جمعه 9 اسفند 1398 | Friday, 28 February 2020
 منوی اصلی
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 3 فروردين 1395     |     کد : 34005

23) سیاحت غرب / علمى : چاقى مفرط و مک دونالد ؛ کاترین اسمادجا ، فیلیپ فروگوئل

چکیده : از نظر حجم تبلیغاتى در رادیو و تلویزیون انگلستان، کشورى که به طور خاص درگیر مسئله چاقى است، شرکت غذاى فورى مک دونالد مقام سوم را اشغال مى کند. مرغ کنتاکى در این کشور داراى مقام پنجم است. در فرانسه تبلیغات مک دونالد صفحات مهم ترین روزنامه هاى این کشور را پر مى کند. کشورى که در ظرف 15 سال، تعداد بزرگسالان چاق آن دو برابر، کودکان سنگین وزن 5 برابر و کودکانى که با چاقى خطرناک مواجهند به 10 برابر رسیده است. مک دونالد براى پاسخ به اتهاماتى که در فیلم سوپرسایز مک به وى وارد آمده، دست به کارزار بزرگى براى جلب مشترى زده است. به گفته این فیلم (ساخته مورگان سپورلوک)، مصرف مداوم ساندویچ هاى بزرگ مک دونالد، به عنوان خطر جدّى براى ...

23) سیاحت غرب / علمى : چاقى مفرط و مک دونالد ؛ کاترین اسمادجا ، فیلیپ فروگوئل 1

چکیده:
از نظر حجم تبلیغاتى در رادیو و تلویزیون انگلستان، کشورى که به طور خاص درگیر مسئله چاقى است، شرکت غذاى فورى مک دونالد مقام سوم را اشغال مى کند. مرغ کنتاکى در این کشور داراى مقام پنجم است. در فرانسه تبلیغات مک دونالد صفحات مهم ترین روزنامه هاى این کشور را پر مى کند. کشورى که در ظرف 15 سال، تعداد بزرگسالان چاق آن دو برابر، کودکان سنگین وزن 5 برابر و کودکانى که با چاقى خطرناک مواجهند به 10 برابر رسیده است. مک دونالد براى پاسخ به اتهاماتى که در فیلم سوپرسایز مک به وى وارد آمده، دست به کارزار بزرگى براى جلب مشترى زده است. به گفته این فیلم (ساخته مورگان سپورلوک)، مصرف مداوم ساندویچ هاى بزرگ مک دونالد، به عنوان خطر جدّى براى سلامت جسم و روان به شمار مى آید. در جواب، این شرکت تولید غذاى فورى قصد دارد اذهان عمومى و به اصطلاح تصمیم گیرندگان سیاسى را متقاعد سازد که نه تنها این شرکت هیچ نقشى در گسترش معضل جهانى چاقى بازى نمى کند بلکه از مدت ها قبل با تمام قوا علیه آن مى جنگد.
مک دونالد از تمام چنته عظیم تبلیغاتى خود بهره مى جوید و با شرح جزئیات و با آب و تاب تمام درباره نوآورى هاى غذایى اش از سال 1987 به این طرف، سخن مى راند؛ مثل ارائه ماست هاى آشامیدنى، میوه هاى «اشتهاآور» و جدیدتر، ارائه سالادهاى گوناگون به عنوان یک امتیاز. درست مثل این است که مصرف میوه، سبزیجات و مواد لبنیاتى، همیشه رکن اساسى فرهنگ غذایى مک دونالد به شمار مى آمده است. تابستان گذشته در انگلستان، تعداد تابلوهاى تبلیغاتى مک دونالد که همراه با مواد غذایى اش یک دستگاه قدم شمار2 نیز هدیه مى داد، بیداد مى کرد. دستگاهى که به هیچ عنوان مضرات غذایى این شرکت را زیر علامت سؤال نمى برد، بلکه به آن چهره اى سالم و ورزشکارانه مى دهد.
