سه شنبه 28 آبان 1398 | Tuesday, 19 November 2019
سرخط خبرها :
 معرفت دینی
 
 
مهمان : 1
اعضا عضو سایت : 46
اعضا آنلاین : 0
امروز : 48
ديروز : 265
ماه : 41606
سال جاری : 937077
تعدا مطالب : 33551
كل : 28936392
 
 اندیشه سیاسی اسلام
 
اوقات شرعی 
 
 گنجینه کتب مذهبی
 
 12) رواق اندیشه

12) رواق اندیشه : جستاري در پلوراليسم ديني 2

12) رواق اندیشه : جستاري در پلوراليسم ديني 2 رويكردهاي پلوراليسم ديني / چهار رويكرد در پلوراليسم ديني وجود دارد كه در اين بخش به اختصار آن ها را توضيح داده، ديدگاه اسلام را در مورد آن ها بيان مي كنيم : 1 ـ كثرت گرايي در فهم دين / اين رويكرد كه از آن به پلوراليسم معرفتي ياد مي شود، به برداشت ها و فهم هاي مختلف از دين و به تعبير امروزي، قرائت هاي مختلف از دين اعتقاد دارد. ادعاي اساسي طرفداران نظريه قرائت ها اين است كه همه فهم ها از كتاب خدا و سنت پيامبرش نسبي است و ...
جمعه چهاردهم آذر 1393
تعداد بازدید: 625

12) رواق اندیشه : جستاري در پلوراليسم ديني 1

12) رواق اندیشه : جستاري در پلوراليسم ديني 1 چكيده / گرچه در مورد پلوراليسم ديني تاكنون بحث هاي موافق و مخالف زيادي صورت گرفته است؛ به نظر مي رسد هنوز باب اين مباحث باز است و جامعه فرهنگي و علمي، مباحث جديد و بايسته را در اين مورد پذيراست . نوشتار ذيل تلاش نموده است كه با گذر از مباحث تكراري به رويكردهاي مختلف در گفتمان پلوراليسم ديني بپردازد . نگارنده بر آن است كه كثرت گرايي ديني چهار رويكرد متفاوت دارد كه اسلام تنها دو مورد از آن را پذيرفته است . ...
جمعه هفتم آذر 1393
تعداد بازدید: 741

12) رواق اندیشه : مباني مشروعيت ولايت فقيه 3

12) رواق اندیشه : مباني مشروعيت ولايت فقيه 3 چگونگي گزينش ولي فقيه در عصر غيبت / ولايت فقيه ، مسؤوليت بسيار سنگين و بزرگي است . در تشخيص فرد واجد شرايط رهبري (نه در نصب ولي فقيه) دو روش متصور است ؛يكي رجوع به رأي و تشخيص مردم و ديگر رجوع به خبرگان و توجه به تشخيص ايشان. بي شك روش عقلايي و منطقي در مواردي كه شخصي تخصص ندارد ، مراجعه به كارشناس است . از آنجا كه بيشتر مردم در تشخيص معيارهاي رهبري كارشناس نيستند به حكم عقل لازم است كه ...
جمعه سی ام آبان 1393
تعداد بازدید: 658

12) رواق اندیشه : مباني مشروعيت ولايت فقيه 2

12) رواق اندیشه : مباني مشروعيت ولايت فقيه 2 مشروعيت فقيه در عصر غيبت / در عصر حضور امام، ولايت و سرپرستي جامعه به عهده امام است و مردم مي بايست مطيع فرمان او باشند.1 حال سخن در اين است كه در عصر غيبت زعامت سياسي و سرپرستي امور جامعه چگونه خواهد بود ؟ هنگامي كه مردم از فيض حضور امام محروم هستند هدايت گري و سامان بخشي به زندگي اجتماعي به چه شكل خواهد بود ؟ بدون ترديد دين جامع 2 و جاودان 3 اسلام و رهنمودهاي امامان معصوم عليهم السلام طريق هدايت را فراروي مردم قرار داده است.
جمعه بیست و سوم آبان 1393
تعداد بازدید: 624

12) رواق اندیشه : مباني مشروعيت ولايت فقيه 1

12) رواق اندیشه : مباني مشروعيت ولايت فقيه 1 چكيده / از آنجا كه مشروعيت ، پايه قوام و مايه دوام هر نظام سياسي است، جاي اين پرسش است كه مشروعيت نظام اسلامي در عصر غيبت از كجا نشأت مي گيرد . به باور نويسنده ، با تحقيق و تأمل به اين نتيجه مي رسيم كه از ديدگاه اسلام منشأ مشروعيت اذن خداوند است و بر پايه دلايل عقلي و نقلي حق حاكميت در زمان غيبت به مجتهد آگاه و كاردان سپرده شده است . مشروعيت عامل ثبات و استمرار هر نظام سياسي است .
جمعه شانزدهم آبان 1393
تعداد بازدید: 663

