دوشنبه 2 ارديبهشت 1398 - 17 شعبان 1440 - 22 آوریل 2019
 منوی اصلی
 
  آمار سايت
مهمان : 1423
اعضا عضو سایت : 47
اعضا آنلاین : 0
امروز : 4569
ديروز : 6769
ماه : 101822
تعداد مطالب : 33585
كل : 28515954
 
 جستجو
 
 سكولاريسم يا حذف دين از زندگى دنيوى
على بن ابى طالب (ع ) و حكومت صالحان و ناصالحان
      على بن ابى طالب (ع ) و حكومت صالحان و ناصالحان اميرالمؤمنين على بن ابى طالب عليه السلام در پاسخ به خوارج كه مى گفتند: ((حكمى نيست جز از آن خدا)) چنين فرمودند: ((اينكه خوارج مى گويند ((حكم نيست جز از آن خدا)) سخنى است حق كه باطل از آن اراده شده است . آرى ، حكم نيست جز از آن خدا، ولى آنان مى گويند: حاكميت نيست جز از آن خدا. (در صورتى كه ) براى مردم ، امير و حاكم لازم است خواه نيكوكار باشد يا بدكار...)) حاكم نيكوكار و حاكم بدكار دو فرد مساوى براى توجيه و اداره زندگانى مردم نيستند. دوشنبه سی و یکم تير 1392
تعداد بازدید: 957
حاكميت و حكم در قرآن 2
      حاكميت و حكم در قرآن 2 معناى حكمت آيا حكومت و سياست از مدار تكاليف و احكام كليه الهيه خارج است ؟ سكولاريسم به اين سئوال پاسخ مثبت مى دهد و مى گويد حكومت و سياست مدرن از مدار تكاليف و احكام كليه الهيه خارج است توضيح و استدلال براى اثبات پاسخ مزبور چنين است : هنگامى كه به سر گذشت بشرى در تاريخ توجه مى كنيم ، مى بينيم تمامى حكومت ها كه جوامع را هدايت كرده اند، حتى عالى ترين حكومتها، واقعيتى ساده و ناشى از يك نيازمندى طبيعى بوده كه مبتنى بر اصول و قواعد تجربى است . دوشنبه سی و یکم تير 1392
تعداد بازدید: 857
حاكميت و حكم در قرآن 1
      حاكميت و حكم در قرآن 1 معناى حكمت معناى حكمت ، همانگونه كه حكما مطرح كرده اند، عبارت است از علم به حقايق اشيا، آن چنان كه هستند (به قدر توانايى بشرى ) و عمل به مقتضاى آن . و بديهى است كه حكم به مقتضاى عدل و تقوا و معرفت همه جانبه ، از شاخص ترين مصاديق حكمت است . اگر شخص حكيم با اجتماع شرايط براى رفع خصومت ها و مديريت حيات اجتماع انسانها، از حكم كردن منحرف شده و خطاكار شمرده مى شود. دوشنبه سی و یکم تير 1392
تعداد بازدید: 858
سكولاريسم و اختلال شخصيت 3
      سكولاريسم و اختلال شخصيت 3 موجوديت انسانى از چهار بعد اساسى تشكيل مى شود 10- در نظام سكولاريسم ، ارزش احساس وظيفه ... در نظام سكولاريسم ، ارزش احساس وظيفه و تكليف برين ، كه با عظمت ترين و شريف ترين احساس آدميان است ، در تطبيق حقايق بعد دوم ؛ (مانند حقوق ، اقتصاد، سياست ، و غير ذلك ) بر زندگى از بين مى رود. انسانها در زندگى سكولاريسم تا حد دندانه هاى ناآگاه ماشين سقوط مى كنند. چنان كه در دوران معاصر، كه اوائل قرن پانزدهم هجرى و اواخر قرن بيستم ميلادى است مشاهده مى كنيم . آدمى ، همان گونه كه اديان الهى و حكماى بزرگ شرق و غرب تذكر داده اند، ارزش حقيقى خود را از همان احساس تكليف فوق سودجويى ها و خود خواهى ها در مى يابد. يکشنبه سی ام تير 1392
تعداد بازدید: 930
سكولاريسم و اختلال شخصيت 2
      سكولاريسم و اختلال شخصيت 2 موجوديت انسانى از چهار بعد اساسى تشكيل مى شود 2- عدالت به معناى حقيقى آن مى دانيم كه معانى عدالت يا مصاديق آن مختلف است . زيرا عدالت الهى به معناى فعل يا قول مستند به حكمت بالغه و غناى ذاتى اوست . عدالت حقوقى به معناى تطبيق فعل يا قول با اصل و قانون مقرر است . عدالت به معناى اخلاقى ، كه عبارت است از حركت بر مبناى وجدان حاكم ، بر لزوم پيروى از خيرات ، اجتناب از زشتى ها و آلودگى ها، بدون تكيه و توقع اجر و پاداش يا فرار از مجازات ، دلالت مى كند. عدالت به معناى فلسفى عبارت است از آن مشيت عاليه ، كه نظم هستى تجلى گاه آن است . يکشنبه سی ام تير 1392
