چهارشنبه 24 مهر 1398 | Wednesday, 16 October 2019
 منوی اصلی
 
 استخاره از قرآن کریم
 
 
مهمان : 0
اعضا عضو سایت : 46
اعضا آنلاین : 0
امروز : 557
ديروز : 1008
ماه : 28193
سال جاری : 892300
تعدا مطالب : 33550
كل : 28891615
 
  جستجو
 
اوقات شرعی 
 
 تفسير الميزان جلد 1

تفسیر سوره بقره ؛ آيات 178 - 182

تفسیر سوره بقره ؛ آيات 178 - 182 تفسیر سوره بقره ؛ آيات 178 - 182 اى كسانى كه ايمان آورده ايد قصاص (جناياتى كه واقع ميشود) بر شما واجب است آزاد در مقابل آزاد و برده در مقابل برده و زن در مقابل زن پس اگر صاحب خون از برادرش (قاتل ) بگذرد قاتل بايد كه احسان او را بخوبى تلافى كند و خونبهائى كه بدهكار است به طرز خوبى بپردازد، اين خود تخفيفى است از ناحيه پروردگارتان و هم رحمتى است پس اگر كسى بعد از عفو كردن دبه درآورد و از قاتل قصاص بگيرد عذابى دردناك دارد (178) و شما را در قصاص حياتى است اى خردمندان اگر بخواهيد تقوى داشته باشيد
سه شنبه هفتم دي 1389
تعداد بازدید: 2748
آرشیو Print RSS
 
 تفسير الميزان جلد 2

تفسیر سوره بقره ؛ آيات 286- 282

تفسیر سوره بقره ؛ آيات 286- 282 تفسیر سوره بقره ؛ آيات 286- 282 شما اى كسانى كه ايمان آورده ايد هر گاه به يكديگر وامى تا مدت معينى داديد آنرا بنويسيد، نويسنده اى در بين شما آن را به درستى بنويسد، و هيچ نويسنده اى نبايد از آنچه خدايش آموخته دريغ كند، پس حتما بنويسيد، و بايد كسى كه حق به عهده او است و بدهكار است ، املا كند،(نه طلبكار)، و بايد كه از خدا و پروردگارش بترسد، و چيزى كم نكند و اگر بدهكار سفيه و يا ديوانه است ، و نمى تواند بنويسد سرپرستش به درستى بنويسد،و دو گواه از مردان و آشنايان به گواهى بگيريد،و اگر به دو مرد دسترسى نبود،
چهارشنبه هشتم دي 1389
تعداد بازدید: 2630
آرشیو Print RSS
 
 تفسير الميزان جلد 3

تفسیر سوره آل عمران ؛ آيات 120 - 111

تفسیر سوره آل عمران ؛ آيات 120 - 111 تفسیر سوره آل عمران ؛ آيات 120 - 111 جز دردسر زيانى به شما وارد نمى آورند و اگر به جنگ با شما برخيزند آنچنان مى گريزند كه پشت سر خود را ننگرند و بعد از آن هم يارى نخواهند شد. ذلت بر آنان هر جا كه ديده شوند نوشته شده ، مگر اينكه متوسل به خدا و يا به وسيله اى مردمى بشوند و زورمندانى از ايشان حمايت كند و ايشان براى خود جائى از غضب خدا گرفتند و خوارى و مسكنت بر آنان حتمى شده و اين بدان جهت است كه همواره به آيات خدا كفر مى ورزيدند و انبيا را به ناحق مى كشتند و منشا اين كفر و جنايتشان ، معصيت هايشان بود و مردمى تجاوزگر بودند.
پنجشنبه نهم دي 1389
تعداد بازدید: 1586
آرشیو Print RSS
 
 تفسير الميزان جلد 4

تفسیر سوره نساء ؛ آيات 76 - 71

تفسیر سوره نساء ؛ آيات 76 - 71 تفسیر سوره نساء ؛ آيات 76 - 71 هان اى كسانى كه ايمان آورديد سلاح خود برگيريد، و سپس دسته دسته يا يك پارچه به سوى جهاد حركت كنيد. و بدانيد كه بعضى از شما هستند كه در كوچ كردن پا به پا مى كنند، همين كه مصيبتى به شما برسد مى گويند، خدا چه رحمى به من كرد، كه با آنان در ميدان كارزار حاضر نبوديم . و اگر - در جنگ پيروز شويد، و فضل و كرمى از خدا به شما برسد _ و غنيمتى به دست آوريد _ آن وقت بطور يقين خواهند گفت گويا هيچ رابطه مودتى با شما ندارند - : اى كاش با آنان مى بودم تا به فوزى بزرگ كامياب مى شدم
جمعه دهم دي 1389
تعداد بازدید: 1864
آرشیو Print RSS
 
