شنبه 26 آبان 1397 - 09 ربيع الأول 1440 - 17 نوامبر 2018
 منوی اصلی
 
  آمار سايت
مهمان : 2221
اعضا عضو سایت : 47
اعضا آنلاین : 0
امروز : 6182
ديروز : 7843
ماه : 111282
سال جاری : 3342861
تعداد مطالب : 33583
كل : 27716426
 
 جستجو
 
اوقات شرعی 
 
 21. تفسیر سورة الأنبیاء
21. سوره انبیا آيه 31
      نکته ها / براى كوه‏ها ، فوائد بسیارى ذكر شده است ، از جمله : نگهدارى برف و ذخیره‏ ى آب براى تابستان‏ها ، جلوگیرى از تندبادهاى ناشى از جابجایى هوا، فراهم آوردن محیط مناسب براى پرورش گیاهان و جانوران ، بهره ‏دهى انواع سنگ‏ها براى بناى ساختمان ، و ... چگونه مى ‏توان باور كرد كه خداوند حكیم براى جلوگیرى از تزلزل زمین ، كوه‏ها را قرار داده است ، امّا براى پیشگیرى از لغزش انسان‏ها در برابر حوادث ، اولیا و پیشوایان صبور و قوى قرار نداده باشد ؟! ... جمعه بیست و دوم آبان 1394
تعداد بازدید: 696
21. سوره انبيا آيه 30
      نکته ها / در اينكه مراد از بسته بودن «رتقاً» و سپس باز شدن آسمان‏ها و زمين «ففتقناها» چيست ، اقوالى ذكر شده است : الف: زمين و آسمان در آغاز خلقت ، يك چيز بودند و آن ، توده‏ ى عظيمى از گازها بود، سپس بر اثر انفجارات درونى و حركت‏ها ، تدريجاً از هم جدا شدند. ب: موادّ اصلى آسمان و زمين در ابتدا يكى بوده است ، ولى با گذشت زمان ، شكل جديدى پيدا كرده ‏اند. ج: مراد از بسته بودن آسمان ، نباريدن و منظور از بسته بودن زمين ، گياه نداشتن است . پيام ها / 1- مشاهده‏ ى طبيعت با هدف ، كليد كسب ايمان است . «اولم ير ... افلا يؤمنون» 2- جهان طبيعت دوران‏هاى مختلفى داشته است . ... سه شنبه سیزدهم آبان 1393
تعداد بازدید: 887
21. سوره انبيا آيه 29
      پيام ها / 1- ادّعاى شرك از هيچ موجودى قابل قبول و بخشش نيست . «و من يقل منهم» 2- هر كس در برابر خداوند ، قد علم و خود را به عنوان شريك مطرح كند ، چه طرفدارى بيابد و چه نيابد ، كيفر او جهنّم است . «انىّ اله - نجزيه جهنّم» 3- كيفرهاى الهى بر طبق يك سنت و قانون جاويد است . «كذلك» 4- مشرك، ظالم است و كيفر ظلم جز دوزخ نيست . «نجزى الظالمين» پنجشنبه پانزدهم خرداد 1393
تعداد بازدید: 794
21. سوره انبيا آيه 28
      پيام ها / 1- تسليم بى‏چون و چرا بودن ، در برابر خدايى ارزش دارد كه به همه چيز آگاه است. «بامره يعملون، يعلم» (توجّه به اينكه خداوند همه چيز را مى‏ داند سبب تسليم همراه با خشيت مى‏ شود.) 2- علم خداوند نسبت به گذشته و آينده يكسان است ، بخلاف علم انسان كه فقط نسبت به گذشته است . «يعلم ما بين ايديهم و ما خلفهم» 3- بندگى و تسليم در برابر خداوند ، سببِ داشتن مقام شفاعت است. «عبادٌ مكرمون، لا يسبقونه، يشفعون» سه شنبه هشتم بهمن 1392
تعداد بازدید: 726
21. سوره انبيا آيه 26, 27
