دوشنبه 2 ارديبهشت 1398 - 17 شعبان 1440 - 22 آوریل 2019
اوقات شرعی 
 
 آرشیوتاريخ عاشورا

کلمه کلیدی
:
 از
 تا 


مجلس 42:و اسئله ان يبلغنى المقام المحمود...و ان يرزقنى طلب ثاركم مع امام مهدى...(معنى مقام محمود)(521)
معنى مقام محمود / ظاهر لفظ مقام آن درجه كمالى است كه از هر جهت مستوجب حمد هر كس شود و اين نتيجه قرب نوافل مقام نبوى است و ميشود كه مراد مقامى باشد كه حمد در آن واقع شود چنانچه دلالت بر آن دارد در توحيد صدوق از حضرت اميرالمؤ منين عليه السلام در ذكر اهل محشر نقل شده كه ميفرمايد مجتمع ميشوند در موطنى كه در آن مقام محمد (ص ) است و آن مقام محمود است پس او بر خداى ثنا ميكند نبوغى كه احدى قبل از او چنان ستايش نكرده آنگاه ثنا ميكند بر هر مؤ من و مؤ منه .
يکشنبه 12 آبان 1392
مجلس چهل و يكم : فاسئل الله الذى اكرمنى بمعرفتكم و معرفة اوليائكم ... (معرفت ائمه ع)(379)
پس از كرم حقتعالى درخواست ميكنم كه بمعرفت و شناسايى شما و دوستان شما مرا گرامى سازد. و به من اين كرامت را لطف كند كه هميشه بيزارى از دشمنان شما را روزى من فرمايد و مرا در دنيا و آخرت همنشين شما قرار دهد . مردى خدمت حضرت امام حسين (ع ) عرض كرد يابن رسول الله پدر و مادرم فداى شما باد معرفت خدا چگونه است ؟ يعنى راه آن چيست حضرت فرمودند: ... يعنى معرفت و خداشناسى در هر زمان بستگى به آن دارد كه امام همان زمان را بشناسد چه اگر معرفت واقعى به امام زمان خود پيدا كردى و مقام آنحضرت را شناختى مسلما به مقام معرفت الهى خواهى رسيد.
يکشنبه 12 آبان 1392
مجلس چهلم:و بالبرائة من اشياعهم و اتباعهم انى سلم لمن سالمكم و حرب...(بيزارى از دشمنان آل محمد ص)(508)
چرا خداوند مردم را آزمايش ميكند؟ / در زمينه مسئله آزمايش الهى بحث فراوانى شده ، نخستين سئوالى كه پيش ميآيد اينست كه مگر آزمايش براى اين نيست كه اشخاص ‍ چيزهاى مبهم و ناشناخته را بشناسند و از ميزان جهل و نادانى خود بكاهند پس اگر چنين است خداوندى كه علمش به همه چيز احاطه دارد و از اسرار درون و برون هر كس و همه چيز آگاه است چرا امتحان ميكند مگر چيزى بر او مخفى است كه با امتحان آشكار شود. پاسخ اين سئوال مهم در اينجا بايد جستجو كرد كه مفهوم آزمايش و امتحان در مورد خداوند با آزمايشهاى ما بسيار متفاوت است ...
يکشنبه 12 آبان 1392
مجلس سى و نهم : و اتقرب الى الله ثم اليكم بموالاتكم و موالاة وليكم ... (موضوع تولى و تبرى)(375)
ابراز تنفر و بيزارى از دشمنان آل محمد / بعد از آنكه زائر با توجه خالص اشاره ميكند كه من با شما هستم و ايمان بشما دارم يا ابا عبدالله انى اتقرب الى الله و الى رسوله و الى اميرالمؤ منين الخ و بدوستى و محبت شما و ديگر امامان سر سپرده ام سپس بيزارى و تنفر خود را از دشمنان ايشان و از برپاكنندگان جنگ كربلا و آنهايى كه در آن جنگ به كمك پسر زياد آمده بود و لعن ايشان به وجوه گوناگون بر ميشمارد و ابتدا از مخالفان سركش كه غصب خلافت ايشان كردند بيان خود را آغاز كرده و ...
يکشنبه 12 آبان 1392
مجلس سى و هشتم : يا ابا عبدالله انى اتقرب الى الله و الى رسوله ... (ائمه هدى مقربان درگاه الهى)(456)
ائمه هدى مقربان درگاه الهى هستند/ آرى آنانند كه اشراف مخلوقات و اقرب موجودات و نزديكان بمقام قرب معنوى در درگاه پروردگار هستند آنانند كه بوسيله طاعات و عبادات و از راه عشق و محبت خود را به ساحت قرب كبريائى نزديك كرده از تمام مواهب و الطاف او در هر دو جهان برخوردارند چون آنچه در نزد پروردگار عالم موجب تقرب معنوى بسوى خداست همانا اشتغال دايم به ذكر و ياد اوست و اين معنى بسيار مورد توجه ائمه معصومين عليهم السلام بوده كه آنى از ياد خدا غافل نبوده اند و لذا در دعاى كميل ميخوانيم : اللهم انى اتقرب اليك بذكرك ....