 تفسير الميزان جلد 5

تفسیر سوره مائده ؛ آيات 54 - 51

تفسیر سوره مائده ؛ آيات  54 - 51 تفسیر سوره مائده ؛ آيات 54 - 51 هان اى كسانى كه ايمان آورديد، يهود و نصارا را دوستان خود مگيريد كه آنان دوست يكديگرند و كسى كه (از شما) آنان را دوست بدارد خود او نيز از ايشان است ، چون خدا مردم ستمكار را به سوى حق هدايت نمى كند. نشانه اينكه بعضى از مدعيان ايمان از سنخ همان كافرانند اين است كه مى بينى اين بيماردلان به سوى يهود و نصارا مى شتابند و مى گويند: ما بيم آن داريم كه بلا بر سر ما آيد غافل از اينكه چه بسا خداى تعالى از ناحيه خود فتحى آورده و امرى ديگر كه خودش ‍ مى داند پيش بياورد،
جمعه دهم دي 1389
تعداد بازدید: 1927
آرشیو Print RSS
 
 تفسير الميزان جلد 6

تفسیر سوره مائده ؛ آيات 120 - 116 (قسمت ششم)

تفسیر سوره مائده ؛ آيات 120 - 116 (قسمت ششم) تفسیر سوره مائده ؛ آيات 120 - 116 (قسمت ششم) گفتارى چند در پيرامون عفو و مجازات 1- معنى جزا چيست ؟: در پاسخ اين سؤ ال به عنوان مقدمه بايد گفت كه هيچ مجتمعى از مجتمعات بشرى خالى از وظائف اجتماعى اى كه افراد آن موظف به احترام به آن باشند نيست ، چون اصولا تشكيل جامعه براى هماهنگ كردن مردم و ايجاد توافق بين اعمال ايشان و نزديك كردن آنان به يكديگر است ، براى اين است كه همه با هم موتلف و مجتمع شده ، و بوسيله آثارى كه در ائتلاف و اجتماع است . احتياجات هر يك از افراد به مقدار استحقاق و به نسبت عمل و سعيشان برآورده مى گردد.
شنبه بیست و ششم مرداد 1392
تعداد بازدید: 722
آرشیو Print RSS
 
 تفسير الميزان جلد 7

تفسیر سوره انعام ؛ آيات 165 - 161

تفسیر سوره انعام ؛ آيات 165 - 161 تفسیر سوره انعام ؛ آيات 165 - 161 بيان آيات ؛ در اين آيه خداى تعالى پيغمبر گرامى خود را دستور مى دهد كه به مردم بگويد: پروردگارش او را به هدايت الهى خود به سوى صراط مستقيم و آن راه روشنى كه قيم بر سالكان خويش است ، و تخلف و اختلاف در آن راه ندارد دينى كه چون مبنى بر فطرت است به بهترين وجهى قائم به مصالح دنيا و آخرت انسانى است هدايت فرموده ، همچنانكه ابراهيم را به آن دين حنيف و يا به عبارت ديگر آن دينى كه از انحراف شرك به سوى اعتدال توحيد متمايل است هدايت فرمود. آرى ، ابراهيم هم از مشركان نبود.
شنبه بیست و ششم مرداد 1392
تعداد بازدید: 776
آرشیو Print RSS
 
 تفسير الميزان جلد 8

تفسیر سوره اعراف ؛ آيات 206 - 199

تفسیر سوره اعراف ؛ آيات 206 - 199 تفسیر سوره اعراف ؛ آيات 206 - 199 نديده انگارى پيشه كن و به نيكى وادار كن واز مردم نادان روى بگردان . و چون از شيطان وسواسى به تو رسيد به خدا پناه جوى كه وى شنوا و دانا است . كسانى كه پرهيزكارى پيشه كردند چون با پندارشيطانى برخورد كنند (خدا را) ياد كنند و در دم به بصيرت آيند . و هم زادگان كفار به گمراهيشان مى كشند و كوتاهى نمى كنند . و اگر (مدتى ) آيه اى براى آنها نياورى گويند چرا از اين سو و آن سو آيه اى فراهم نياورده اى بگو من فقط آنچه را به من وحى مى شود پيروى مى كنم اين بصيرت هايى از پروردگار شما كه ايمان دارند
يکشنبه دوازدهم دي 1389
تعداد بازدید: 2097
آرشیو Print RSS
 
