سه شنبه 1 آبان 1397 - 14 صفر 1440 - 23 اکتبر 2018
اوقات شرعی 
 
 آرشیوبانک مقالات

کلمه کلیدی
:
 از
 تا 


غدير در آيات و روايات (12 سئوال و 12 پاسخ )(1721)
- سئوال 61: اولین آیات مربوط به روز غدیر کدام است ؟ پاسخ : اولین آیه اى که بر رسول خدا(ص ) نسبت به حادثه عظیم غدیر نازل شد آیه 67 سوره مائده است که فرود: یا ایهاالرسول بلغ ما انزل الیک من ربک . (اى پیامبر ! آنچه بر تو نازل شد "نسبت به ولایت على (ع ) از طرف پروردگار تو امروز ابلاغ کن ) . سئوال 62 : چند آیه قرآن به حادثه عظیم روز غدیر اختصاص دارد ؟ پاسخ : چهار آیه به ماجراى عظیم غدیر اختصاص دارد :
يکشنبه 20 مهر 1393
حوادث پس از غدير ( 14 سئوال و 14 پاسخ)(1946)
- سئوال 47: چرا مخالفان ولايت در روز غدير به آخر خط و به بن بست رسيدند ؟ پاسخ : مخالفان سياسى كه با يكدگر پيمان سياسى ، نظامى بستند معتقد بودند كه : تا پيامبر (ص ) زنده است آنها نمى توانند به اهداف سياسى خود برسند. پس تمام طرح ها و نقشه ها را براى دوران پس از پيامبر نگهداشتند تا رسول خدا(ص ) بر منبر مدينه يا در كوچه و خيابان ، يا در اجتماعات معمولى ، از امامت امام على (ع ) و فرزندانش سخن مى گفت و رهنمود مى داد، براى مخالفان هر ناگوار بود اما تا حدودى قابل تحمل بود . ...
شنبه 19 مهر 1393
پيرامون ولايت و غدير ( 8 سئوال و 8 پاسخ )(1509)
- سئوال 39: چرا امام امت اسلامى را خدا بايد تعيين كند؟ - پاسخ : شرايط و ويژگيهايى دارد كه شناخت انسان كامل ، و شناسائى آن ويژگيها، براى انسانها ممكن نيست . انسان موجودى است ناشناخته ، و كشف راز درون انسانها براى مردم امكان ندارد، حال كه انسانها در انتخاب و شناخت رهبر كامل عاجزند بايد خداوند خالق بشر به كمك انسانها آمده و رهبران كامل را معرفى فرمايد كه : ((الله اعلم حيث يجعل رسالته . )) (خدا آگاه تر است كه رسالت خود را در كجا قرار دهد.)از اين رو ...
جمعه 18 مهر 1393
در آستانه غدير ( 12 سئوال و 12 پاسخ )(1657)
- سئوال 27: روز غدير فرشته وحى چه آياتى را آورد، و از پيامبر چه خواست؟ - پاسخ :آيه 67 سوره مائده * را آورد ، از پيامبر خواست كه ((در روز غدير براى امام على (ع ) و يازده امام ديگر از فرزندان آن حضرت ، از عموم مردم بيعت بگيرد. )) و هشدار داد كه : اگر امروز ولايت امام على (ع ) و يازده امام ديگر را اعلام نكنى و براى آنان بيعت نگيرى ، رسالت خود را ناقص گذاشته اى . سئوال 28: چرا پيامبر (ص ) از جبرئيل خواست كه او را معاف دارد؟ پاسخ : چون رسول خدا(ص ) از گروه هاى مخالف اطلاع داشت ، و از توطئه هاى سياسى ، نظامى آنان باخبر بود، و ...
پنجشنبه 17 مهر 1393
پيرامون حادثه بزرگ غدير ( 9 سئوال و 9 پاسخ )(1653)
- سئوال 18: سخنرانى رسول خدا (ص ) چگونه آغاز و پايان يافت ؟ پاسخ : رسول خدا (ص ) پس از آنكه در جايگاه بلند سخنرانى قرار گرفت . با حمد و ستايش الهى و اعتراف گرفتن از حاضران بحث را آغاز كرد و فرمود: شما درباره من چگونه شهادت مى دهيم ؟ همه مردم پاسخ دادند : شهادت مى دهيم كه تو فرمان خدا را ابلاغ و ما را به خوبيها دعوت كردى خدا تو را پاداش ‍ نيكو دهد. پيامبر (ص ) فرمود: ايهاالناس من اولى الناس بالمؤ منين من انفسهم ؟ (اى مردم ! چه كسى نسبت به مؤ منان از خودشان سزاوارتر است ؟) همه پاسخ دادند : خدا و پيامبر او دانا ترند . ...