برخلاف تمام این ابتکارات، مک دونالد به این نکته اشاره ندارد که افزایش شمار افراد چاق، هم زمان با افزایش درآمد شرکت هاى غذایى فورى بوده است و خلاصه کلام این که، این کمپانى ها نه تنها به بهبود وضعیت غذایى بشر کمکى نرسانده اند بلکه به رضایت خاطر با ارائه غذاهاى فورى و به اصطلاح «مناسب»، به نیاز «صرفه جویى در وقت» بسیارى پاسخ مى دهند. موفقیت مک دونالد برخلاف آنچه که مى خواهد بقبولاند، در فروش مواد دیگرى غیر از ماست و «میوه هاى اشتها انگیز» است. چون فردى که مى خواهد براى نهار این مواد را مصرف کند، سراغ مک دونالد نمى رود! این مصرف کنندگان که برخى به تمسخر آن ها را «اسلو فود» (Slow Food) نامیده اند، مورد توجه شرکت هاى غذایى فورى نیستند. گردش کار این شرکت ها با ارائه غذاهایى مثل منوى «بست آو بیگ مک» (Best of Big Mac) مى چرخد که این کمپانى ها مى خواهند به هر ترتیب آن را حفظ کنند.
1 ـ Philippe Froguel، مدیر تحقیقات مرکز ملى تحقیقات علمى فرانسه.
2 ـ دستگاه سبک کمربندى که قدم هاى فرد را در عرض روز مى شمارد. مسئولین بهداشتى انگلستان 10 تا 12 هزار قدم در روز را توصیه مى کنند.
سلطه تبلیغاتى
نتیجتا تبلیغ جدید مک دونالد قصد دارد که «ذهنیت منفى» را بزداید و نشان دهد که در واقع، «بیگ مک» چاق نمى کند؛ چرا که این منو 987 کالرى همراه دارد که فقط 35 تا 40 درصد نیاز روزمره بدن به کالرى را تأمین مى کند. پس چرا از آن محروم شویم؟ افسوس که اطلاعات مک دونالد حداقل 30 سال عقب است. مصرف کننده غربى که روز به روز کم تحرک تر مى شود، به طور متوسط باید در روز زیر 1800 کالرى مصرف کند (در مقایسه با 5000 کالرى شکارچى دوران ماقبل تاریخ و 3000 کالرى کشاورز قرن نوزدهم). با مصرف سودا، شکلات و دیگر تنقلات به اصطلاح انرژى زا، شهروند غربى حداقل 200 کالرى هله و هوله در روز مصرف مى کند. نتیجتا فقط 1600 کالرى غذا احتیاج دارد تا تعادل انرژى اش تأمین گردد و چاق نشود.
حساب آن خیلى ساده است. اگر در ظهر یک منوى بیگ مک به همراه سیب زمینى سرخ کرده مصرف کنید، براى صبحانه و شام 600 کالرى برایتان مى ماند. صبحانه اى که به زعم فروشندگان کمپانى بزرگ کلوکس و نستله، البته بدون ارائه هیچ پایه و اساس علمى، حداقل یک چهارم جیره غذایى ما را تشکیل مى دهد، یعنى همان 600 کالرى.
خلاصه این که براى شام به خصوص این غذاهاى کوچک حاضرى به اصطلاح «سبک» را نخورید. غذاهایى که توسط همین شرکت هاى غذایى تهیه مى شوند و اغلب بیش از آنچه که در خانه تهیه مى شود، داراى کالرى، چربى و نمک است. به این ترتیب، پس از مصرف هپى میل مک دونالد (یا غذاى شادى آور مخصوص بچه ها) که داراى 760 کالرى، یعنى 50 درصد نیاز انرژى یک کودک 5 ساله است، شما باید فرزندتان را تحت رژیم غذایى قرار دهید، به خصوص اگر صبحانه کورنفلکس پرشکر و چربى مصرف کرده باشد.