      پيام ها / 1- به هنگام نقل سخن كفرآميز ديگران ، خداوند را تنزيه كنيم. «ولداً سبحانه» 2- هرگاه به نقل انحرافات ديگران مى ‏پردازيم، راه حقّ را نيز بيان كنيم. «وقالوا - بل» 3- تسليم فرمان خدا بودن ، رمز كرامت بنده است. «مكرمون - لا يسبقون» (آرى كسانى مورد كرامت واقع مى‏ شوند كه نه در قول و نه در عمل ، از دستور خدا پيشى نگيرند.) «مكرمون - لا يسبقون» چهارشنبه یکم آبان 1392
تعداد بازدید: 759
21. سوره انبيا آيه 25
      پيام ها 1- رسالت ، همراه با دريافت وحى است. «ما ارسلنا ... من رسول الاّ نوحى اليه» 2- توحيد در رأس برنامه همه‏ ى انبياى الهى بوده است. «ما ارسلنا ... الاّ نوحى اليه انّه لا اله الاّ انا» 3- عمل بايد بر مبناى اعتقاد باشد ، اوّل مَبنا، دوّم بِنا . (ابتدا توحيد در الوهيّت، سپس توحيد در عبادت) «لا اله الاّ انا، فاعبدون» 4- انحصار طلبى حقّ در قبال باطل، شعارى الهى است. «لا اله الاّ انا» پنجشنبه چهاردهم شهريور 1392
تعداد بازدید: 710
21. سوره انبيا آيه 24
      پيام ها 1- هر كس از خداوند واحد دور شود، در دام خدايان متعدّد مى ‏افتد. «أم اتّخذوا من دونه آلهة» 2- پيامبر بايد با مردم برخورد استدلالى كند واز آنان برهان بخواهد. «قل هاتوا برهانكم» 3- توحيد، داراى دليل است، «لوكان فيهما...» امّا شرك هيچ دليلى ندارد.(26) «هاتوا برهانكم» 4- در اصول عقايد نمى‏ توان تقليد كرد. «هاتوا برهانكم» 5 - توحيد پيام تمام كتب آسمانى است. پنجشنبه دهم مرداد 1392
تعداد بازدید: 651
21. سوره انبيا آيه 23
      پيام ها 1- خداوند، مالك حقيقى و مطلق هستى است و مالك در تصرّف در محكومش، مورد مؤاخذه واقع نمى‏ شود. «ربّ العرش... لا يسئل» 2- كسى مى‏ تواند سؤال كند كه طلبى و يا حقّى داشته باشد و هيچ كس از خداوند طلبى و يا بر او حقّى ندارد. «لا يسئل» 3- كسى مى‏ تواند از خداوند بازخواست كند كه مافوق او و بر او برترى داشته باشد و چنين موجودى نيست. «لا يسئل» 4- انسان‏ها در قبال كارهايشان مسئول و متعهّدند. «و هم يسئلون» شنبه پانزدهم تير 1392
تعداد بازدید: 697
21. سوره انبيا آيه 22
      سؤال: اگر خدايى‏ يكتا در مصدر امور است ،پس تضادهاى موجود براى چيست؟ پاسخ: اگر بشود نام آنها را تضادّ گذاشت ، بايد گفت از نوع تضادّ دو لبه‏ ى قيچى و يا دو كفّه‏ ى ترازوست كه تحت يك تدبير و براى انجام يك هدف صورت مى‏ پذيرد و يا مثل حركت متضادّ دو دست يك انسان براى فشار دادن پارچه‏ اى است كه مى‏ خواهد آب آن را بگيرد مى‏ باشد. هشام‏بن حَكَم از امام صادق ‏عليه السلام پرسيد: دليل يكتايى خداوند چيست؟ حضرت فرمود: «اتّصال التّدبير وتمام الصنع كما قال اللّه عزّوجلّ: «لوكان فيهما...»» پيوستگى و انسجام تدبير جهان وكامل بودن آفرينش، دليل وحدانيّت اوست.(19) جمعه سی و یکم خرداد 1392
تعداد بازدید: 641
سوره 21. انبيا آيه 18
      سوره 21. انبيا آيه 18 جمعه هیجدهم اسفند 1391
تعداد بازدید: 719
آرشیو