تعداد بازدید: 907
سكولاريسم و اختلال شخصيت 1
      سكولاريسم و اختلال شخصيت 1 موجوديت انسانى از چهار بعد اساسى تشكيل مى شود بعد يكم : واقعيات مربوط به موجوديت طبيعى انسان ؛ كه عبارت است از اعضاى جسمانى و فيژيولوژيك و لوازم طبيعى آنها، مانند ارتباط با محيط طبيعى و توالد و تناسل و غير ذلك . بعد دوم : واقعيات مقرره در حيات دنيوى اجتماعى كه مربوط به اداره حيات جمعى اوست ، مانند حقوق ، اقتصاد، سياست ، فرهنگ ، به معناى مربوط به عناصر زندگى دنيوى آن . بعد سوم : فعاليتهاى مغزى و روانى انسان است ، مانند تصورات ، تخيلات ، تجسيم ، تعقل ، انديشه ، اراده ، تصميم اختيار، احساسات ، عواطف و غيره . شنبه بیست و نهم تير 1392
تعداد بازدید: 829
بررسى و نقد علل بروز تفكرات سكولاريسم در غرب 3
      بررسى و نقد علل بروز تفكرات سكولاريسم در غرب 3 وحدت و هماهنگى همه شئون حيات انسانى در دين اسلام علم ، جهان بينى ، سياست ، اقتصاد، حقوق ، اخلاق ، فرهنگ به معناى پيشرو آن ، صنعت (تكنولوژى ) و همه آن چه كه به نحوى در تنظيم و اصلاح مزبور تاءثيرى داشته باشد، جزئى از دين اسلام است . اين حقيقتى است كه هر كس كه اطلاعى از آن نداشته باشد، قطعا از خود دين اطلاعى ندارد. بديهى است كه هر كس اطلاعى از اين دين داشته باشد، آن را مى داند. به عنوان نمونه عبارت دو نفر از متخصصان قانون و حقوق را در اين جا متذكر مى شويم . شنبه بیست و نهم تير 1392
تعداد بازدید: 879
بررسى و نقد علل بروز تفكرات سكولاريسم در غرب 2
      بررسى و نقد علل بروز تفكرات سكولاريسم در غرب 2 سياست از ديدگاه اسلام : عبارت است از تفسير و توجيه حيات انسان ها به سوى عالى ترين هدف مادى ، معنوى و ملكوتى حيات ، براى به ثمر رسيدن آن ، همان مقدار دين و سياست معقول دخالت دارد كه تنفس از هواى سالم براى ادامه زندگى طبيعى . حال بايد بپردازيم به تعريف آن دين و سياست معقول كه اساسى ترين عامل تحقق حيات مزبور (حيات معقول ) است . جمعه بیست و هشتم تير 1392
تعداد بازدید: 647
بررسى و نقد علل بروز تفكرات سكولاريسم در غرب 1
      بررسى و نقد علل بروز تفكرات سكولاريسم در غرب 1 ذكر چند مطلب ، مطلب يكم : آيا آن استبداد گران و... ما در اين مبحث چند مطلب را براى محققان ارجمند مطرح مى نماييم : مطلب يكم : آيا آن استبدادگران و سلطه گران و هر مقامى كه خود را فوق مسئوليت مى دانستند، واقعا معتقد بودند كه علم و آزادى ، واقعا روياروى دين الهى واقعى قرار دارد؟ بديهى است كه پاسخ اين سئوال كاملا منفى است . ما با نظر به كمال مطلق فرستنده دين و حكمت ربانى او و هدفى كه موجب فرستادن دين به انسان ها شده است ، راهى جز اعتقاد به اين كه ماهيت دين عبارت است از شكوفا ساختن همه استعدادهاى عالى در مسير وصول به جاذبيت كمال اعلاى خداوندى نداريم . جمعه بیست و هشتم تير 1392
تعداد بازدید: 866
بررسى و تحليل سكولاريسم يا حذف دين از زندگى دنيوى بشر 3
      بررسى و تحليل سكولاريسم يا حذف دين از زندگى دنيوى بشر 3 وقايع سه گانه كه زمينه را براى تفكرات سكولاريسم آماده كرد واقعه اول : مشاجره بين دستگاه پاپ و سلطنت فرانسه ، در سالهاى 1269 تا 1303 بود. در نتيجه آن ، فرضيه امپرياليسم پاپ كه در قانون شرع گنجانده شده بود به حد كمال رسيد، ولى در عين حال ، به واسطه الحاق ملل فرانسه به يكديگر و تشكيل سلطنت فرانسه و تقويت حس مليت در آن كشور، به اين فرضيه يك شكست قطعى وارد آمد كه پس از آن تاريخ ، ديگر نتوانست قوت گيرد. مساءله مخالفت با امپرياليسم پاپ در پايان همين واقعه به تدريج شكل گرفت و هدف و سمت حركت آن ، كم كم مشخص شد و اين فكر پيدا شد كه بايد قدرت روحانى را محصور و محدود نمود. پنجشنبه بیست و هفتم تير 1392
تعداد بازدید: 676
آرشیو