12) رواق اندیشه ؛ درآمدي بر نقد متن محور احاديث با تكيه بر عقل 3

12) رواق اندیشه ؛ درآمدي بر نقد متن محور احاديث با تكيه بر عقل 3 ب) نقد عقلي در حوزه تشيع / موضوع نقد عقلي در حوزه حديث شيعي نيز سابقه اي ديرين داشته و نظرات و ديدگاه هاي متعددي را به خود اختصاص داده است. فضل بن شاذان (د 260) از وابستگان مدرسه كلامي هشام بن حكم1 (د190) ـ در اقدامي متناظر با اقدام هم مدرسه اي اش نظام معتزلي ـ در كتاب «الايضاح» به نقد مجموعه اي از روايات مستهجن اهل حديث مي پردازد؛ رواياتي كه غالبا مضمون تشبيه و تجسيم داشته و يا حاوي نقص و مذمتي بر پيامبران است. جالب توجه آن كه وي با اهل حديث در هر دو جبهه شيعي و سني در مبارزه بود.
جمعه نهم آبان 1393
تعداد بازدید: 859

12) رواق اندیشه ؛ درآمدي بر نقد متن محور احاديث با تكيه بر عقل 2

12) رواق اندیشه ؛ درآمدي بر نقد متن محور احاديث با تكيه بر عقل 2 رويكردهاي سنتي در نقد عقلي حديث / در سال هاي نخستين ظهور اسلام به طور طبيعي رويكردهاي عقلاني چندان مشخصي را در حوزه مباحث ديني و شرعي نمي بينيم.1 ابن خلدون (د 808) با توجه به اين واقعيت ، تصريح مي كند كه در دوره صحابه و تابعين به تعليم و تدوين نيازي نبود و مسلمانان به استناد حديث ثقلين به طور مستقيم به كتاب و سنت رجوع مي كردند تا آن كه مدت نقل طولاني شد و به وضع تفاسير قرآني و تقييد حديث از تباهي و معرفت سنت و تمييز احاديث صحيح و استخراج احكام از كتاب و سنت نياز شد و بدين سان همه علوم شرعي به استنباط ، استخراج ، نظر و قياس محتاج گشته و ...
يکشنبه چهارم آبان 1393
تعداد بازدید: 668

12) رواق اندیشه : درآمدي بر نقد متن محور احاديث با تكيه بر عقل 1

12) رواق اندیشه : درآمدي بر نقد متن محور احاديث با تكيه بر عقل 1 چكيده / اخبار و روايات ديني از ديرباز جايگاه ويژه اي در فرهنگ سنتي مسلمانان داشته، در شكل گيري و رشد يا فروپاشي و افول بسياري از انديشه ها و نظام ها نقش اساسي ايفا نموده اند. از سوي ديگر از نخستين دوره هاي ظهور اسلام برخي رويكردهاي عقلاني به دين و مذهب را شاهد هستيم كه به طور طبيعي در چالش با فرهنگ سنتي، نزاع هاي مستمر فكري، مذهبي و حتي گاه سياسي و نظامي آفريده است. دراين ميان پديده «نقد متن محور احاديث از منظر عقل» در تاريخ انديشه اسلامي پديدار گشته و مجموعه اي از فرهنگ حديثي، كلامي و فقهي را به گرد خويش جمع نموده است ؛ ...
سه شنبه بیست و نهم مهر 1393
تعداد بازدید: 729

12) رواق اندیشه ؛ فطرت خداجويي و نقش آن در تربيت انسان 4

12) رواق اندیشه ؛ فطرت خداجويي و نقش آن در تربيت انسان 4 نقش تربيتي فطرت / اگر فطرت و فطريات انسان را بپذيريم، آن فطريات بايد در تربيت او در نظر گرفته شود. اساسا واژه «تربيت» به معنيِ رشد و پرورش دادن است و پرورش دادن وقتي معني پيدا مي كند كه وجود يك سلسله استعدادها و ويژگي ها را در انسان پذيرفته باشيم. معلّم و مربّي مانند باغبان است نه مانند صنعتگر يا نجّار، باغبان گل و درخت را «پرورش» مي دهد اما صنعتگر، مصنوعات خود را مي سازد. مربّي استعداد عقلاني و فكريِ انسان را رشد مي دهد. استعداد خداجوي انسان را پرورش مي دهد و ...
جمعه بیست و پنجم مهر 1393
تعداد بازدید: 795

12) رواق اندیشه ؛ فطرت خداجويي و نقش آن در تربيت انسان 3

12) رواق اندیشه ؛ فطرت خداجويي و نقش آن در تربيت انسان 3 فطرت از ديدگاه دانشمندان غير مسلمان / برخي از دانشمدان و روانشناسان غير مسلمان نيز كم و بيش متوجه فطرت انسان شده اند، از جمله كارل گوستاويانگ1، عوامل موثر در رشد روانيِ انسان را فطري مي داند و در كتاب «رواشناسي و دين» مي نويسد : «اين يك واقعيّت است كه بعضي افكار [يعني افكار ديني] تقريبا در همه جا و در همه زمان ها يافت مي شوند و حتي مي تواند به نحوي خود به خود به وجود آيند يعني مطلقا بدون اينكه از محلّي به محلّي ديگر سرايت كرده يا از سينه به سينه منتقل شده باشند. اين افكار ساخته و پرداخته افراد نيستند ... »
جمعه هیجدهم مهر 1393
تعداد بازدید: 793
آرشیو Print RSS