پنجشنبه 24 آبان 1397 - 07 ربيع الأول 1440 - 15 نوامبر 2018
اوقات شرعی 
 
 آرشیوشبکه اجتماعی

کلمه کلیدی
:
 از
 تا 


الحیاة جلد 1 ؛ باب دوم : فصل پنجم : نقش ایمان در جهت گیری اجتماعی (قسمت دوم)(545)
ج - اثر ایمان در رشد طبیعی و اجتماعی ... د - ایمان و وحدت جامعه اعتقادی / امام صادق علیه السلام : آنکه در نهان فروتن و خاضع است ، در آشکار نیکو معاشرت است . پس با خلق برای خدا معاشرت کن ، نه برای بهره دنیا و جاه طلبی و ریا و خوشنامی ... و آن را که از تو بزرگتر است همچون پدر ، و آن را که کوچکتر است همچون پسر ، و آن را که همانند تو است همچون برادر خویش در نظر بگیر . و کاری را که خود از روی یقین انجام می دهی با شکی که در دیگران بینی ، ترک مکن . و به هنگام امر به معروف کردن دوست باش ، و به هنگام نهی از منکر کردن مهربان . و ...
جمعه 28 مهر 1396
الحیاة جلد 1 ؛ باب دوم : فصل پنجم : نقش ایمان در جهت گیری اجتماعی (قسمت اول)(221)
ب - ارتباط ایمان با اجتماع / امام باقر علیه السلام: پیامبر اکرم گفت: هر که از جماعت مسلمین دوری گزیند، بند اسلام را از گردن خود برداشته است؛ گفتند: ای پیامبر خدا، جماعت مسلمانان کدام است؟ گفت: جماعت پیروان حق، هر چند اندک باشند. ...امام علی علیه السلام: از دو رنگی در دین خدا بپرهیزید ! زیرا که اجتماع کردن در امر حقی که از آن اکراه دارید، بهتر است از جدا بودن در امر باطلی که آن را دوست می دارید . خدای سبحان به احدی در جدایی خیر نمی دهد ، نه از گذشتگان و نه از آیندگان ...
شنبه 18 شهريور 1396
الحیاة جلد 1 ؛ باب دوم : فصل چهارم : توحید و شرک(326)
امام صادق علیه السلام : خدای متعال به محمد (صلی الله علیه و آله) شریعتهای نوح و ابراهیم و موسی و عیسی علیه السلام را بخشید، یعنی توحید، و اخلاص، و فروافکندن همتایان (و ترک شرک و انبازگیری برای خدا)، و پیروی از دین فطری یکتاپرست آسانگیر، بدون رهبانیت و دوره گردی (و گدایی برای کشتن نفس)؛ و در این شریعت، پاکیزه ها را حلال و پلیدها را حرام کرد، و بندها و زنجیرهایی را که (جباران و طاغوتان گوناگون) بر مردمان نهاده بودند بگشود. ...
پنجشنبه 29 تير 1396
الحیاة جلد 1 ؛ باب دوم : فصل سوم : ایمان عقیده است و عمل(466)
3 الامام علی علیه السلام: الایمان و العمل اخوان توامان، و رفیقان لا یفترقان. لا یقبل الله احدهما الا بصاحبه . امام علی علیه السلام : ایمان و عمل دو برادر توأمند و دو دوست که از یکدیگر جدا نمی شوند . خدا هیچ یک از آن دو را بدون دوستش نمی پذیرد. ...
جمعه 15 ارديبهشت 1396
الحیاة جلد 1 ؛ باب دوم : فصل دوم : عقیده بزرگ ، ایمان به خدای متعال(396)
امام علی علیه السلام: زیان دیده کسی است که دین او تباه گشته باشد . ... ای کمیل ! ایمان یا حالت استقرار دارد و در جای خود محکم است ، یا همچون چیزی است که به امانت و عاریه گذاشته شده باشد . از آن بپرهیز که ایمان عاریتی داشته باشی ! و تو آنگاه شایسته ایمان ثابت و استقرار یافته می شوی ، که از متن راه روشن بروی ، راهی که تو را به انحراف نمی کشاند ، و از روش حق پرستان دور نمی کند . ...