پس چه باید کرد؟ آیا مى بایستى جلوى تبلیغات تلویزیونى براى مصرف این مواد غذایى وآن هم در ساعات برنامه کودکان را گرفت؟ تهیه کنندگان برنامه هاى کودکان پاسخ مى دهند: «مسلما نه» چرا که منابع مالى آن ها 40 درصد کاهش مى یابد. آن ها دلایل گوناگون ازدیاد وزن کودکان را چنین برمى شمارند: عدم حضور والدین هنگام صرف غذا، کمبود فعالیت هاى بدنى که بخشى از آن به خاطر نگاه کردن تلویزیون است و البته جایى که مواد غذایى حاضرى در تغذیه روزانه اشغال مى کند. ولى در مقابل، انجمن مبتلایان به مرض قند در انگلستان که از مقامات دولتى مى خواهند در این زمینه وارد عمل شوند، معتقد به وضع مقررات و حتى ممنوعیت کامل این گونه تبلیغات غذایى براى کودکان است. با قبول این نظریه، باید چند رقم را خاطر نشان ساخت: از 22 دقیقه تبلیغاتى که کودکان انگلیسى هر روز نگاه مى کنند، یک پنجم آن ها مربوط به کورنفلکس و نوشیدنى هاى پرشکر، چیپس، آب نبات و دیگر محصولات شرکت هاى غذاى فورى است. در حالى که درآمد حاصله از تبلیغات این مواد، 59 درصد کل گردش کار تبلیغات تلویزیونى را تشکیل مى دهد؛ این رقم در ساعات برنامه هاى کودکان به 77 درصد و اگر مواد لبنیاتى را هم به آن اضافه کنیم، این رقم به 78 درصد کل برنامه و 96 درصد برنامه هاى خاص کودکان مى رسد. به این صورت، بدون این که بتوان دلیل آن را دقیقا ثابت کرد، به نظر مى آید که کودکانى که زیاد تلویزیون نگاه مى کنند، مقدار بیشترى از این نوع خوراکى ها را مصرف مى کنند.
این بحث باز است و مسلما یکى از موضوعات اصلى بازبینى قوانین اروپایى در زمینه تبلیغات تلویزیون خواهد بود. تا آن هنگام، اگر به راستى مک دونالد و دیگر کمپانى هاى غذاى فورى مى خواهند حرکتى در زمینه بهداشت عمومى انجام دهند، بهتر است عادت غذایى مشتریان خود را تغییر دهند تا این که خود را در پشت ارائه غذاهایى مثل سالادهاى متنوع پنهان کنند که بیشتر بدنبال جذب اقشار جدید مثل خانم هاى شاغل است که قبلاً هیچ گونه توجهى به این گونه رستوران ها نداشتند. این کمپانى ها مى بایستى از میزان کالرى در مواد غذایى مهم خویش بکاهند؛ مثلاً کمتر از مایونز و چربى در ساندویچ ها استفاده کنند. منوى بیگ مک مى تواند زیر 800 کالرى باشد یعنى 20 درصد کمتر از ساندویچ فعلى، به خصوص اگر بشود این سیب زمینى هاى سرخ کرده مقدس را با مواد نشاسته دار سرخ نشده دیگرى جایگزین کرد. مگر این که این شرکت ها دلایل کافى براى انجام ندادن این اقدامات داشته باشند.
