از لوازم اصل برابری در اسلام است، زیرا اصل، برابری پرخاش علیه ستم گری و تبعیض نژادی است . آزادی و برابری انسان در سایه اعتقاد به وحدانیت و قدرت کامله خداوند تحقق می یابد که ضامن اجرای اصول برابری، آزادی و برادری است . مخصوصا اذعان به عظمت و وحدانیت خدا، اعتقادی در انسان به وجود می آورد که عامل بازدارنده ای در ... جمعه یازدهم فروردين 1396
تعداد بازدید: 90
4. مبانی و مزایای حقوق بشر در اسلام (قسمت هشتم)
      حقوق اقلیت ها / باید اذعان کنیم که مبانی و اصول دیانت اسلام در حمایت از حقوق اقلیت ها، در قرن هفتم میلادی برای نخستین بار، گام بزرگی بوده است که در راه تامین عدالت و آزادی و برابری انسان ها برداشته شده است . به شهادت تاریخ، در نخستین مراحل پیروزی اسلام، رفتار پیامبر صلی الله علیه و آله با کسانی که هنوز مسلمان نشده بودند، کاملا جوانمردانه بوده است . در دورانی که سرنوشت انسان ها را زر و زور تعیین می کرده و آزادی، تنها متعلق به زورمندان و توان گران بوده است ، ... شنبه پنجم فروردين 1396
تعداد بازدید: 88
4. مبانی و مزایای حقوق بشر در اسلام (قسمت هفتم)
      جایگاه و منشا قانون / هیچ دیانتی به روشن بینی اسلام، راه زندگی را به پیروان خود نیاموخته و احترام به قانون را تا این پایه، توصیه نکرده است . این روح اطاعت از قانون و عشق به عدالت است که دیانت اسلام را به تاسیس جامعه ای هم آهنگ، وا داشته است . اسلام، من فردی را به من اجتماعی مبدل ساخته و مصلحت جامعه را بر سود شخصی برتری داده است قوانین اسلام و اروپا، هم از نظر منشا حقوقی وهم از نظر هدف، با یکدیگر تفاوت هایی دارند . حقوق دانان اروپا ، منشا پیدایش قانون را اراده ملت می دانند و ... دوشنبه سی ام اسفند 1395
تعداد بازدید: 80
4. مبانی و مزایای حقوق بشر در اسلام (قسمت ششم)
      اسلام و حکومت / هنگامی که پیامبر از مکه به مدینه هجرت نمود، پس از ورود به این شهر، نخستین اقدام او، امضای قرارداد آشتی با دوازده قبیله عرب و ده قبیله یهودی ساکن در مدینه بود . در اهمیت این قراردادها کافی است به آثار آن در تثبیت و گسترش اسلام در سال های بعد اشاره کنیم . این قراردادها را به حق می توان نخستین قرارداد اجتماعی در تاریخ تمدن بشری نامید . این تصمیم حقوقی، مزایایی به ساکنان مدینه اعطا نمود و اوج همکاری، برابری و تفاهم را بین دو گروه مهاجر و انصار از یک سو ، و ... جمعه بیستم اسفند 1395
تعداد بازدید: 116
4. مبانی و مزایای حقوق بشر در اسلام (قسمت پنجم)
      فرد و جامعه / اسلام، برخلاف تمدن های دیگر ، فرد را جزئی از جامعه و پاره سنگی از ساختمان یک تمدن معرفی نمی کند، بلکه هر فرد مسلمان را اساس و بنیان نهاد فراگیر فرهنگ اسلامی می شناسد . انسان در فردیت خود، مقام ممتازی در مجتمع اسلامی دارد و نسبت به سایر ملت ها از موقعیت و حقوق اجتماعی بیش تری بهره مند است .اسلام، به بشر به عنوان جزء ساده اجتماع، نمی نگرد و او را عنصر سازنده ای در جامعه متحول اسلام می داند، که هر گاه نقش خود را به درستی ایفا نکند، جامعه را گرفتار بی نظمی و ... جمعه سیزدهم اسفند 1395
تعداد بازدید: 123
آرشیو
 
پرسش و پاسخ
موضوع :
 نوع پرسش :
عبارت جستجو :