يکشنبه 13 فروردين 1396
الحیاة جلد 1 ؛ باب دوم : عقیده و ایمان ؛ فصل نخست : اهمیت عقیده(231)
... ایمان رأس هرمی است که قاعده آن را عقیده تشکیل می دهد. و هرم مذکور عملی است که بر این قاعده (عقیده قلبی) قرار گرفته است. و مقصود از قلب در اینجا مجموع عاطفه و عقل است. نتیجه این می شود که انسان مؤمن، با عقل و عاطفه، یعنی با تمام وجود خود، به عمل کشیده می شود و بر آن استقامت می نماید. و هدف از تربیت اسلامی همین است. ...
سه شنبه 1 فروردين 1396
الحیاة جلد 1 ؛ اشاره به باب دوم الحیاة(425)
اشاره / پیش از هر چیز ذکر این نکته لازم است که همه آنچه در فصلها و بابهای کتاب آمده است، نظر علمی اسلام را درباره انسان و جهان منعکس می کند، و آشکارا علمی بودن جهان بینی (ایدئولوژی) اسلام را نشان می دهد، و معلوم می دارد که اسلام به انسان، و تاریخ و اجتماع، و حق، و عدالت، و دانش، و اخلاق و اقتصاد، و به نهضتهای ترقیخواهانه، و جنبشهای سازنده، و حرکتهای آزادیبخش، و به رفاه، و سعادت، و دیگر حقایق و مسائل، با نظری علمی و مبتنی بر واقعیت و دلیل می نگرد. و اینک نظر اجمالی ما درباره بعضی از موضوعهای این باب : ...
سه شنبه 21 دي 1395
نگاهی به سراسر باب نخست (قسمت آخر) : شناخت و اصالت آن‏ در کتاب الحیاة جلد 1 (405)
... 29- آزاد اندیشی و نظرخواهی : در تعالیم اسلامی ، به رأی آزمایی ، و استفاده از آراء مختلف ، و در کنار هم قرار دادن آنها ، و مقایسه آنها با یکدیگر ، و دقت و تأمل در گزینش رأی یا پرداختن به عمل ، و پرسش از اهل رأی، و بهره بردن و شریک شدن در عقول مردم با مشورت خواستن از ایشان ، فراوان دعوت شده ، و خود رأی بودن مایه هلاکت شناخته گشته است . چنانکه علی علیه السلام گفته است : من استبد برأیه هلک هر که خود رأی باشد هلاک شود .و اینهمه ، دلالت بر آن دارد که اسلام به مقید ساختن و در بند کشیدن اندیشه ، در محدوده ای خاص ، حزبی یا مکتبی یا جز آن، دعوت می کند ، بلکه می گوید : ...
جمعه 26 آذر 1395
الحیاة جلد 1 ؛ باب نخست : شناخت و اصالت آن‏ ؛ فصل پنجاهم : دوری جستن از غفلت(429)
امام سجاد علیه السلام : مرا از خواب غافلان ، و چرت وقت تباه کنان ، و پینکی سر کوفتگان بیدار کن ... و مرا همچون کسی که از چشم رعایت تو افتاده و دچار تحقیر تو شده ، به دور میفکن ، بلکه دست مرا بگیر ، و مرا از سقوط لغزیدگان ، و بیمناکی بیراهه ، روان ، و لغزش فریب خوردگان ، و گرفتاری تباه شدگان رهایی بخش ...
جمعه 28 آبان 1395
الحیاة جلد 1 ؛ باب نخست : شناخت و اصالت آن‏ ؛ فصل چهل و نهم : زیرکی و فهم(422)
پیامبر (صلی الله علیه و آله) : آیا می خواهید از زیرکترین زیرکان و احمقترین احمقان شما را باخبر کنم ؟ گفتند : آری ای پیامبر خدا . گفت : زیرکترین زیرکان کسی است که حساب نفس خود را نگاه دارد ، و برای پس از مرگ به کار برخیزد . و احمقترین احمقان کسی است که پیروی از هوای نفس کند ، و از خدا خواستار بر آوردن آرزوهایش شود . ...
پنجشنبه 13 آبان 1395