متخصصین تغذیه کاملاً با این واقعیت فیزیولوژیک آشنا هستند که همان طور که مغز انسان قادر است میزان انرژى در مواد غذایى را تخمین و بر اساس این متغیر اساسى اشتها را تنظیم کند، اگر تراکم انرژى در یک ماده خوراکى از حد معینى فراتر باشد، مغز دیگر قادر به برآورد صحیح انرژى نمى باشد. حتى اگر شکلات هاى بزرگ اسنیکرز فقط 100 گرم وزن داشته باشد، بیش از یک استیک 400 گرمى با سیب زمینى و بروکلى، کالرى به همراه دارد. با استفاده از این مواد غذایى غنى از کالرى، مغز انسان کاملاً سردرگم شده و دیگر نمى تواند نیاز طبیعى بدن را حساب کند. این «ناخونک زدن ها» به عنوان غذایى واقعى به حساب نمى آید (مثل مصرف سوداهاى غنى از فروکتوز و سوکرز که محتواى آن از نظر کالرى براى مغز ناشناخته است) پس آیا به این دلیل است که اغلب غذاهاى رستوران هایى از این نوع، از حد کالرى لازم فراتر مى روند؟ به این صورت هر چه مواد پر کالرى تر باشد کمتر سیر مى کند و نتیجتا بدن به مصرف بیشتر نیاز پیدا مى کند. چه کسى مى تواند در برابر یک میلک شیک که فقط 365 کالرى دارد مقاومت کند؟ نتیجتا براى نظارت بر پدیده چاقى، باید صنایع غذایى را مجبور ساخت تا از محتواى انرژى زاى مواد غذایى خود بکاهند.
حال شرط ببندیم که در میان لیبرال هاى انگلیسى، اولترا لیبرال هاى آمریکایى یا طرفداران اقتصاد سرمایه دارى در فرانسه، کدام یک جرأت این را خواهند داشت تا به این گروه هاى غذایى پرقدرت حمله کنند؟ عملى که بخش لاینفک و مسلما ناکافى طرح همه جانبه مبارزه با چاقى را تشکیل مى دهد.
چاقى مفرط به طور خاص بیمارى نیست (که ازنابسامانى بیولوژیک بدن ناشى مى شود) بلکه پاسخ «عادى» بدن در یک محیط بیمارگونه است. زندگى مدرن ما مصرف 300 کالرى اضافى در روز را به همراه دارد؛ در صورتى که هیچ اقدامى براى تغییر شرایط زندگى بشر انجام نگیرد، افزایش مبالغه آمیز چربى در غذاها با تمام زیان هایى که براى سلامتى و طول عمر به همراه دارد، به صورت پدیده اى همه گیر درمى آید. البته مشخصات ژنتیک هر نفر مى تواند تأثیرات محیط زیست را محدود و یا برعکس تشدید کند. مثلاً برخى از افراد، خوشبختانه از ازدیاد وزن در امان هستند، در صورتى که کودکان بسیارى ار سن 5 سالگى به بعد با خطر چاقى مفرط مواجه مى شوند. درک ریشه هاى بیولوژیک بیمارى چاقى فقط با برنامه ریزى کلى اجتماعى براى بهبود شرایط زندگى افرد بى بضاعت امکان پذیر است. برنامه ریزى اى که هدف آن تنظیم تعادل میان فعالیت بدنى و میزان انرژى مورد نیاز است.
چاقى در درجه اول متوجه افراد فقیر است. به استناد تحقیقى منتشر شده از طرف وزارت امور اجتماعى، چاقى 10 بار بیشتر نزد کودکانى مشاهده مى شود که پدر آن ها کارگر غیرمتخصص است تا نزد فرزندان کارمندان عالیرتبه. این اختلاف بیانگر شیوه هاى متفاوت زندگى از جمله وجود فعالیت هاى ورزشى براى برخى و تفاوت در تغذیه است. البته این به این معنا نیست که کودکان مرفه با چاقى مواجه نیستند. اگرنه فقط به پدیده چاقى مفرط بلکه به اضافه وزن توجه کنیم، مى بینیم که میزان آن 4/22 درصد نزد کودکانى است که پدر آن ها کارگر و 8/10 درصد در میان فرزندان کارمندان عالیرتبه است. هر دو گروه تغذیه بد دارند و مواد شکلاتى و نوشیدنى هاى پرشکر مصرف مى کنند. ولى همه آن ها تغذیه یکسانى در محیط خانه، امکانات ورزشى مشابه و نگاه واحدى بر پدیده چاقى مفرط و عواقب آن در رابطه با بهداشت عمومى ندارند.
