پنجشنبه 3 بهمن 1398 | Thursday, 23 January 2020
 منوی اصلی
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 18 شهريور 1396     |     کد : 37697

الحیاة جلد 1 ؛ باب دوم : فصل پنجم : نقش ایمان در جهت گیری اجتماعی (قسمت اول)

ب - ارتباط ایمان با اجتماع / امام باقر علیه السلام: پیامبر اکرم گفت: هر که از جماعت مسلمین دوری گزیند، بند اسلام را از گردن خود برداشته است؛ گفتند: ای پیامبر خدا، جماعت مسلمانان کدام است؟ گفت: جماعت پیروان حق، هر چند اندک باشند. ...امام علی علیه السلام: از دو رنگی در دین خدا بپرهیزید ! زیرا که اجتماع کردن در امر حقی که از آن اکراه دارید، بهتر است از جدا بودن در امر باطلی که آن را دوست می دارید . خدای سبحان به احدی در جدایی خیر نمی دهد ، نه از گذشتگان و نه از آیندگان ...

نام کتاب : الحیاة جلد 1
نویسنده : محمد رضا حکیمی ، محمد حکیمی ، علی حکیمی‏
مترجم : احمد آرام‏
الحیاة جلد 1 ؛ باب دوم : فصل پنجم : نقش ایمان در جهت گیری اجتماعی (قسمت اول)
أ- ایمان به حکومت خدا و طرد طاغوت
قرآن

1 ...فمن یکفر بالطاغوت و یؤمن بالله، فقد استمسک بالعروة الوثقی، لا انفصام لها...(887)
هر که به طاغوت کفر ورزد و به خدا ایمان آورد، به دستگیره استوار (عروة الوثقی) چنگ زده است، که آن را گسستی نیست...
ب - ارتباط ایمان با اجتماع
حدیث

