شنبه 23 آذر 1398 | Saturday, 14 December 2019
 اندیشه سیاسی اسلام
 
 
مهمان : 5
اعضا عضو سایت : 46
اعضا آنلاین : 0
امروز : 1094
ديروز : 1280
ماه : 28565
سال جاری : 962362
تعدا مطالب : 33551
كل : 28961677
 
 تاریخ سیاسی اسلام
 
 نظريه سياسى اسلام جلد اول

جلسه بيست و سوم : بررسى اصل وحدت در انسانيّت و تابعيّت شهروندان

جلسه بيست و سوم : بررسى اصل وحدت در انسانيّت و تابعيّت شهروندان 1. ريشه پيدايش حقوق از ديدگاه اسلام / از آنجا كه مباحث فلسفه سياست با فلسفه حقوق قرابت و در زمينه‌هايى همگرايى دارند، گاهى مسائل مشترك و يا مشابهى طرح مى‌شود و مثلاً مسأله‌اى حقوقى در بحث سياست مورد بررسى قرار مى‌گيرد. بر اين اساس، ما در جلسه قبل به يكى از مباحث فلسفه حقوق كه عبارت است از «اصل وحدت در انسانيّت» اشاره داشتيم و گفتيم گرچه همه انسانها در انسانيّت مشترك‌اند و ما از نظر اسلام انسان درجه يك و درجه دو نداريم، ولى لازمه‌اش اين نيست كه تمام مردم در مسائل اجتماعى، از نظر حقوق و تكاليف، مساوى باشند.
شنبه بیست و پنجم مرداد 1393
تعداد بازدید: 792

جلسه بيست و دوم : اسلام و دموكراسى (2 )

جلسه بيست و دوم : اسلام و دموكراسى (2 ) 1. مرورى بر مطالب پيشين / در جلسه گذشته راجع به يكى از شبهاتى كه درباره نظريه سياسى اسلام مطرح شده بود، بحث شد. شبهه مورد نظر اين بود كه اگر قانون بايد از سوى خداوند متعال تعيين و تأييد شود و مجرى قانون هم بايد مأذون از طرف خداى متعال باشد، اين با دموكراسى سازگار نيست. در پاسخ به اين شبهه گفته شد كه دموكراسى يك تعريف روشن و قاطع و داراى حدود و مرزهاى مشخصى ندارد. آغاز دموكراسى در آتن به اين صورت بود كه همه مردم مستقيما در اداره امور شهرشان دخالت مى‌كردند.
جمعه بیست و چهارم مرداد 1393
تعداد بازدید: 527

جلسه بيست و يكم : اسلام و دموكراسى ( 1)

جلسه بيست و يكم : اسلام و دموكراسى ( 1) 1. مرورى بر مطالب پيشين / در سلسله مباحث گذشته، نظريه سياسى اسلام را در دو بخش قانونگذارى و اجرا بررسى كرديم و به پاره‌اى از شبهاتى كه در اين زمينه وارد شده پاسخ گفتيم. مدار نظريه بر اين بود كه اساسا فعاليت دستگاه سياسى يك نظام، از جمله نظام اسلامى، در دو بخش و دو حوزه انجام مى‌ گيرد ـ البته مى‌توان از رويكردى ديگر سه بخش و يا چهار بخش نيز براى آن در نظر گرفت ـ حوزه اول عبارت است از قانونگذارى و حوزه دوم عبارت است از اجراى قوانين . ديدگاه اسلام در بخش قانون و قانونگذارى اين است كه ...
شنبه هیجدهم مرداد 1393
تعداد بازدید: 480

جلسه بيستم : تصويرى نو از جايگاه قانون و حكومت

جلسه بيستم : تصويرى نو از جايگاه قانون و حكومت 1. نگرشى ارگانيكى به جامعه / در جلسات گذشته، عمده مباحث قانونگذارى در دستگاه سياسى و حكومتى اسلام مطرح شد. حال براى اين كه ما جايگاه ارگانهاى سياسى و حكومتى را در جامعه، بخصوص از ديدگاه اسلامى، بشناسيم به ذكر مقايسه و تشبيهى مى‌پردازيم، تا بتوانيم اصل موضوع را بهتر درك كنيم. از دير باز، انديشمندان جامعه را به پيكر انسان تشبيه كرده‌اند و گفته‌اند: همان طور كه بدن انسان از اجزاء، اندامهاى گوناگون و سلولهاى فراوان تشكيل شده است ، جامعه نيز از ...
چهارشنبه پانزدهم مرداد 1393
تعداد بازدید: 508

جلسه نوزدهم : ويژگى اسلام در حوزه سياست و حكومت

جلسه نوزدهم : ويژگى اسلام در حوزه سياست و حكومت 1. مرورى بر مطالب پيشين / در بحثهاى پيشين بيان شد كه كسانى به حكومت اسلامى اشكال گرفته‌اند كه اجراى حكومت اسلامى مستلزم محدوديّت آزادى‌هاى فردى مى‌باشد و از آنجا كه اين آزادى‌ها حقّ طبيعى هر انسانى است، حكومت اسلامى حقّ محدود ساختن آنها را ندارد و در نتيجه چنين حكومتى مقبول نخواهد بود. در پاسخ به اين شبهه گفته شد كه قانون در اصل براى محدود ساختن آزادى‌ هاست و انسان از آنجا كه از اراده آزاد و انتخابگرى برخوردار است، خواسته‌هاى گوناگون و ...
شنبه یازدهم مرداد 1393
تعداد بازدید: 659