چهارشنبه 16 مهر 1393
پيرامون غدير خم (17 سئوال و 17 پاسخ)(1571)
پیام تبریک عید سعید غدیر خم عيد امامت و ولايت / غدير شناسى - سئوال 1 : غدير چه معنايى دارد ؟ پاسخ : رود كوچكى كه مقدار كمى آب همواره در آن جارى باشد . چون در صحراى نزديك ((جحفه )) رود كوچكى وجود داشت آن را به صحراى غدير نام نهادند . سئوال 2 : چرا حادثه عظيم بيعت مردم با امام على (ع ) با نام غدير معروف شد ؟ پاسخ : بيابان غدير خم پس از سرزمين ((جحفه )) در 3 ميلى مكه قرار دارد، و در آنجا رود هميشه جارى وجود داشت ، چون براى اعلام ولايت امام على (ع ) و بيعت 120 هزار حاجى از زن و مرد، دو روز در آنجا توقف كردند، و در آن هواى گرم و كمبود آب ، از آن رود كوچك استفاده مى شد، آن حادثه بزرگ به نام ((غدير )) معروف شد.
سه شنبه 15 مهر 1393
سرآغاز غدير شناسى (1580)
- غدير، زلال حقيقت هميشه جارى است . شيعه براى غدير و غدير، همه چيز شيعه مى باشد. - غدير، نام ديگر شيعه و تشيع است . - شيعه با غدير معنا پيدا كرد، و ماهيت وجودى خود را يافت كه بدون غدير، شيعه تشيع معنايى نخواهد داشت . - غدير رمز پايدارى و تلاش و كوشش جاودانه عاشقان خداست . - غدير رمز و اكمال دين و اتمام نعمت پروردگارى است . - غدير عله العلل جاودانگى رسالت است . - غدير علت اصلى تداوم دين و جاودانگى احكام الهى است .
دوشنبه 14 مهر 1393
در حقوق اسلامي تا چه ميزان به اصلاح و تربيت مجرمين و آماده كردن آنها براي بازگشت به زندگي سالم و جام(1213)
رحمت الهي يك قانون شامل و كامل است كه جهان و جهانيان را فرا مي گيرد. «رحمتي وَسِعَت كُلَّ شيء» (اعراف، 96) تجلي رحمت گستردة الهي در دين او چنين اقتضا مي كند كه دربارة توجيه و هدايت مجرمان و تبهكاران، روش منطقي به كار گرفته شود. بي شك يكي از اهداف قانون گذاري كيفر در اسلام اصلاح فرد و جامعه است.[1] اصلاح و تربيت مجرمين كه از اهداف حقوق جزاي مدرن شناخته مي شود و دربارة آن نظريه پردازي هاي فراواني شده است، در نظام كيفري اسلام نيز يكي از اهداف مهم به حساب مي آيد.
چهارشنبه 11 دي 1392
آيا موازين شرعي كه به صورت قانون رسمي در مي آيد موجب بر قراري عدالت مي شود؟(1066)
بهترين قانون آن است كه مصلحت دنيا و آخرت انسان را تأمين كند در حالي كه اولاً: علم بشر براي درك ارتباط قوانين با مصلحت هاي دنيا و آخرت كافي نيست تا قانون وضع كند و ثانياً: انسان ها اغلب پيرو خواهش هاي نفساني خود هستند و در جعل و اعتبار قانون، منافع خود و گروه و قوم وابسته به خود را در نظر مي گيرند و قوانيني كه تصويب مي شود اغلب به نفع يك عده و به ضرر يك عده ديگر است. بنابراين بهترين قانون، قانوني است كه از ناحيه فوق بشر جعل شده باشد و ...
چهارشنبه 11 دي 1392
نقش مذهب در حقوق اساسي چيست؟(1221)
مذهب يكي از اساسي‌ترين نيروهاي سازنده حقوق به شمار مي‌رود و حتي در كشورهايي كه حقوق را به طور كلي از مذهب جدا ساخته‌اند، هرگز اثر عقايد مذهبي را در تدوين و اجراي قانون انكار نمي‌كنند. ارتباطي كه بين حقوق و مذهب وجود دارد كما بيش در برخي مكاتب و نظامات حقوقي پذيرفته شده است به طوري كه در حقوق اروپاي غربي (رومي ژرمني) مبناي حقوقي را قواعد روم و تعليم‌هاي اخلاقي مذهب مسيح و افكار آزادي خواهانه حكيمان قرن هجدهم تشكيل مي‌دهد و ...
چهارشنبه 11 دي 1392