يکشنبه 27 آبان 1397 - 10 ربيع الأول 1440 - 18 نوامبر 2018
 منوی اصلی
 
  آمار سايت
مهمان : 4268
اعضا عضو سایت : 47
اعضا آنلاین : 0
امروز : 2242
ديروز : 7181
ماه : 114523
تعداد مطالب : 33583
كل : 27719667
 
 جستجو
 
 1) قرآن در ادب فارسی
تجلی قرآن در شعر و ادب فارسی سبوی عاشقان
      اشعار امام همت بیت الغزل معرفت است . مجموعه ای الهام گرفته از آیات قرآن کریم و روایات ائمه معصومین (ع) ، که از روح بلند و آسمانی امام تراویده و به کسوف الفاظ در آمده است. ما در این بوستان نکهت زا و زلال جاری عرفان ناب، تفرجی گذرا داشته ایم و اشارات قرآنی را چه به صورت تصریح یا تلویح یادداشت نموده ایم و به دوستاران و شیفتگان ادب و عرفان اسلامی پیشکش می نمائیم، باشد که با آن پرنده عاشق و سینه چاک ، ادیب اریب ، عارف عریف ، فیلسوف فصیح ، رهبر راسخ و راشد و رئوف که عمر پر برکت خود را در راه حق نثار کرد پنجشنبه بیست و نهم خرداد 1393
تعداد بازدید: 838
استناد به آیات : تجلی قرآن در سیره معصومین (ع) «3» صبر برای پروردگار
      در ادامه اولین دستور العمل ها برای شروع کار رسالت پیامبر اکرم (ص)، در آیات اول سوره مدّثّر خداوند عالم به آن حضرت دستور صبر می دهد، صبر برای پروردگارش و می فرماید: «ولِربّکَ فَاصبِر». بنا به جهاتی که در شماره قبلی این مباحث ذکر شد، امر رسالت آن حضرت و انتشار آموزش های خداوند عالم بین مردم مشکلات فراوانی داشت. پس باید او صبر و تحمّل فوق عادی برای از بین بردن مشکلات به کار می بست، آن حضرت باید کوههای عظیم سختی ها را متلاشی می کرد و ... شنبه هفدهم خرداد 1393
تعداد بازدید: 575
استناد به آیات : تجلی قرآن در سیره معصومین (1) نماز
      در این مباحث بنا داریم جمال زیبا و نورانی آیات قرآن مجید را در سیره شریف رسول خدا (ص) و أئمه معصومین (ع) نشان دهیم به این معنا که می خواهیم : 1 ـ مواردی که عملی از آن پاکان درباره آیه ای از قرآن انجام شده است ، مثلاً آنان به هنگام انجام کاری آیه ای از قرآن مجید را به زبان آورده اند و یا دیگران آیه ای از قرآن را تلاوت کرده اند و آن بزرگان رفتاری خاص، عملی از خود نشان داده اند . 2 ـ مواردی که آنان آیه ای را تلاوت کرده اند و از آن نتیجه ای گرفته اند و به اقتضای آن آیه کلامی بیان فرموده اند. سه شنبه بیست و سوم ارديبهشت 1393
تعداد بازدید: 665
قرآن در ادب پارسی ؛ قرآن در اندیشه و کلام سهراب سپهری
      امروزه ، شعر نو توانسته است به عنوان یک سبک ادبی مستقل جای خود را در عرصه ادبیات فارسی محکم کند. این نوع شعر ویژگی های خاص خود را دارد که نمی توان به آن در قالب ادبیات کهن نگریست . لطافتها ، ظرافتها و زیبایی های شعر نو به گونه ای است که کمتر ادب دوستی از کنار آن بی تفاوت می گذرد . در میان شعرای این سبک ، سهراب سپهری از اهمیت ویژه ای برخوردار است و آن به دلیل خصوصیات منحصر به فرد شعر و سخن اوست . سه شنبه نهم ارديبهشت 1393
تعداد بازدید: 766
قرآن در اشعار اقبال لاهوری 2