 تفسير الميزان جلد 9

تفسیر سوره توبه ؛ آيات 129 - 124

تفسیر سوره توبه ؛ آيات 129 - 124 تفسیر سوره توبه ؛ آيات 129 - 124 بيان آيات ؛ حال مؤ منين و منافقين در موقع نزول سوره قرآنى ؛ آيات سوره برائت با اين چند آيه ختم ميشود، و اين آيات حال مؤ منين و منافقين در موقع نزول سوره قرآنى را بيان مى كند، و بدين وسيله نشانه ديگرى از نشانه هاى نفاق را شرح مى دهد كه با آن مؤ من از منافق تشخيص داده ميشود، و آن اين است كه در موقع نزول قرآن به يكديگر مى گويند: اين آيه ايمان كدامتان را زياد كرد؟ و يا به يكديگر نگاه مى كنند و مى گويند مبادا كسى شما را ببيند. و در آخر رسول گرامى خود را به وصفى توصيف ميكند .
يکشنبه دوازدهم دي 1389
تعداد بازدید: 1885
آرشیو Print RSS
 
 تفسير الميزان جلد 10

تفسیر سوره هود ؛ آيات 123 - 120

تفسیر سوره هود ؛ آيات 123 - 120 آخرين حرف به ايمان نياورندگان : ((اعملوا على مكانتكم ...)) وَ قُل لِّلَّذِينَ لا يُؤْمِنُونَ اعْمَلُوا عَلى مَكانَتِكُمْ إِنَّا عَمِلُونَ وَ انتَظِرُوا إِنَّا مُنتَظِرُونَ اين قسمت مربوط به غير مؤ منين است كه پيغمبر خود را دستور مى دهد كه احتجاج و بگومگوى با ايشان را خاتمه داده آخرين حرف را به ايشان بگويد، و پس از آنهمه موعظه و آوردن داستانهاى گذشتگان بفرمايد: حال اگر ايمان نمى آوريد، و از شرك و فساد دست بر نمى داريد،و آنچه كه من به گوشتان خواندم بيدارتان نكرد،و اگر داستانهاى عبرت آورى را كه آوردم و سنتى را كه خدا در آنان معمول داشت برايتان گفتم و هيچيك در شما اثر نكرد.
يکشنبه بیست و هفتم مرداد 1392
تعداد بازدید: 960
آرشیو Print RSS
 
 تفسير الميزان جلد 11

تفسیر سوره رعد ؛ آيه 43

تفسیر سوره رعد ؛ آيه 43 بيان آيه ؛ اقامه حجت عليه كفار در جواب انكار رسالت پيامبر اسلام (ص ) ؛ خداوند به پيغمبر خود تلقين مى كند كه با جمله (قل كفى باللّه شهيدا بينى و بينكم و من عنده علم الكتاب ) عليه ايشان اقامه حجت كند، و اين جمله حجتى است قاطع ، نه صرف كلامى خطابى ، و نه حواله به چيزى كه راهى به تحصيل علم به آن نباشد. (قل كفى باللّه شهيدا بينى و بينكم ) - اين جمله استشهاد به خداى سبحان است كه خود ولى امر رسالت است ، و شهادت در اينجا شهادت تاءديه است ، نه شهادت تحمّل تنها، (خلاصه ، خداوند مى گويد نه صرف اينكه مى داند)
سه شنبه چهاردهم دي 1389
تعداد بازدید: 1403
آرشیو Print RSS
 
 تفسير الميزان جلد 12

تفسیر سوره نحل ؛ آيات 112 - 128

تفسیر سوره نحل ؛ آيات 112 - 128 نهى از بدعت در دين در اين آيه ؛ و اينكه در سابق گفتيم - بنا بر اينكه سياق مؤ يد اين است - كه خطابه اى اين آيات ، متوجه مؤ منين است ، اين احتمال را تاييد مى كند كه مراد از جمله مورد بحث نهى از بدعت در دين باشد، يعنى چيزى از حلال و حرام داخل در دين مكنيد و چيزى كه از دين نباشد و به وسيله وحى نرسيده باشد در ميان جامعه باب مكنيد زيرا اين ، افتراء به خداست هر چند كه باب كننده اش آن را به خدا نسبت ندهد. توضيح مطلب اين است كه دين در عرف و اصطلاح قرآن ، همان سنتى است كه در زندگى جريان دارد،پس دين ،يعنى آن سنتى كه بايد درجامعه عملى شود،بطور كلى براى خداست.
سه شنبه چهاردهم دي 1389
تعداد بازدید: 2315
آرشیو Print RSS
 
