چهارشنبه 9 فروردين 1396 - 01 رجب 1438 - 29 مارس 2017
معرفت ديني معرفت ديني | انديشه سياسي اسلام | موضوعات سیاسی و اجتماعی | تاريخ اسلام
 
  معرفت دینی
 
  شکوه اقتدار ملی
 
 سیاسی و اجتماعی
 
  انديشه سياسي اسلام
 
  آمار سايت
مهمان : 3043
اعضا عضو سایت : 44
اعضا آنلاین : 0
امروز : 5812
ديروز : 14838
ماه : 407011
سال جاری : 1116327
تعداد مطالب : 32089
كل : 18702185
 
 جستجو
 
اوقات شرعی 
 
 معرفت دینی
4. مبانی و مزایای حقوق بشر در اسلام (قسمت هشتم)
      حقوق اقلیت ها / باید اذعان کنیم که مبانی و اصول دیانت اسلام در حمایت از حقوق اقلیت ها، در قرن هفتم میلادی برای نخستین بار، گام بزرگی بوده است که در راه تامین عدالت و آزادی و برابری انسان ها برداشته شده است . به شهادت تاریخ، در نخستین مراحل پیروزی اسلام، رفتار پیامبر صلی الله علیه و آله با کسانی که هنوز مسلمان نشده بودند، کاملا جوانمردانه بوده است . در دورانی که سرنوشت انسان ها را زر و زور تعیین می کرده و آزادی، تنها متعلق به زورمندان و توان گران بوده است ، ... شنبه پنجم فروردين 1396
تعداد بازدید: 12
4. مبانی و مزایای حقوق بشر در اسلام (قسمت هفتم)
      جایگاه و منشا قانون / هیچ دیانتی به روشن بینی اسلام، راه زندگی را به پیروان خود نیاموخته و احترام به قانون را تا این پایه، توصیه نکرده است . این روح اطاعت از قانون و عشق به عدالت است که دیانت اسلام را به تاسیس جامعه ای هم آهنگ، وا داشته است . اسلام، من فردی را به من اجتماعی مبدل ساخته و مصلحت جامعه را بر سود شخصی برتری داده است قوانین اسلام و اروپا، هم از نظر منشا حقوقی وهم از نظر هدف، با یکدیگر تفاوت هایی دارند . حقوق دانان اروپا ، منشا پیدایش قانون را اراده ملت می دانند و ... دوشنبه سی ام اسفند 1395
تعداد بازدید: 16
4. مبانی و مزایای حقوق بشر در اسلام (قسمت ششم)
      اسلام و حکومت / هنگامی که پیامبر از مکه به مدینه هجرت نمود، پس از ورود به این شهر، نخستین اقدام او، امضای قرارداد آشتی با دوازده قبیله عرب و ده قبیله یهودی ساکن در مدینه بود . در اهمیت این قراردادها کافی است به آثار آن در تثبیت و گسترش اسلام در سال های بعد اشاره کنیم . این قراردادها را به حق می توان نخستین قرارداد اجتماعی در تاریخ تمدن بشری نامید . این تصمیم حقوقی، مزایایی به ساکنان مدینه اعطا نمود و اوج همکاری، برابری و تفاهم را بین دو گروه مهاجر و انصار از یک سو ، و ... جمعه بیستم اسفند 1395
تعداد بازدید: 22
4. مبانی و مزایای حقوق بشر در اسلام (قسمت پنجم)
      فرد و جامعه / اسلام، برخلاف تمدن های دیگر ، فرد را جزئی از جامعه و پاره سنگی از ساختمان یک تمدن معرفی نمی کند، بلکه هر فرد مسلمان را اساس و بنیان نهاد فراگیر فرهنگ اسلامی می شناسد . انسان در فردیت خود، مقام ممتازی در مجتمع اسلامی دارد و نسبت به سایر ملت ها از موقعیت و حقوق اجتماعی بیش تری بهره مند است .اسلام، به بشر به عنوان جزء ساده اجتماع، نمی نگرد و او را عنصر سازنده ای در جامعه متحول اسلام می داند، که هر گاه نقش خود را به درستی ایفا نکند، جامعه را گرفتار بی نظمی و ... جمعه سیزدهم اسفند 1395
تعداد بازدید: 41
4. مبانی و مزایای حقوق بشر در اسلام (قسمت چهارم)
      اخلاق اسلامی / مکتب اسلام به جنبه های روحانی انسان بیش تر از خصوصیات غریزی و جنسی او اهمیت می دهد و زندگی بهتر را در ارضای شهوات و تسکین غرایز به هر صورت نمی داند . بر پایه این اعتقاد و پیوند ماده و معنا، تن و جان، عقل و غریزه ، اسلام توانسته ست بعد تازه ای به تعریف انسانیت بدهد و بشر را موجودی بداند که مهم ترین امتیاز او نسبت به سایر جانوران، نگه داری تعادل بین نیروهای فعال وجود اوست . این حالت اعتدال را اطاعت از اوامر و نواهی پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله فراهم می آورد . ... جمعه بیست و نهم بهمن 1395
