سه شنبه 28 آبان 1398 | Tuesday, 19 November 2019
 منوی اصلی
 
 
مهمان : 2
اعضا عضو سایت : 46
اعضا آنلاین : 0
امروز : 50
ديروز : 265
ماه : 41608
تعدا مطالب : 33551
كل : 28936394
 
 7) رواق اندیشه

مأخذ شناسي رواق اندیشه 7

مأخذ شناسي رواق اندیشه 7 اندیشه و معرفت / شناخت مأخذ و منابع، گام نخست هر تحقيق است، امروزه كتابشناسي و مأخذشناسي به عنوان يك ضرورت مطرح شده و به صورت رشته آموزشي و تخصصي درآمده است. در راستاي استفاده بهينه پژوهشگران بر آن شديم تا منابع مربوط به بخشي از تحقيقات مرتبط با مقالات ارائه شده در اين شماره را كه در قالب كتاب يا مقاله در نشريات و مطبوعات مختلف عرضه شده است فراهم ساخته و در اختيار خوانندگان محترم مجله قرار دهيم
جمعه پنجم مهر 1392
تعداد بازدید: 805

بررسي نظام برده داري از ديدگاه اسلام 3

بررسي نظام برده داري از ديدگاه اسلام 3 فصل سوم: برخي از حقوق و قوانين كيفري مربوط به بردگان / در اين فصل كه به قوانين كيفري اختصاص دارد درباره مسؤوليت كيفري بردگان در مورد ارتكاب قتل يا جرح عمدي يا غير عمدي و ارتكاب قتل ناشي از اكراه مولي و مسؤوليت آن و نيز درباره تخفيف مجازات بردگان و همچنين در خصوص جرايم عليه بردگان كه از ناحيه مولي يا غير مولي صورت مي گيرد اعم از جرايم بدني مانند قتل و جرح يا جرايم حيثيتي مانند قذف و ميزان ديه مطالبي ارائه خواهد شد.
پنجشنبه چهارم مهر 1392
تعداد بازدید: 522

بررسي نظام برده داري از ديدگاه اسلام 2

بررسي نظام برده داري از ديدگاه اسلام 2 فصل دوم : برخورد اسلام با نظام برده داري / آنچه كه مسلم است اسلام در بدو امر نظام برده داري را كه ريشه هاي عميقي در فرهنگ ملل عرب و غير عرب آن روز داشت به رسميت شناخت. از اين رو مورد اعتراض برخي افراد ناآگاه يا مغرض قرار گرفته. به همين سبب، ما در اين فصل به توجيه فلسفه برده داري و دليل تأييد نظام برده داري از ناحيه اسلام و طرق مختلفي را كه اسلام جهت آزادي بردگان مقرر كرده است، خواهيم پرداخت:
چهارشنبه سوم مهر 1392
تعداد بازدید: 592

بررسي نظام برده داري از ديدگاه اسلام 1

بررسي نظام برده داري از ديدگاه اسلام 1 چكيده / فلسفه برده داري در نظام حقوقي اسلام پرسشي است كه از ديرباز مطرح بوده و در سالهاي اخير بويژه در پايگاههاي اينترنتي كه بر ضد دين و حكومت اسلامي فعاليت دارند، به صورت جدّي تر مطرح گرديده است. مقاله حاضر در صدد آن است تا ضمن بررسي اين مسأله، اثبات نمايد كه پذيرش نظام برده داري در آغاز ظهور اسلام، به دليل تحميل شرايط زماني خاصّ آن دوره بود كه برده داري در تمامي جوامع بشري آن روز رايج و ريشه دار بود.
سه شنبه دوم مهر 1392
تعداد بازدید: 601

مروري بر زندگي ، فعاليتها و انديشه هاي آيت الله شيخ فضل الله نوري 3

مروري بر زندگي ، فعاليتها و انديشه هاي آيت الله شيخ فضل الله نوري 3 1ـ ضرورت حاكميت قانون ايشان ضمن بيان ضرورت حاكميت قانون اشاره دارد كه اين قانون جز قانون اسلام نمي تواند باشد. «حفظ نظام، محتاج به قانون است و هر ملتي كه تحت قانون داخل شدند و بر طبق آن عمل نمودند، امور آنان به استعداد قانون آنها منظم شده ولي بهترين قوانين قانون الهي است ، ... معلوم است كه قانون الهي، مخصوص عبادت نيست بلكه جميع مواد سياسيه را بر وجه اكمل داراست حتي ارش الخدش»
دوشنبه یکم مهر 1392
تعداد بازدید: 445