جلسه هجدهم : شرايط قانونگذارى و جايگاه آن در اسلام

جلسه هجدهم : شرايط قانونگذارى و جايگاه آن در اسلام 1. مرورى بر مطالب پيشين / در جلسات گذشته عرض شد كه در بحث نظريه سياسى اسلام بايد به دو پرسش پاسخ داد: پرسش اول اين است كه قانون براى اداره جامعه چه ضرورتى دارد؟ پرسش دوم عبارت است از اين كه قانون مطلوب چه قانونى است و هدف از وضع قانون و اجراى قانون در جامعه چيست؟ در جواب پرسش اول بيان شد كه نظريه تقريبا اتفاقى عقلاى عالم اين است كه علاوه بر قوانين اخلاقى، قوانين حكومتى هم براى جامعه ضرورت دارد. اما درباره پرسش دوم و هدف قانونْ نظرات متفاوتى ارائه شده است : ...
دوشنبه ششم مرداد 1393
تعداد بازدید: 525

جلسه هفدهم : ارتباط ربوبيّت تشريعى با حاكميّت و قانونگذارى

جلسه هفدهم : ارتباط ربوبيّت تشريعى با حاكميّت و قانونگذارى 1. مرورى بر مطالب پيشين / پيرو بحث تبيين نظريه سياسى اسلام، در جلسات گذشته بيان شد كه اسلامى بودن يك نظام بستگى به آن دارد كه ارگانهاى نظام در جهت اهداف اسلام و با روشى كه اسلام تعيين كرده حركت كنند. بنابراين، حكومتى اسلامى است كه قواى مقنّنه، قضائيه و مجريه‌اش در خط اسلام باشند و به تعبير ديگر، رنگ خدايى و اسلامى داشته باشند. اجمالاً هم توضيح داده شد كه معناى برخوردارى قوا از رنگ خدايى و اسلامى چيست. همچنين بيان شد كه اولاً قوانين بايد در جهت اهداف اسلام باشند و ...
شنبه چهارم مرداد 1393
تعداد بازدید: 613

جلسه شانزدهم : تفاوت دو فرهنگ الهى و الحادى در حوزه قانون و آزادى

جلسه شانزدهم : تفاوت دو فرهنگ الهى و الحادى در حوزه قانون و آزادى 1. نقش انتخاب، آگاهى و رعايت قوانين در رسيدن به هدف / در سلسله مباحث نظريه سياسى اسلام، درباره اصول موضوعه و مقدّمات تبيين اين نظريه مطالبى را به عرض رسانديم و به شبهه‌هاى القا شده در اين زمينه پاسخهايى ارائه داديم. اكنون در ادامه مباحث گذشته يك جمع بندى كلّى از مطالب گفته شده ارائه مى‌ كنيم : از ديدگاه اسلام، انسان موجودى متحرك يا به تعبيرى مسافرى است كه از مبدئى به سوى مقصدى ـ كه كمال و سعادت نهايى اوست ـ در حركت است .
دوشنبه سی ام تير 1393
تعداد بازدید: 672

جلسه پانزدهم : حكومت اسلامى، چالشها و توطئه‌ هاى فرهنگى

جلسه پانزدهم : حكومت اسلامى، چالشها و توطئه‌ هاى فرهنگى 1. مرورى بر مطالب پيشين / چنانكه مستحضريد موضوع بحث ما تبيين نظريه سياسى اسلام است و طى جلسات گذشته مطالبى در اين زمينه مطرح شد كه محور عمده آنها اثبات انفكاك‌ناپذير بودن سياست از دين از اين ديدگاه بود. عرض كرديم از ديدگاه اسلام، قانونى در جامعه معتبر است كه يا مستقيما از طرف خداوند متعال در قرآن كريم بيان شده باشد، يا به وسيله پيغمبر اكرم (صلى ‌الله‌ عليه ‌و‌آله) و ائمه معصومين عليهم‌السلام و يا توسط كسى كه از طرف امام معصوم مأذون باشد وضع شود.
پنجشنبه بیست و ششم تير 1393
تعداد بازدید: 634

جلسه چهاردهم : نگرش مادّى غرب به قانون

جلسه چهاردهم : نگرش مادّى غرب به قانون 1. مرورى بر مطالب پيشين / همان‌طور كه گفته شد، از ديدگاه اسلام جامعه نيازمند قانون است؛ آن هم قانونى كه سعادت دنيا و آخرت بشر را تضمين كند. مجرى قانون هم بايد فردى كاملاً آگاه، دلسوز، با تقوا، عادل و توانمند در تطبيق قانون بر مصاديق و موارد خاص باشد كه اين لازمه مديريّت است. اين اصل نظريه اسلام در باب حكومت است كه جامعه ما آن را به عنوان نظريه ولايت فقيه مى‌شناسد. در تبيين اين نظريه بيان شد كه انسان ممكن است بتواند تنها در جنگل و يا در غار زندگى كند، ولى ...
دوشنبه بیست و سوم تير 1393
تعداد بازدید: 567
آرشیو Print RSS