سه شنبه 3 مهر 1397 - 15 محرم 1440 - 25 سپتامبر 2018
 منوی اصلی
 
  آمار سايت
مهمان : 1208
اعضا عضو سایت : 46
اعضا آنلاین : 0
امروز : 5585
ديروز : 10568
ماه : 240133
سال جاری : 3049590
تعداد مطالب : 33583
كل : 27423155
 
 جستجو
 
اوقات شرعی 
 
 جلد 10 ؛ المیزان
تفسیر سوره هود ؛ آيات 123 - 120
      آخرين حرف به ايمان نياورندگان : ((اعملوا على مكانتكم ...)) وَ قُل لِّلَّذِينَ لا يُؤْمِنُونَ اعْمَلُوا عَلى مَكانَتِكُمْ إِنَّا عَمِلُونَ وَ انتَظِرُوا إِنَّا مُنتَظِرُونَ اين قسمت مربوط به غير مؤ منين است كه پيغمبر خود را دستور مى دهد كه احتجاج و بگومگوى با ايشان را خاتمه داده آخرين حرف را به ايشان بگويد، و پس از آنهمه موعظه و آوردن داستانهاى گذشتگان بفرمايد: حال اگر ايمان نمى آوريد، و از شرك و فساد دست بر نمى داريد،و آنچه كه من به گوشتان خواندم بيدارتان نكرد،و اگر داستانهاى عبرت آورى را كه آوردم و سنتى را كه خدا در آنان معمول داشت برايتان گفتم و هيچيك در شما اثر نكرد. يکشنبه بیست و هفتم مرداد 1392
تعداد بازدید: 880
تفسیر سوره هود ؛ آيات 119 - 109 (قسمت 5)
      تفسیر سوره هود ؛ آيات 119 - 109 (قسمت 5) بحث روايتى ؛ اميدوار كننده ترين آيات كتاب خدا ؛ و در تفسير عياشى از ابى حمزه ثمالى روايت كرده كه گفت : من از يكى از آن دو بزرگوار (امام باقر و امام صادق (عليه السّلام ) شنيدم كه مى فرمود: على (عليه السلام ) رو به مردم كرد و فرمود: كدام آيه از قرآن كريم براى شما اميدوار كننده تر است ؟ بعضى گفتند: آيه ((ان اللّه لا يغفر ان يشرك به و يغفر ما دون ذلك لمن يشاء)) فرمود: اين اميدوار كننده هست ، ولى آنطور كه بايد باشد نيست . بعضى ديگر عرض كردند آيه ((يا عبادى الذين اسرفوا على انفسهم لا تقنطوا من رحمه اللّه )) فرمود: يکشنبه بیست و هفتم مرداد 1392
تعداد بازدید: 709
تفسیر سوره هود ؛ آيات 119 - 109 (قسمت 4)
      تفسیر سوره هود ؛ آيات 119 - 109 (قسمت 4) مذمت اختلاف ، از جهت لوازم آن يعنى تفرق و اعراض از حق است ؛ در پاسخ مى گوييم : درست است كه اختلاف در اين آيه و در ساير آيات كه اهل اختلاف را مذمّت مى كنند، اختلاف در حق است ، و نيز درست است كه مخالفت كردن بعضى با بعضى ديگر مستلزم اين است كه يكى از آن دو، بر حق و داراى بصيرت باشد ليكن وقتى حساب اجتماعى را كه اين دو فريق تشكيل داده اند برسيم اجتماعى است متزلزل و متفرق از حق ، و جامعه ايست كه مى توان گفت بر حق ، اجتماعى ندارند و حق را كنار گذارده اند، و حق ... يکشنبه بیست و هفتم مرداد 1392
تعداد بازدید: 850
تفسیر سوره هود ؛ آيات 119 - 109 (قسمت 3)
      تفسیر سوره هود ؛ آيات 119 - 109 (قسمت 3) امر به نماز و صبر كه مهمترين عبادات و اخلاقيات هستند (وَ اصبرْ فَإِنَّ اللَّهَ لا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ) ؛ پس از امر به نماز، رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم ) را دستور مى دهد به صبر كردن ، و در موارد ديگرى مانند: ((و استعينوا بالصبر و الصلوة )) ميان صبر و نماز جمع كرده . و سرّ آن اين است كه هر كدام از اين دو، در باب خودش مهم ترين اركان هستند. آرى ، در ميان عبادات ، نماز مهمترين عبادت و در اخلاقيات صبر مهمترين خلق است ، همچنانكه درباره نماز فرموده : ((و لذكر اللّه اكبر)) و درباره صبر فرموده : يکشنبه بیست و هفتم مرداد 1392
تعداد بازدید: 669
تفسیر سوره هود ؛ آيات 119 - 109 (قسمت 2)
      تفسیر سوره هود ؛ آيات 119 - 109 (قسمت 2) معناى ((ركون )) كه در آيه : ((و لاتركنوا الى الّذين ظلموا...)) از آن نهى شده است ؛ ... دليل ما بر اين معنايى كه كرديم اين است كه خداى تعالى در خطابى كه در اين آيه دارد، كه خود تتمه خطاب در آيه قبلى است جمع كرده ميان رسول خدا (ص) و مومنين از امتش ، و شؤ ون ى كه هم مربوط به آن جناب و هم به امّت اوست ، همان معارف دينى و اخلاق و سنت هاى اسلامى است از جهت تبليغ و حفظ و اجراء و تطبيق حيات اجتماعى بر آن ، و همچنين عبارت است از ولايت امور مجتمع اسلامى، و شناخته شدن افراد به عنوان : يکشنبه بیست و هفتم مرداد 1392