مروري بر زندگي ، فعاليتها و انديشه هاي آيت الله شيخ فضل الله نوري 2

مروري بر زندگي ، فعاليتها و انديشه هاي آيت الله شيخ فضل الله نوري 2 فعاليت هاي سياسي ـ اجتماعي شيخ فضل اللّه / شيخ پس از درخواست مردم و اشاره ميرزاي شيرازي و ورود به تهران به خاطر دل نگرانيهايي كه از اوضاع ايران داشت، تلاشهاي خود را در عرصه هاي مختلف فرهنگي، سياسي و اقتصادي آغاز كرد. وي در ابعاد مختلفي به مقابله با سلطه فرهنگي، اقتصادي و سياسي بيگانگان در ايران مي پردازد؛ چرا كه به گفته دكتر فووريه: «لقمه چرب و نرمي پيدا شده بود و رسيدن به آن به رنج و خرج سفر مي ارزيد.»
يکشنبه سی و یکم شهريور 1392
تعداد بازدید: 464

مروري بر زندگي ، فعاليتها و انديشه هاي آيت الله شيخ فضل الله نوري 1

مروري بر زندگي ، فعاليتها و انديشه هاي آيت الله شيخ فضل الله نوري 1 چكيده / از راههايي كه مي توان نسبت به تحولات سياسي ـ اجتماعي گذشته شناخت بهتري به دست آورد مرور بر زندگي، فعاليت و انديشه شخصيتهاي برجسته اي است كه در آن تحولات نقش ايفا كرده اند، علاوه بر اين كه ضريب دقت مطالعات و تحقيق را افزايش خواهد داد. از اين رو مطالعه يكي از بزرگترين تحولات سياسي ـ اجتماعي ايران يعني انقلاب مشروطه نيز از اين قاعده مستثنا نيست.
جمعه بیست و نهم شهريور 1392
تعداد بازدید: 486

پارادوكس اسلامِ مدرن 4

پارادوكس اسلامِ مدرن 4 4 ـ مدرنيزاسيون 1 / مقصود از مدرنيزاسيون ـ يا متجدد سازي ـ فعاليتي آگاهانه و اختياري در جهت تحقق و پياده كردن مؤلفه ها و فرهنگ مدرنيته در جوامعي است كه فاقد آنها هستند . فعاليت و فرايند متجدد سازي، مستلزم تغييراتي در زمينه هاي اقتصادي، سياسي و اجتماعي در كشورهاي توسعه نيافته با عنايت به مدل و الگوي پيشرفته و پيچيده تر سازمانهاي سياسي، اجتماعي و اقتصادي كشورهاي غربي مي باشد.
چهارشنبه بیست و هفتم شهريور 1392
تعداد بازدید: 467

پارادوكس اسلامِ مدرن 3

پارادوكس اسلامِ مدرن 3 3 ـ مدرنيسم 1 / اين واژه كه در لغت به معناي «تجدد گرايي» است در اصطلاح، جهان بيني اي است كه براساس آن، مدرنيته و مؤلفّه هايش تبيين و توجيه مي گردند. برخي از مهمترين ويژگيهاي اين جهان بيني كه در زبان انديشمندان غربي به صورتهاي گوناگون بيان شده است عبارتند از: 1ـ از لحاظ معرفت شناختي، مشاهده گرايانه 2 و آزمايشگرايانه 3 و تجربي گرايانه 4 است. به عبارت ديگر ، يگانه راه وصول به معرفت حقيقي را مشاهده، آزمايش و تجربه حسّي ظاهري مي داند.5
سه شنبه بیست و ششم شهريور 1392
تعداد بازدید: 419

پارادوكس اسلامِ مدرن 2

پارادوكس اسلامِ مدرن 2 2 ـ مدرنيته 1 / براي واژه مدرنيته كه در لغت به معناي «تجدّد» و جديد شدن مي باشد در اصطلاح تعريف هاي گوناگوني ارائه شده است كه در اينجا به برخي از تعريف هاي بيان شده اشاره مي نماييم : الف) مدرنيته ، اعتقاد به اين امر است كه انسان، موجودي مختار ، آزاد و عاقل بوده و مي تواند سرنوشت خود را تحت كنترل خود درآورد .2 ب) مدرنيته يعني روزگار پيروزي خرد انساني بر باورهاي سنتي (اسطوره اي، ديني، اخلاقي، فلسفي و...)
يکشنبه بیست و چهارم شهريور 1392
تعداد بازدید: 481
آرشیو Print RSS