يکشنبه 12 آبان 1392
مجلس سى و هفتم : اللهم اجعلنى عندك وجيها بالحسين ع ... (محبت و شفاعت حسين ع)(547)
... آن بزرگوار فرمود: انا قتيل العبرة ما ذكرت عند مؤ من الا بكى و اغتم لمصابى . يعنى من كشته شده اشك چشمم نزد هيچ مؤ منى يادآور نمى شوم مگر آنكه مصائب من گريه ميكند و مغموم ميشود و اين گريه مصائب حضرت سيدالشهداء از صفات جميع انبياء بوده است . اول : چون اينرا در خود ديدم قدرى بخود اميدوار شدم و گفتم يك علامت از علائم ايمان در من پيدا شد، آنهم علامتى كه در پيغمبران بوده است . دوم : علامت خوبى كه در خود ديدم اين بود كه در ايام عاشورا حالت حزن و اندوه گريه اى براى من پيدا ميشد كه در ساير ايام سال اين حالت در من پيدا نميشد و ديدم كه ائمه ما فرموده اند: ...
يکشنبه 12 آبان 1392
مجلس سى و ششم : ان يرزقنى طلب ثارك مع امام منصور ... (طلب ثارك : يعنى طلب خونخواهى)(418)
طلب ثارك : يعنى طلب خونخواهى تو را بكنم / حضرت سيدالشهداء عليه السلام عظمتى دارد كه هيچكس جز خدايتعالى نمى تواند آن را بيان كند و فضل و ثوابش را شرح دهد زيرا عظمت خون و اهميت خونخواهى هر كس به قدر بزرگى صاحب آنست و همانطور كه شخص نميتواند مقام و منزلت حسين (ع ) را كاملا بشناسد همچنين نمى تواند عظمت و اهميت خونخواهى آنجناب را درك كند . براى اينكه بتوانيم در حد استعداد و ظرفيت خود آن عظمت را دريابيم در اين زيارت از خدا ميخواهيم كه...
يکشنبه 12 آبان 1392
مجلس سى و پنجم : و اكرمنى بك (خواص تربت حضرت امام حسين ع)(583)
اهميت خاك كربلا / عالم جليل مرحوم حاج ميرزا حسين نورى در كتاب دارالسلام خود نقل نموده كه يكى از برادران من نزد مادرم آمد در جيب قباى او مهر تربت حضرت سيدالشهداء عليه السلام كه با او نماز ميخواند بود مادرم به او گفت در موقع نشست و برخاست چون روى او مى نشينى به تربت بى احترامى ميشود شايد شكسته شود. برادرم گفت تا بحال دو مرتبه مهر در جيب من شكسته شده ولى بعدا چنين كارى نميكنم چون چند روزى گذشت پدرم در خواب ديد كه حضرت سيدالشهداء (ع ) به ديدن او آمده ملاطفت زيادى باو نمود فرمود
شنبه 11 آبان 1392
مجلس سى و چهارم : فاسئل الله الذى اكرم مقامك و اكرمنى بك (شرح كرامت حضرت ابا عبدالله الحسين ع )(564)
... در اينجا سؤ الى پيش ميآيد كه امام حسين (ع ) از كشتن خود و اسيرى اهل بيتش خبرى داشت و يا بدون اطلاع از مكه و مدينه بطرف كربلا حركت كرد و اگر خبر داشت با آيه مباركه و لا تلقوا بايديكم الى التهلكة سازش ندارد . جواب اين سوال اينست كه امام حسن عليه السلام كاملا خبر از شهادت خود داشت و كرارا هم رسول اكرم صلى الله عليه و آله خبر شهادت را به او داده بود از جمله صدوق درامالى روايت مى كند كه روزى رسول گرامى در خانه ام سلمه فرمودند ...
شنبه 11 آبان 1392
مجلس سى و سوم : بابى انت و امى يا ابا عبدالله لقد عظم مصابى بك (هدف اصلى قيام حضرت سيدالشهداء ع)(461)
پدر و مادرم فداى تو باد اى ابا عبدالله / شرح : معنى ابا عبدالله در اول زيارت بيان شد و چون كسى نزديكتر از پدر و مادر بمن نيست و آنها را بيشتر از همه عزيز ميدارم آنقدر بشما نزديكم و شما را دوست دارم كه حاضرم پدر و مادرم را هم فداى شما بكنم . لقد عظم مصابى بك چون به واسطه ظلم و ستمى كه بر شما رفت تحمل حزن و مصيبت شما بر من و تمام شيعيان و دوستان شما سخت دشوار است .
شنبه 11 آبان 1392