1 الامام الباقر علیه السلام: قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): من فارق جماعة المسلمین، فقد خلع ربقة الاسلام من عنقه. قیل: یا رسول الله! و ما جماعة المسلمین! قال: جماعة اهل الحق و ان قلوا.(888)
امام باقر علیه السلام: پیامبر اکرم گفت: هر که از جماعت مسلمین دوری گزیند، بند اسلام را از گردن خود برداشته است؛ گفتند: ای پیامبر خدا، جماعت مسلمانان کدام است؟ گفت: جماعت پیروان حق، هر چند اندک باشند.
2 الامام الصادق علیه السلام: من خلع جماعة المسلمین قدر شبر، خلع ربقة الایمان من عنقه.(889)
امام صادق علیه السلام: هر که از جماعت مسلمانان به اندازه یک وجب دوری گزیند، بند ایمان را از گردن خود باز کرده است.
3 النبی (صلی الله علیه و آله) - قال لقوم: لتحضرن المسجد، اولا حرقن علیکم منازلکم!...(890)
پیامبر (صلی الله علیه و آله) - به گروهی گفت: به مسجد حاضر می شوید، یا خانه هاتان را بر سرتان آتش بزنم؟!
4 الامام الصادق علیه السلام: ان قوماً جلسوا عن حضور الجماعة، فهم رسول الله (صلی الله علیه و آله) ان یشعل النار فی دورهم، حتی خرجوا و حضروا الجماعة مع المسلمین.(891)
امام صادق علیه السلام: گروهی از حضور در نماز جماعت باز ایستادند، پیامبر خدا عزم آن کرد تا خانه هاشان را آتش زند؛ از آن پس از خانه در آمدند و در نماز جماعت حاضر شدند.
بنگرید!
این احادیث مشتمل است بر آموزشهای سازنده و سترگ، آموزشهایی که ابعاد انسانی و مکتبی آنها همواره درخور ژرفنگری بسیار است، به ویژه برای مربیان و جامعه سازان.
انسان در ارتباط با دیگر افراد و ادای دین انسانی و اجتماعی خود نسبت به آنان به کمال مطلوب می رسد. انسان بی توجه به دیگران و بیخبر از احوال مردمان چیزی از انسانیت کم دارد(892) و چگونه چنین فردی از نظر اسلام پذیرفته است. اسلام انسان مسئولیت شناس را می پذیرد، و از بزرگترین مسئولیتها مسئولیت نسبت به همنوع است، بویژه که همواره در جامعه اشخاصی هستند که به دلایلی نیازمند مساعدت دیگرانند.
اسلام یک پیوند شبانه روزی و مستمر میان افراد برقرار کرده است، و بدان وسیله انسانها را در یک وحدت روحانی و فشرده سامانی استوار داده است، و آن وحدت روحانی نماز جماعت و حضور در آن است. این است که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) - که دلسوزترین هادی و مربی انسان و انسانیت است - برای هر چه بیشتر استوارسازی پیوندهای خدایی - انسانی مردم، کسانی را که پیوندهای انسانی و اسلامی را بگسلند و از حضور در کانون سازنده مساجد بازایستند، با چنان تندی تهدید می کند. و این نشانه نهایت علاقه یک راهبر الاهی و مربی بزرگ است به سعادت انسان.
احکام و عبادات اسلامی، فایده ها و فلسفه ها و حکمتهایی عمیق و ژرف دارند، حکمتها و فایده هایی فردی و اجتماعی، جسمی و روحی، دنیوی و اخروی، که باید برای فهم شایسته آنها و فهمانیدن به دیگران کوشش کرد.
5 الامام الکاظم علیه السلام: ثلاث موبقات: نکث الصفقة، و ترک السنه، و فراق الجماعة.(893)
امام کاظم علیه السلام: سه چیز مایه هلاکت است: شکستن معامله، ترک سنت، و دوری گزیدن از جماعت.
6 الامام الصادق علیه السلام - فیما رواه عن النبی (صلی الله علیه و آله): لا صلاة لمن لم یصل فی المسجد مع المسلمین، الا من علة.(894)
امام صادق علیه السلام - به نقل از پیامبر اکرم: نماز کسی که بی علتی در مسجد با مسمانان نماز نگزارد، نماز نیست.
7 النبی (صلی الله علیه و آله): اذا سئلت عمن لا یشهد الجماعة فقل: لا أعرفه.(895)
پیامبر (صلی الله علیه و آله): اگر از تو درباره کسی که در نماز جماعت حاضر نمی شود بپرسند، بگو او را نمی شناسم.
8 النبی (صلی الله علیه و آله): جاءنی جبرئیل فقال له: یا احمد! الاسلام عشرة اسهم، و قد خاب من لا سهم له فیها. اولها شهادة ان لا اله الا الله و هی الکلمة...والتاسعة، الجماعة، و هی الالفة...(896)
پیامبر (صلی الله علیه و آله): جبرئیل نزد من آمد و گفت: ای محمد! سلام ده سهم (بخش) است؛ و آنکه در آن هیچ سهمی نداشته باشد امیدی نمی تواند داشت. نخستین این بخشها گواهی دادن به یگانگی خدا است، لا اله الا الله، و این کلمه توحید است...و نهمین بخش جماعت و حضور در جماعت است، که مایه انس گرفتن با دیگران است....
9 النبی (صلی الله علیه و آله): جماعة امتی اهل الحق، و ان قلوا.(897)
پیامبر (صلی الله علیه و آله): جماعت امت من اهل حقند، هر چند اندک باشند.
10 الامام علی علیه السلام:...فایاکم و التلون فی دین الله! فان جماعة فیما تکرهون من الحق، خیر من فرقة فیما تحبون من الباطل. و ان الله سبحانه لم یعط احداً بفرقه خیراً، ممن مضی و لا ممن بقی...(898)
امام علی علیه السلام: از دو رنگی در دین خدا بپرهیزید ! زیرا که اجتماع کردن در امر حقی که از آن اکراه دارید، بهتر است از جدا بودن در امر باطلی که آن را دوست می دارید . خدای سبحان به احدی در جدایی خیر نمی دهد ، نه از گذشتگان و نه از آیندگان ...
11 الامام علی علیه السلام:...اما الفرقة، فأهل الباطل و ان کثروا. و اما الجماعة، فاهل الحق و ان قلوا.(899)
887) سوره بقره (2): 256.
888) امالی صدوق /297.
889) وسائل 5/377.
890) وسائل 5/376.
891) مستدرک 1/489.
892) و از اینجاست که گفته اند: هر فرد همان اندازه که به خود تعلق دارد، متعلق به جامعه است.
893) بحار 2/266 - از کتاب المحاسن.
894) وسائل 5/377.
895) مستدرک 1/489.
896) وسائل 1/14.
897) تحف العقول /40.
898) نهج البلاغه 576-575، عبده 1/352.
899) تحف العقول /150.


نوشته شده در   شنبه 18 شهريور 1396    
PDF چاپ چاپ