سه شنبه 3 ارديبهشت 1398 - 18 شعبان 1440 - 23 آوریل 2019
اوقات شرعی 
 
 آرشیوتاريخ عاشورا

کلمه کلیدی
:
 از
 تا 


فصل دوم : تغيير هويت سياسى ـ فرهنگى كوفه 3 ؛ آشنايى با عثمانى مذهبان نقش آفرين در حادثه كربلا(561)
آشنايى با عثمانى مذهبان نقش آفرين در حادثه كربلا / همان طور كه پيش از اين دانسته شد، مذهب عثمانى در طى دهه هاى چهل و پنجاه رشد و توسعه قابل توجهى به خصوص در كوفه داشته است و در اين مدت افراد بسيارى، حتى با داشتن زمينه هاى تشيع، به اين مذهب گرايش پيدا كردند. عدم توجه به اين موضوع، ما را از شناخت و تحليل درست و صحيح عملكرد كسانى كه به نوعى در ارتباط با قيام امام حسين(عليه السلام) نقش منفى ايفا كردند، باز خواهد داشت.
جمعه 10 آبان 1392
فصل دوم : تغيير هويت سياسى ـ فرهنگى كوفه 2 ؛ ملاك ها و مشخِّصه هاى عثمانى مذهبان(472)
تعريف تفكر عثمانى و شناخت آن از نظر فرقه شناسى و تاريخى تا حد قابل توجهى كسانى را كه داراى چنين تفكرى بوده اند مى شناساند، اما تعريف مفهومى عثمانى، براى شناخت عثمانى مذهبان چندان راهگشا نيست و بايد تبيين شود كه با چه ملاك ها و مشخصه هاى خارجى افرادى را مى توان عثمانى مذهب دانست; حتى اگر مورخان و محدثان چنين فردى را به عثمانى توصيف نكرده باشند؟ به عبارت ديگر، نماد تفكر عثمانى چيست؟ چنانچه ما بتوانيم اين نمادها را در عملكرد آنان نشان دهيم، بهتر مى توانيم به بازتاب اين تفكر در حادثه كربلا پى ببريم.
جمعه 10 آبان 1392
فصل دوم : تغيير هويت سياسى ـ فرهنگى كوفه 1 ؛ مذهب عثمانى در كوفه(467)
مذهب عثمانى در كوفه / با توجه به سابقه تاريخى كوفه و تلاش هاى فرهنگى اميرالمؤمنين (عليه السلام) در شكل دادن به انديشه شيعىِ كوفيان و نيز نقش گروه زيادى از آنان در محاصره و قتل عثمان، شايد در مرحله نخست، پذيرش شكل گيرى مذهب عثمانى در اين شهر مشكل باشد، اما بررسى نكات و حوادث سياسى مختلفى كه در آن جا رقم خورده است، اين موضوع را تبيين مى كند.
جمعه 10 آبان 1392
مجلس سى ام : لعن الله ابن مرجانة و لعن الله عمر بن سعد(479)
خدا لعنت كند پسر مرجانه را و همچنين خدا لعنت كند عمر پسر سعد را / شرح : مراد از ابن مرجانه ابن زياد است و ذكر او بعد از آل زياد و بنى اميه ، كه شامل اوست به اين جهت است كه او كشنده حضرت سيدالشهداء است و مرحوم مجلسى احتمال داده كه بجهت خبث مولد او بوده و اضافه او به مرجانه بجهت ولدالزنا بودن اوست تا معلوم شود كه علاوه بر بد بودن پدر از طرف مادر هم بد بوده است زيرا مرجانه از زنهايى بود كه بالاى خانه او علم نصب شده بود و اين علامت زنهاى زانيه معروف بوده است . حضرت سيدالشهدا حسين بن على عليه السلام در روز عاشورا در يكى از خطبه هاى خود فرمود:
جمعه 10 آبان 1392
مجلس بيست و نهم : تشكيل حكومت بنى اميه(419)
ناگفته نماند كه حكومت ظالمانه بنى اميه را عثمان تشكيل داد و در دوران حكومتش پايه گذارى نمود چه خودش از بنى اميه بود عثمان بن ابى العاص بن امية بن عبدالشمس بن عبد مناف عثمان خليفه سوم بود و اهل تسنن او را از غيره مبشره ميدانند و مادر عثمان اردى بنت كريز بن ربيعة بن حبيب حبيب بن عبدالشمس بن عبد مناف است و ما در اردى بيضاءست كنيه او ام الحكم و دختر جناب عبدالمطلب است پس مادر عثمان عمه زاده پيغمبر (ص ) مى شود.
جمعه 10 آبان 1392
مجلس بيست و هشتم : و لعن الله بنى اميه قاطبة (نسب بنى اميه)(510)