تعداد بازدید: 51
4. مبانی و مزایای حقوق بشر در اسلام (قسمت سوم)
      انسان در نگاه اسلام / قرآن در باره هیچ موضوعی بیش تر از انسان گفت وگو نکرده است . انسان را دارای روح غیرمادی و برخوردار از سعادت ابدی به معنای واقعی کلمه معرفی کرده است . در حقیقت، هویت انسان و سرنوشت پس از مرگ او را «روح » تعیین می کند . از دیدگاه اسلام، روح، واقعیتی است ناشناخته و وصف ناپذیر . «و یسئلونک عن الروح قل الروح من امر ربی و ما اوتیتم من العلم الاقلیلا .» «می پرسند تو را از روح، بگو روح از فرمان پروردگار من است و شما را نداده اند از علم، مگر اندکی .» ... جمعه بیست و دوم بهمن 1395
تعداد بازدید: 37
4. مبانی و مزایای حقوق بشر در اسلام (قسمت دوم)
      بینش توحیدی اسلامی / از دیدگاه اسلام خدا موجودی مطلق، با قدرت کامله و مشیت ازلی است . تجرد الهی ، او را از تمامی کائنات ممتاز می سازد ، اعتقاد به ذات برتر لایتناهی، ازلی و ابدی، که زندگی هر مسلمان را در خود گرفته و غالبا بر زبان ها جاری است، به هیچ وجه بدان معنا نیست که رابطه با خدا و توسل به او را دشوار کند . قرآن مانند کتب آسمانی پیش از خود، حجاب چهره جان را به یک سو می افکند و آدمی را با خدا مرتبط می سازد . خلقت انسان بنابر مشیت الهی به گونه ای است که ... جمعه هشتم بهمن 1395
تعداد بازدید: 72
4. مبانی و مزایای حقوق بشر در اسلام (قسمت اول)
      در میان موجوداتی که در جهان طبیعت زندگی می کنند، انسان از ویژگی هایی برخوردار است که مقام او را از دیگر موجودات ممتاز نموده است . ریشه این ویژگی ها و امتیازات این است که او گذشته از حیات طبیعی و غریزی، از حیات روحانی و عقلی نیز برخوردار است . حیات روحانی و عقلانی انسان بعد اصیل و بنیادین شخصیت انسان را تشکیل می دهد . این بعد از حیات و شخصیت انسان در قلمرو قدرت و اختیار او قرار دارد و او می تواند در چگونگی شکل گرفتن و فعلیت یافتن آن تاثیرگذار باشد . ... جمعه یکم بهمن 1395
تعداد بازدید: 66
3. تاریخ حقوق بشر در اسلام (قسمت سوم)
      تحول حقوق بشر در تاریخ اسلام / مطالعه تحولات حقوق بشر در دوران حیات پیامبر اسلام (ص)، نشانگر یک انقلاب سیاسی و ارزشی در زمینه مسائل حقوق بشر می باشد. احترامی که پیامبر (ص) به عنوان شخصیت برتر الهی و مقام رسمی سیاسی برای انسانها با هر عقیده و رنگ و طبقه اجتماعی قائل بود، و شخصیتی که به زنان داد و اعمال جاهلیت را در زمینه های تحقیر و تبعیض و ستم نسبت به انسانهای محروم تقبیح نمود، در تاریخ بشر کم نظیر است . ... جمعه هفدهم دي 1395
تعداد بازدید: 67
3. تاریخ حقوق بشر در اسلام (قسمت دوم)
      با گردآوری آیات قرآن کریم در همان نخستین سالهای نزول قرآن، اولین مرحله تدوین حقوق بشر در اسلام انجام گرفت و تبیین مسائل مربوط به حقوق بشر در مجموعه آیات الهی در ذکر حکیم، گردآوری و تدوین شد. از این رو می توان تاریخ تدوین حقوق بشر در اسلام را به دهه دوم قرن اول هجری و دهه های آخر قرن هفتم میلادی نسبت داد، و قرآن را در مقایسه با آنچه که در غرب تحت عنوان حقوق بشر تدوین شده است، یکی از کهن ترین اسناد مدون در حقوق بشر شمرد. ... جمعه سوم دي 1395
تعداد بازدید: 76
آرشیو
 
پرسش و پاسخ
موضوع :
 نوع پرسش :
عبارت جستجو :