يکشنبه 6 بهمن 1398 | Sunday, 26 January 2020
 منوی اصلی
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 22 اسفند 1389     |     کد : 8570

عروج بر بال صداقت

عروج بر بال صداقت

درس شصت و دوم : الصلوه معراج المؤ من (226)

درس شصت و دوم : الصلوه معراج المؤ من معراج نماز - نماز، معراج است . اگر نماز انسان صادقانه باشد و حرفهايى كه در نماز مى زند دروغ نباشد، اين نماز معراج است . وقتى انسان مى گويد: اياك نعبد و اياك نستعين ؛ يعنى عبادت و بندگى من منحصر به حق تعالى است ، بنده هيچ موجودى غير از خدا نيستم ، استعانت به غير از خداى تعالى ندارم و در تمام حوائج ؛ علوم ، اقتصاد، سلامت و شفا، پناهگاه من خداى تعالى است .
اگر انسان موجودى باشد كه غير خدا را عبادت نكند و به ما سوى الله استعانت نجويد، نماز معراج اوست . معارف ، اخلاق ، عبادات ، صوم و صلاه و حج براى اين است كه انسان معراج اوست . معارج ، اخلاق ، عبادات ، صوم و صلاه و حج براى اين است كه انسان به اين مرتبه برسد. به مرتبه اى برسد كه به همه موجودات جهان و اربابها بگويد: شما مثل خود ما هستند. شما ارباب نيستيد، بلكه بنده و رعيتيد. ارباب فقط حق تعالى است . اگر انسان به اين مرحله نائل شود، اين عروج و معراج اوست ، ولى خدا بايد توفيق بدهد تا كسى بتواند خود را به اين مرحله برساند.
اين مرحله اى است كه اگر انسان به آن نائل شد، از ملائكه و تمام عقول مجرده و موجوداتى كه جز خداپرستى انجام نمى دهند منهم سجود لايركعون ، و ركوع لاينتصبون (227)، اشرف و بالاتر است . علت اين است كه اين انسان ، مرد حق و مرد حركت است و با همه ابتلائات ، ابتلا به آتش درونى و آتش برونى ، حركتش عقلايى است . (شرق و غرب آتشهاى برون هستند و هوى و هوسهاى انسان آتش درونند.) ملائكه اين مقام را ندارند. گرچه حركت ملائكه عقلى است ، ولى دچار اين آتشها نيستند؛ نه آتش نفس و نه آتش شرق و غرب .
اگر بشر با ابتلائش به آتش شرق و غرب و آتش درونى در حركت عقلى خويش موفق باشد و اشتباه نكند، حركتش از حركت ملائكه برتر است ؛ چو ملائكه در حركتشان مزاحمى ندارند. انسان اگر با وجود اين مزاحمتها حركتش عقلانى و الهى باشد، همان طور كه انبيا و اوليا بودند، اشرف موجودات است . جبرئيل هم نمى تواند اين گونه حركت كند؛ گرچه حركتش عقلانى و روحانى است ، ولى دچار شرق و غرب و دچار نفس اماره نيست . پيغمبر اسلام با ابتلائش به نفس و نفوس و آتش خارج ، حركتش الهى است . به اين خاطر، بايد پيغمبر اشرف باشد. نفس نارى ، آتش عظيمى است . تمام آتشها، از صدر خلقت تا حال ، ما اين انسان بوده است . نفوس شيطانى اين آتشها را ايجاد كرده اند.
عروج بر بال صداقت
نماز، معراج مؤ من است ؛ ولى مؤ منى كه راستگو باشد. وقتى مى گويد: اياك نعبد و اياك نستعين دروغگو نباشد. اگر روزى صد مرتبه انسان اين درغها را بگويد، به جاى اين كه صعود پيدا كند، سقوط مى كند. عروج ، نتيجه صداقت انسان است . اگر صادقانه گفت : اياك نعبد، آن وقت منبع علم و حكمت و قدرت مى شود و تمام بركات الهى بر اين موجود نازل مى شود. ولى ورود به اين مرتبه خيلى مشكل است و بون توفيقات و تاءييدات الهى نمى توان آتشهاى دنيا را تحمل كرد.
پيغمبر خدا مى گويد: ما اءودى نبى مثل ما اءوذى (228) پيغمبر خدا از صبح تا شب هر چه مى شنود، ناراحت است ؛ ولى به روى خود نمى آورد. كار به جايى مى رسد كه مؤ منين هم مى گويند: پيغمبر گوش محض است . چون به آنها نمى گويد: چرا اين قدر دروغ مى گوييد. نه از باب اين گه پيغمبر خدا به اين جهت توجه ندارد؛ بلكه چون اين خلاف حسن اخلاق پيغمبر خداست نمى گويد. او مثل ما نيست كه با شنيدن يك دروغ پرخاش كند.
نماز، ناهى منكر است . كسى كه پرستش خدا كند، شرابخوار نيست . دروغگو نيست . چون حق تعالى ، تمام محرمات را نهى كرده است . اگر محرمات را به جا آورديم ، حق پرست و خدا پرست نيستيم . خدا توفيق دهد كه انسان صادقانه عبادت كند و به اين معراج نائل شود. دروغ آدم را به جايى نمى رساند. خداى تعالى به نماز و روزه و معراج ما اعتنا ندارد. معراج ما براى خود ماست . معراج ما نبى و ولى درست مى كند، همانهايى كه آرزو مى كنيد قبرشان را زيارت كنيد. ان شاءالله خود شما هم از كسانى بشويد كه قبورتان مزار مؤ منين و مسلمين باشد. اينها گزاف نيست ، واقعيت است .
منابع
226- ((نماز معراج مؤ من است .)) پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله )، سفينه البحار، ج 2، 268.
227- ((گروهى از آنان هميشه به سجده اند و ركوع ندارند، و يا به ركوعند و قيام نمى كنند.)) نهج البلاغه ، خطبه 1.


نوشته شده در   يکشنبه 22 اسفند 1389    
PDF چاپ چاپ