بنى اميه از نسل غلام رومى بودند / علامه مجلسى در بحار از الزام النواصب حكايت ميكند كه اميه از صلب عبدالشمس نبوده بلكه از روميان بوده و عبدالشمس او را استلحاق نمود و منسوب به وى شد بنابراين اميه از قريش نيستند و از ميان روميان ميباشند. در تفسير الم غلبت الروم از صادقين عليهماالسلام روايت شده كه مراد از اين آيه بنى اميه اند يعنى بنى اميه كه از نسل غلام رومى هستند مغلوب خواهند شد البته پس از هزار ماه سلطنت و اين معنى بنابر آنست كه به صيغه معلوم بخوانيم كه يكى از قراآت شاذ است و اگر به صيغه مجهول بخوانيم بنى اميه غلبه كردند و مالك حكومت و سلطنت شدند
جمعه 10 آبان 1392
مجلس بيست و هفتم : و لعن الله بنى اميه قاطبة (شجره طيبه و خبيثه در روايات اسلامى)(470)
شجره طيبه و خبيثه در روايات اسلامى / حقتعالى براى اشخاص خوب و با ايمان و اشخاص بد و منافق دو مثال جالبى زده در يك آيه ميفرمايد: الم تر كيف ضرب الله مثلا كلمة طيبة كشجرة طيبة اصلها ثابت و فرعها فى السماء تؤ تى اكلها كل حين باذن ربها و يضرب الله لامثال للناس لعلهم يتذكرون . (ابراهيم - 30 و 31) يعنى آيا نديدى چگونه خداوند كلمه طيبه ((گفتار پاكيزه )) را بدرخت پاكيزه اى تشبيه كرده كه ريشه آن ((در زمين )) ثابت و شاخه آن در آسمانست ميوه هاى خود را هر زمان به اذن پروردگارش ميدهد و خداوند براى مردم مثلها ميزند شايد متذكر شوند.
جمعه 10 آبان 1392
مجلس بيست و ششم : لعن الله آل زياد و آل مروان (گفتگوى حسين ع با مروان)(439)
خدا آل زياد و آل مروان را لعنت كند / شرح / شرح آل زياد در مجلس قبل داده شد و اينك وضع خانوادگى آل مروان را ذكر خواهيم كرد مراد از مروان بن حكم معروف است كه پسر ابى العاص و ابى العاص پسر اميه ((جد بنى اميه )) بوده است . و اين مروان چند لقب داشته : ابن الطريد وزغ خيط باطل و او دشمنترين اشخاص نسبت به رسول خدا (ص ) و مخصوصا اميرالمؤ منين و اولادش صلوات اله عليهم اجمعين بوده پدر اين مروان حكم عموى عثمان بن عفان يكى از دشمنان معروف پيغمبر (ص ) ميباشد و لقب او طريد بوده ،...
جمعه 10 آبان 1392
مجلس بيست و پنجم : و لعن الله آل زياد و آل مروان(475)
نسبت ابن زياد / حارث بن كلده طبيبى عرب و تربيت شده ايرانيان بود كه در دانشكده لشكرى شاپور علم پزشكى را آموخت و مقام ارجمندى يافت بخدمت خسرو پرويز رسيد و او را از يك مرض سخت نجات داد شاهنشاه هدايا و تحفى به او داد كه كنيزى زيبا به نام سميه در مقدمه آنها بود. اين سميه فرزند پسرى از حارث پيدا نمود بنام نافع و بعدا كه اين زن بد عمل شد و فرزند ديگر بنام ابوبكر و زياد پيدا كرد كه حارث اين دو پسر را قبول نكرد و به همين جهت او را زياد بن ابيه ميگفتند.
جمعه 10 آبان 1392
مجلس بيست و چهارم : و لعن الله الممهدين لهم بالتمكين من قتالكم ... (تمهيد كشتن آل محمد ص )(543)
خدا لعنت كند گروهى را كه تمهيد كشتن شما را كردند و براى دست يافتن بر جنگ شما مهيا شدند بيزارى ميجويم بسوى خدا و شما از آنها و پيروان و همراهان و دوستانشان / شرح / تمهيد ماءخوذ از مهاد بمعنى بساط و فراش و گهواره ميباشد ولى در اينجا بمعنى توطئه و تسهيل امر و يا آماده و فراهم نمودن است . تمكين در فارسى بمعنى جا دادان ، پابرجا كردن ، قدرت دادن ، دست يافتن فرمانبردارى و پذيرفتن آمده و در اينجا بمعنى دست يافتن است .
جمعه 10 آبان 1392