      اقبال لاهوری از «قصاص» سخن می گوید / قصاص ، جزای بدی با بدی است . چنانکه گفته می شود : قصاص زخم با زخم ، دندان با دندان و چشم با چشم است . قصاص در جوامع ابتدایی هم معمول بوده است و در کتاب مقدس (1) از آن نام برده است. در قرآن کریم هم سه بار از قصاص یاد شده است . در سوره مائده آیه 45 چنین آمده است : «در تورات برای بنی اسراییل مقرر داشتیم که جان در برابر جان ، چشم در برابر چشم ، بینی در برابر بینی ، گوش در برابر گوش ، دندان در برابر دندان و هر زخمی را قصاصی است …» . ... شنبه بیست و سوم فروردين 1393
تعداد بازدید: 833
قرآن در اشعار اقبال لاهوری 1
      محمد اقبال لاهوری ، شاعر نام دار پاکستان ، در سال 1289 هجری قمری در شهر سیالکوت در خانواده ای متدین چشم به جهان گشود . پدرش نور محمد ، علاقه شدیدی به امور روحانی داشت ، اگرچه به ظاهر به امور بازرگانی اشتغال داشت . چون چند سالی از عمر محمّد گذشت و به مراحل تحصیل نزدیک شد ، پدرش او را بنا به رسم آن زمان ، برای یاد گرفن قرآن مجید ، به یکی از مساجد برد. انس قاقرآن از همان آغاز ، در روح حساس محمّد، اثر گذاشت . ... يکشنبه بیست و هفتم بهمن 1392
تعداد بازدید: 750
تجلی قرآن در شعر و ادب فارسی : گلستان حقیقت 10
      حکیم ابوالمجد ، مجدود بن آدم سنایی غزنوی از عارفان و شاعرانی است که علاوه بر مهارت بالا در شعر و شاعری ؛ با قرآن و حدیث و معارف دینی نیز، هم آشنایی بسیاری داشت و هم ایمان و اعتقادی استوار . از این روی نشانه های بسیاری از تجلّی قرآن ، حدیث و معارف دینی به زبانی شیوا و ساختاری هنری، در سروده های او دیده می شود . اینک نمونه هایی از اثر پذیرهای قرآنی او : غفلت خوش همی نمایاند مهر جاه و زر و زن و فرزند ... کی بود کاین نقاب بردارند تا بدانی تو طعم زهر از قند ... دوشنبه چهاردهم بهمن 1392
تعداد بازدید: 742
تجلی قرآن در شعر و ادب فارسی : ناصرخسرو 9
      ناصر خسرو، شاعر بزرگ سده پنجم، شاعری مسلمان و معتقد است، در کار دین داری سخت استوار و جدی. شعر او نیز ابزاری است در راه گسترش ایمان و اعتقاد دینی، نه وسیله ای برای سخنوری و هنرنمایی، از این روی، بسیار طبیعی است که او بیشتر از شاعران دیگر به قرآن و حدیث و آموزه های دینی رو کند و از آنها در شعر خویش یاری گیرد و دیوان خویش را از متون دینی سیراب سازد. اینک نمونه هایی از بهره گیریهای او از قرآن مجید: شنبه چهاردهم دي 1392
تعداد بازدید: 657
تجلی قرآن در شعر و ادب فارسی 8
      عطر هفت شهر / عطار، از عارف شاعرانی است که شیفته عرفان و قرآن است و ازین روی در سروده های او که یکسره عرفانی ایمانی است ، باز تاب و تجلی کلام خدا را به فراوانی می بینیم، اینک نمونه هایی : تـــویی آن نقطه افتـــاده فـــارغ که اندر خلد خــواهی گشت بالغ / بلوغ اینجاست در عقبی ظهورش دلت اینجاست در فردوس نورش / در و دیوار جنـّت از حیـات است زمیــن و آسمـان او نجــات است دوشنبه چهارم آذر 1392
تعداد بازدید: 577
تجلی قرآن در شعر وادب فارسی 7 ؛ قرآن در مثنوی
      چـون که تقـــوا بست دو دست هـوا حـق گشید هــر دو دست عقـل را / مثنوی، دفتر سوم، بیت 1941 - بنیاد گرفته یاتی چون : «واتّقوا اللّهَ وَیعَلِّمکُمُ اللّه ؛تقوا پیشه گیرید و خدا [بدین گونه] دانش و خردتان می بخشد». (سوره بقره، یه 282) که رویاتی نیز پشتوانه دارد: «من غَلَبَ شَهْوَتَهُ ظَهَرَ عَقْلُه؛ هرکه برهویش چیره گردد، خردش آزاد و آشکار می شود».(1) وهمچنین رویت: .... سه شنبه بیست و هشتم آبان 1392
تعداد بازدید: 660
آرشیو