جمعه 1 شهريور 1398 | Friday, 23 August 2019
 منوی اصلی
 
 
مهمان : 1
اعضا عضو سایت : 46
اعضا آنلاین : 0
امروز : 397
ديروز : 545
ماه : 29463
تعدا مطالب : 33550
كل : 28845397
 
  جستجو
 
 3) رواق اندیشه

پلوراليسم برون ديني از منظر جامعه مدني

پلوراليسم برون ديني از منظر جامعه مدني چكيده : پلوراليسم ديني از دو نگاه درون ديني و برون ديني قابل طرح است. آنچه در اين نوشتار مورد مداقّه قرار گرفته پلوراليسم برون ديني از دو منظر نسبيت گرايي و همزيستي مسالمت آميز است. در رويكرد نسبيت گرايي، هر يك از اديان سهمي از حقيقت و سعادت برده اند و حقيقت در ميان اديان توزيع شده است. چنين رويكردي با جامعه مدني سازگار و قابل تفسير بوده ولي با منابع و مباني ديني ناسازگار است كه در اين گفتار به سه مورد آن خواهيم پرداخت . رويكرد همزيستي مسالمت آميز در نگاه درون ديني هر چند كه مورد پذيرش قرار گرفته است ولي دامنه چندان گسترده اي ندارد .
دوشنبه چهاردهم مرداد 1392
تعداد بازدید: 1136

فروغ امامت (نقدي بر كتاب بسط تجربه نبوي) 3

فروغ امامت (نقدي بر كتاب بسط تجربه نبوي) 3 فروغ امامت (نقدي بر كتاب بسط تجربه نبوي) 3 اكبر اسد عليزاده گفتار دوم : دلايل عقلي و نقلي عصمت امامان عليهم السلام دلايل عقلي چنان كه قبلا اشاره شد از جمله مسائلي كه در كتاب «بسط تجربه نبوي» مورد غفلت نويسنده كتاب مذكور قرار گرفته بود عصمت امامان است. در اين قسمت به طور مفصل به دلايل عقلي و نقلي عصمت مي پردازيم تا بدين وسيله ثابت كنيم كه امام، معصوم از هر گونه خطا و نسيان بوده و امرش بدون چون و چرا مطاع و هرگز قابل نقد و رد نيست.
شنبه دوازدهم مرداد 1392
تعداد بازدید: 970

فروغ امامت (نقدي بر كتاب بسط تجربه نبوي) 2

فروغ امامت (نقدي بر كتاب بسط تجربه نبوي) 2 فروغ امامت (نقدي بر كتاب بسط تجربه نبوي) 2 اكبر اسد عليزاده گفتار اول: فلسفه امامت و شأن امام عليه السلام امامت در لغت به معناي پيشوايي و رهبري است و در اصطلاح شيعه، امامت يك منصب عام الهي و خدادادي است.1 امام رضا عليه السلام در تعريف امام مي فرمايد: «امامت زمام دين و نظام مسلمين، و صلاح دنيا و عزّت مؤمنان است، امامت اساس اسلام بارور و شاخه بلند آن است. امام، حلال خدا را حلال و حرام خدا را حرام مي شمارد (و تحقق مي بخشد) و حدود الهي را به پا مي دارد و از دين خدا دفاع مي كند،
شنبه دوازدهم مرداد 1392
تعداد بازدید: 762

فروغ امامت (نقدي بر كتاب بسط تجربه نبوي) 1

فروغ امامت (نقدي بر كتاب بسط تجربه نبوي) 1 فروغ امامت (نقدي بر كتاب بسط تجربه نبوي) 1 اكبر اسد عليزاده چكيده: برخي از روشنفكران دانسته يا ندانسته باورهاي اصيل شيعه را مورد تشكيك و نقد قرار داده و با استفاده از رحمت و رأفت حكومت علوي در صددند تا در باورهاي جوانان عزيز كشورمان ايجاد سستي و رخوت نمايند. در راستاي اين هدف از جمله مسائلي كه مورد خدشه قرار گرفته مسأله امامت (شأن امام،حجّيّت و عصمت امامان عليهم السلام) است.
شنبه دوازدهم مرداد 1392
تعداد بازدید: 780

حقوق و تكاليف زن از ديدگاه اسلام (استقلال مالي ، اطاعت از شوهر)

حقوق و تكاليف زن از ديدگاه اسلام (استقلال مالي ، اطاعت از شوهر) حقوق و تكاليف زن از ديدگاه اسلام (استقلال مالي ، اطاعت از شوهر) مرتضي محمّدي چكيده: زن و شوهر با قرارداد ازدواج ، حقوق و تكاليف مختلفي نسبت به يكديگر پيدا مي كنند . در حقوق اسلام و ايران اصل استقلال مالي زوجين مبناي روابط مالي زوجين است و هر يك از زن و شوهر در اكتساب و تصرّف اموال خود استقلال كامل دارند . امّا در حقوق كشورهاي غربي از جمله فرانسه، در رژيم اشتراك اموال ، مرد به عنوان رئيس اشتراك ، اداره اموال مشترك زوجين را در اختيار دارد و در رژيم جدايي مطلقِ اموال نيز مطابق فرض قانوني، حق تصرف در اموال زن را دارد مگر اينكه زن صريحا آن را رد نمايد.
شنبه دوازدهم مرداد 1392
تعداد بازدید: 982