 تفسير الميزان جلد 13

تفسیر سوره كهف ؛ آيات 109 - 110

تفسیر سوره كهف ؛ آيات 109 - 110 بحث روايتى (رواياتى درباره اخلاص در عمل و پرهيز از رياكارى ) ؛ در الدر المنثور است كه ابن منذر و ابو نعيم - در كتاب صحابه - و ابن عساكر از طريق سدى صغير از كلبى از ابو صالح از ابن عباس ‍ روايت كرده اند كه گفت : جند بن زهير را عادت چنين بود كه وقتى نماز مى خواند يا روزه مى گرفت يا تصدق مى داد، و مردم تعريفش ‍ مى كردند خيلى خوشحال مى شد و به همين جهت اين كارها را بيشتر مى كرد تا مردم بيشتر تعريفش كنند. خداى تعالى در مذمتش ‍ اين آيه را فرستاد: (فمن كان يرجوا لقاء ربه فليعمل عملا صالحا و لا يشرك بعبادة ربه احدا) ...
چهارشنبه پانزدهم دي 1389
تعداد بازدید: 1831
آرشیو Print RSS
 
 تفسير الميزان جلد 14

تفسیر سوره حج ؛ آيات 67 - 78

تفسیر سوره حج ؛ آيات 67 - 78 و جمله (ان اللّه سميع بصير) اصل ارسال رسول را تعليل مى كند كه اصلا چرا بايد رسولانى مبعوث شوند، و بيانش اين است كه : نوع بشر به طور فطرى محتاج به اين هستند كه خدا به سوى سعادتشان و كمالشان هدايت فرمايد، همان كمالى كه براى آن خلق شده اند همانطور كه ساير انواع موجودات را هدايت كرده . پس مساءله احتياج به هدايت حاجتى است عمومى و ظهور حاجت در آنها است . به عبارتى ديگر اظهار حاجت از ايشان همان سؤ ال و درخواست رفع حاجت است و خداى سبحان شنواى سؤ ال فطرى (و زبان حال )...
چهارشنبه پانزدهم دي 1389
تعداد بازدید: 1937
آرشیو Print RSS
 
 تفسير الميزان جلد 15

تفسیر سوره نمل ؛ آيات 82 - 93

تفسیر سوره نمل ؛ آيات 82 - 93 پایان دنیا ؛ مقصود از نفخ در صور در آيه : (و يوم ينفح فى الصور ففزع من فى السموات و منفى الارض ...) كدام نفخه است ؟ بعضى گفته اند: مراد از اين نفخ صور، نفخه دومى است كه با آن ، روح به كالبدها دميده مى شود، و همه براى فصل قضاء مبعوث مى گردند، مؤ يد اين ، جمله ذيل آيه است كه مى فرمايد: (و كل اتوه داخرين ) يعنى همگى با ذلت و خوارى بدانجا مى آيند، چون مراد از (اتوه - مى آيند آن را) حضورشان نزد خداى سبحان است و نيز مؤ يد ديگر آن استثناى (من شاء اللّه - هر كس را كه خدا بخواهد)،...
جمعه هفدهم دي 1389
تعداد بازدید: 3191
آرشیو Print RSS
 
 تفسير الميزان جلد 16

تفسیر سوره سباء ؛ آيات 31 - 54

تفسیر سوره سباء ؛ آيات 31 - 54 بحث روايتى ؛ رواياتى در باره اينكه آيات (و لوترى اذ فزعوا) ناظر بر فرو رفتن لشكرسفيانى در زمين (در زمان ظهور حضرت مهدى ؛ و در الدر المنثور است كه حاكم - وى حديث را صحيح دانسته - از ابى هريره روايت كرده كه در ذيل آيه (و لو ترى اذ فزعوا) گفته است رسول خدا (ص ) فرمود: در آينده مردى در عمق دمشق خروج مى كند كه او را (سفيانى ) مى گويند ، و عموم پيروانش از قبيله كلب هستند ، دست به كشتار مى زند، و حتى شكم زنان را پاره مى كند، و كودكان را به قتل مى رساند، تا آنكه قبيله قيس عليه او قيام كند ...
شنبه هیجدهم دي 1389
تعداد بازدید: 1822
آرشیو Print RSS
 