تعداد بازدید: 733
تفسیر سوره هود ؛ آيات 119 - 109 (قسمت 1)
      تفسیر سوره هود ؛ آيات 119 - 109 (قسمت 1) بيان آيات ؛ پس از آن كه داستانهاى امّتهاى گذشته و سرانجام شرك و فسق و لجبازى و انكار آيات خدا و استكبارشان را از قبول حق كه انبياى آنان بدان دعوت مى كردند، براى پيغمبر گراميش تفصيل داد خاطرنشان مى سازد كه چگونه رفتارشان ايشان را به هلاكت و عذاب استيصال و در آخرت و روزى كه اولين و آخرين يكجا جمع مى شوند به عذاب دائمى دوزخ مبتلا مى سازد و پس از آنكه در آيات گذشته آن تفصيلات را خلاصه نموده ، اينك در آيات مورد بحث به پيغمبرش دستور مى دهد كه او و هر كه پيرو اوست از آن داستانها عبرت گيرند يکشنبه بیست و هفتم مرداد 1392
تعداد بازدید: 639
تفسیر سوره هود ؛ آيات 108 - 100(قسمت 5)
      تفسیر سوره هود ؛ آيات 108 - 100(قسمت 5) عالم هستى داراى دو وجه است : وجه ضرورت و تقدير و وجه امكان و اختيار ؛ پس براى عالم كون دو وجه است : يك وجه ، وجه ضرورت و فعليت است كه در اين وجه هر جزئى از اجزاى عالم چه اعيان و چه آثار و خواص اعيان داراى تعين است و هيچگونه ابهام و ترديدى در آن نيست و هيچ تغيير و تبديلى در آن راه ندارد و اين همان وجهى است كه مسبّبات به وسيله اسباب و علل تامّه خود (يعنى آن عللى كه از مقتضاى خود هرگز انفكاك ندارد و معلولها از آن علت ها تخلّف نمى پذيرند .و به هيچ حيله اى نمى توان اين دو را از هم جدا نمود)... يکشنبه بیست و هفتم مرداد 1392
تعداد بازدید: 799
تفسیر سوره هود ؛ آيات 108 - 100(قسمت 4)
      تفسیر سوره هود ؛ آيات 108 - 100(قسمت 4) معناى استثناء: ((الّا ماشاء ربّك )) در دو آيه مربوط به بهشتيان و دوزخيان ؛ و جمله ((الا ما شاء ربك )) استثناء است از داستان قبلى ، يعنى قضيه خلود در آتش و نظير آن ، جمله استثنائيه اى است كه بعد از مساءله خلود در بهشت آورده است .و كلمه ((ما)) در اين جمله مصدريه است ، و معناى آن اين است : ((مگر آنكه پروردگارت بخواهد)) و تقديرش ((الا ان يشاء ربك عدم خلودهم - مگر آنكه پروردگارت عدم خلود آنان را بخواهد)) است . و ليكن اين احتمال (مصدريه بودن كلمه ((ما))) از نظرى ضعيف است . يکشنبه بیست و هفتم مرداد 1392
تعداد بازدید: 631
تفسیر سوره هود ؛ آيات 108 - 100(قسمت 3)
      تفسیر سوره هود ؛ آيات 108 - 100(قسمت 3) معناى ((خلود)) و مشتقات آن ؛ راغب در مفردات گفته : كلمه ((خلود)) به معناى برائت و دورى هر چيز از معرضيت براى فساد و باقى ماندنش بر صفت و حالتى است كه دارد، عرب هر چيزى را كه زود فاسد نمى شود با كلمه خلود وصف مى كند، مثلا سنگ هاى يك پايه را كه اسم اصليش ((اثافى )) است . ((خوالد)) مى خوانند، چون بطور مسلم يك پايه خالد و جاودان نيست و اين تعبير به خاطر اينست كه سنگ مذكور سنگ محكمى است كه دير از بين مى رود، و اين كلمه از باب ((خلد، يخلد، خلودا)) است همچنانكه در قرآن فرموده : يکشنبه بیست و هفتم مرداد 1392
تعداد بازدید: 825
تفسیر سوره هود ؛ آيات 108 - 100(قسمت 2)
      تفسیر سوره هود ؛ آيات 108 - 100(قسمت 2) معناى جمله : ((فمنهم شقىّ و سعيد)) و اشاره به معناى تقسيم انسانها به سعادتمند وشقاوتمند ؛ سعادت و شقاوت مقابل همند، چه ، سعادت هر چيزى عبارت است از رسيدنش به خير وجودش ، تا به وسيله آن ، كمال خود را دريافته ، و در نتيجه متلذذ شود، و سعادت در انسان كه موجودى است مركب از روح و بدن عبارت است از رسيدن به خيرات جسمانى و روحانى اش ، و متنعم شدن به آن . و شقاوتش عبارت است از نداشتن و محروميت از آن . پس ‍ سعادت و شقاوت به حسب اصطلاح علمى از قبيل عدم و ملكه است ، يکشنبه بیست و هفتم مرداد 1392
تعداد بازدید: 778
آرشیو