فلسفه تقليد

فلسفه تقليد فلسفه تقليد رحيم ابوالحسيني چكيده: بحث تقليد عامي از فقيه يكي از مباحث با سابقه و اساسي علم فقه به شمار مي آيد. البته دانشمندان اصول، به مناسبت در اصول فقه از آن بحث مي كنند، كه بر اساس آن، تقليد در اصول دين جايز نبوده ولي در فروع دين جايز و در شرايطي واجب است؛ اين مسأله يكي از مسائل اجماعي و از بديهيات عقل به شمار مي رود. ولي برخي از معاصرين اهل قلم، اين موضوع را مورد ترديد قرار داده و چنين اظهار نموده اند كه اگر مقلد، وثوق به صحت قول فقيه پيدا نكند و مثلاً به دليل تعارض شديد آراي فقها در يك مسأله مهم، نتواند مطمئن شود كه كدام به حق رسيده اند، تقليد از فقيه بر او واجب نيست.
جمعه یازدهم مرداد 1392
تعداد بازدید: 1142

نگاهي اجمالي به دلايل حرمت استعمال مواد مخدّر

نگاهي اجمالي به دلايل حرمت استعمال مواد مخدّر نگاهي اجمالي به دلايل حرمت استعمال مواد مخدّر سيّد احمدرضا حسيني چكيده: بررسي حكم فقهي استعمال و خريد و فروش مواد مخدّر يكي از مباحث ضروري جامعه ما در عصر حاضر است كه كار فقهي گسترده اي را مي طلبد بويژه كه امروزه اين مواد جوامع انساني را به شدّت آلوده كرده و حيات شايسته انساني را از جنبه هاي مختلف مورد تهديد جدّي قرار داده است. آثار زيانبار و تخريب گر مواد مخدّر را در همه كشورهاي جهان به آساني مي توان مشاهده نمود. انسان در ابتداي پيدايش اين مواد با آثار ويرانگر آنها آشنا نبود، ولي امروزه پي برده است كه چگونه اين مواد به تهديدي سهمگين و خطرناك عليه زندگي انسان تبديل شده و همه فضايل اخلاقي و
جمعه یازدهم مرداد 1392
تعداد بازدید: 1216

بازشناسي جايگاه عقل در فقه شيعه

بازشناسي جايگاه عقل در فقه شيعه بازشناسي جايگاه عقل در فقه شيعه سعيد قماشي چكيده: دليل عقل از ديرباز در نظريه پردازي علوم اسلامي و نيز در فقه شيعه، جايگاه ويژه اي داشته است. دانشمندان اسلامي از عقل، بهره ها برده اند و فقهاي شيعي در فهم متون و استخراج احكام آن را يكي از دلايل چهارگانه فقه برشمرده و از اين راه، كاستيهايي را برطرف نموده اند. اين نوشتار، با نگاهي تاريخي - تحليلي به مقوله بهره وري از عقل، از ابتداي شكل گيري فقه شيعه، به عنوان يكي از ادلّه احكام فقهي پرداخته است و با بررسي مفهوم عقل و پيشينه به كارگيري آن در فقه شيعه، اين مهم را با تقسيم بندي و تبيين دوره هاي نياز به اجتهاد و مراحل و رويكردهاي گوناگون به دليل
جمعه یازدهم مرداد 1392
تعداد بازدید: 872

فلسفه مجازاتها در فقه كيفري اسلام

فلسفه مجازاتها در فقه كيفري اسلام فلسفه مجازاتها در فقه كيفري اسلام ناصر قربان نيا چكيده: يكي از مسائل بحث انگيز دنياي امروز، فلسفه مجازات است. در فلسفه مجازات از چرايي نه چيستي آن سخن به ميان مي آيد كه از آن به مبناي مجازات يا اهداف مجازات نيز مي توان تعبير كرد. براي مجازاتها اهداف متعدّدي ذكر نموده اند، از انتقام كه يكي از اهداف مجازاتها در جوامع غير متمدن است گرفته تا بازدارندگي عمومي و عبرت آموزي ديگران و تحقق عدالت، مورد بحث جدّي ميان متخصصان حقوق كيفري، جرمشناسان و فيلسوفان قرار دارد. نظام كيفري در حقوق اسلام نيز از مقام و موقعيت ويژه اي برخوردار است و مواجه با بيشترين چالشهاست.
جمعه یازدهم مرداد 1392
تعداد بازدید: 840

قرآن گواه جاويد پيامبر صلي الله عليه و آله (2)

قرآن گواه جاويد پيامبر صلي الله عليه و آله (2) قرآن گواه جاويد پيامبر صلي الله عليه و آله (2) دكتر محمّد رضا غفوريان چكيده : هدف اصلي اين نوشته كاويدن ويژگيهاي قرآن است كه پيامبر و مسلمانان آن را نشانه جاويدان الهي بودن دعوت پيامبر مي دانند. در اين بخش از مقاله، نخست به ماندگاري و دست نخوردگي قرآن اشاره گرديده و با نگاهي تاريخي گفته شده است كه با توجه به انبوهي توزيع اين كتاب ، امكان دگرگون سازي آن در هيچ برهه اي از تاريخ اسلام، پذيرفتني نيست. سپس به بررسي ادبيات قرآن پرداخته ايم و با جداسازي دو جنبه:
پنجشنبه دهم مرداد 1392
تعداد بازدید: 507
آرشیو Print RSS