 تفسير الميزان جلد 17

تفسیر سوره فصّلت ؛ آيات 54 - 50

تفسیر سوره فصّلت ؛ آيات 54 - 50 نكوهش انســـان از جهـــت اينكه در حـال تنعـــم از خـدا غافل و روى گردان است و در سختى و تنگى به دعا مى پردازد ؛ ...از ايـن آيـه شـريـفـه شـروع بـه پـايـان دادن سـوره شده و علت جحود و لجبازى كفار در مقابل حق صريح را بيان مى كند، و مى فرمايد: انسان به خودش مغرور است ، وقتى شرى بـه او مـى رسـد كـه از دفـعـش عـاجـز مـى مـانـد، از هـر خـيـرى مـاءيـوس گـشـتـه ، مـتـوسـل بـه دعـاء و درخـواسـت و تـوجـه بـه پروردگارش مى شود . و اگر خيرى به او برسد به آن خير مشغول و سرگرم مى شود ،...
يکشنبه نوزدهم دي 1389
تعداد بازدید: 1625
آرشیو Print RSS
 
 تفسير الميزان جلد 18

تفسیر سوره ذاریات ؛ آيات 60 - 52

تفسیر سوره ذاریات ؛ آيات 60 - 52 بيان آيات ؛ طغيان و استكبار، علت مشترك تكذيب اقوام مكذب بوده است (فتول عنهم فما انت بملوم) اين جمله تفريع بر طغيان و استكبار و اصرار آنان بر عناد و لجاجت و نتيجه گيرى از آن است .و مـعـنـاى آيه چنين است . حال كه وضع چنين است ، و مردم دعوت تو را اجابت نمى كنند مگر بـه مـثـل هـمـان اجـابـتـى كـه امـت هـاى گـذشـته كردند، و پيغمبر خود را ساحر و يا مجنون خـوانـدنـد و اگـر دعـوت تـو بـيـش از عـناد در آنان اثر نگذاشت روى از آنان بگردان ، و مـجـادله مـكـن كه حق را به آنان بقبولانى ،..
دوشنبه بیست و هفتم دي 1389
تعداد بازدید: 2103
آرشیو Print RSS
 
 تفسير الميزان جلد 19

تفسیر سوره الحاقه ؛ آيات 52 - 38

تفسیر سوره الحاقه ؛ آيات 52 - 38 بيان آيات ؛ قـــســـم بـــه (آنــچـه مى بينيد و آنچه نمى بينيد) سوگند به مجموع خلائق است . چند وجه ديگر در باره اين قسم ؛ ... به طور كلى در سوگند خوردن به هر چيزى ، نوعى تعظيم مورد آن سوگند است ، و خلق خـدا كـه در ايـن آيـات مـورد سـوگـنـد قـرار گرفته بدان جهت كه دست پرورده خدا است ، جـليـل و جـمـيـل اسـت ، چـون خـود او جـمـيـل اسـت ، و بـه جـز جـمـيـل نـمـى آفـريـنـد و چـگـونـه چـنـيـن نـبـاشـد بـا ايـنـكـه خـود او خـلقـت و فـعـل خـود را سـتـوده ، و خـويـشـتـن را بـدان ثـنـا گـفـتـه و فـرمـوده :
دوشنبه بیست و هفتم دي 1389
تعداد بازدید: 1457
آرشیو Print RSS
 
 تفسير الميزان جلد 20

تفسیر سوره ناس ؛ آيات 6 - 1

تفسیر سوره ناس ؛ آيات 6 - 1 بيان آيات ؛ بحث روايتى (رواياتى درباره شاءن نزول ، مراد از (وسواس ) و وساوس و تسويلات آن ) در مجمع البيان است كه ابو خديجه از امام صادق (عليه السلام ) روايت كرده كه فرمود: جبرئيل نزد رسول خدا (ص ) آمد در حالى كه آن جناب بيمار بود، پس آن جناب را با دو سوره (قل اعوذ) و سوره (قل هو الله احد) افسون نموده ، سپس گفت : (بسم الله ارقيك و الله يشفيك من كل داء يوذيك خذها فلتهنيك - من تو را به نام خدا افسون مى كنم ، و خدا تو را از هر دردى كه آزارت دهد شفا مى دهد، بگير اين را كه گوارايت باد) ...
دوشنبه بیست و هفتم دي 1389
تعداد بازدید: 3570
آرشیو Print RSS