این نابرابرى هاى اجتماعى در سطح جهانى نیز به چشم مى خورد. اگر مبارزه با گرسنگى به صورت یک اولویت به جاى خود باقى است، در عوض سازمان بهداشت جهانى از افزایش تعداد افراد چاق در کشورهاى در حال رشد ابراز نگرانى مى کند. مهاجرت به شهرها با تغییر عادات غذایى همراه است، چرا که غذاى پرچربى و شیرین شهرها با قیمت نازل جایگزین غذاى سنتى شده است.
در چین ثابت شده که بهبود سطح زندگى، میزان مصرف روغن را به طرز چشم گیرى افزایش داده است. با این وجود، مصرف مواد پرچربى خیلى بیشتر نزد افراد بى بضاعت مشاهده مى شود. پس به این نتیجه مى رسیم که اشکال خطرناک چاقى ریشه هاى بیولوژیک و اجتماعى دارند و تنها با انجام تحقیقات عمیق مى توان از بروز آن ها جلوگیرى کرد و مداواى آن را به عهده گرفت و در این رابطه، کارزار تبلیغاتى اخیر مک دونالد را مى توان دست کم نا بجا ارزیابى کرد.
منبع: http://ir.mondediplo.com

مطالب مرتبط


مطالب/ بیزینس اینسایدر : سیاست مک دونالدی در ایران جواب نمی ‌دهد
  پایگاه آمریکایی «بیزینس اینسایدر» در مطلبی با عنوان «سیاست مک دونالدی در ایران، مخالفان بعد از توافق هسته‌ای قدرتمندتر شده‌اند» تاکید کرد که سیاست «مک دونالدی» در ایران جواب نمی‌دهد. در ادامه گزارش آمده است: پیش فرض این بود که توافق هسته‌ای منجر به گشاده‌رویی ایران در استقبال از غرب شود و این رویه بتواند از نفوذ زیاد منتقدان دولت در ایران بکاهد و امضای توافق هسته‌ای بتواند دروازه‌های این کشور را به سوی تجارت خارجی مخصوصا با آمریکا باز کند. ...
سه شنبه 19 آبان 1394
مطالب/ آشنایی با مک دونالد : زنجیره ‌ای کهنسال بدنبال پذیرایی از ایرانیان با فست ‌فود آمریکایی + تصاویر
  «مک‌ دونالد» ؛ کور کردن اشتهای ایرانیان برای لغو تحریم‌ها با فست ‌فود آمریکایی / گزارش ویژه / هنوز امضای وزرای خارجه پای متن برجام خشک نشده ، این «زنجیره‌ای کهنسال» بدنبال پذیرایی از ایرانیان با فست ‌فود آمریکایی است. در این گزارش نگاهی به اولین مشتری دست به نقد ورود به بازار ایران داریم تا ببینیم مک‌ دونالد معروف کیست و بزرگترین رستوران زنجیره‌ای جهان با بیش از شصت‌ سال سابقه چگونه به این جایگاه رسیده است. ...
شنبه 10 مرداد 1394
مطالب/ مک دونالد پیشقراول کدام لشکر است ؟
مک‌ دونالدز تنها یک ساندویچی نیست ! / ورود مک‌دونالدز نوک کوه یخی است که بقیه‌ آن در آینده‌ای میان مدت نمایان خواهد شد. نه تنها پرداختن به ورود مک‌دونالدز تلاشی برای تقلیل انتظارات از توافق نیست بلکه این پوشش خبری از سوی روزنامه‌های زنجیره‌ای، کمکی است برای ورود اسب تروایی به نام مک‌دونالدز به کشور اسلامی مان. مک‌دونالدز یک نهاد صهیونیستی تمام عیار است که درآمد سه و نیم میلیارد دلاری در سال ، برای آن‌ها، تنها از موفقیت‌های جانبی فعالیت‌شان قلمداد شده و ...
شنبه 10 مرداد 1394
مطالب/ ندید بدید ! (گفت و شنود)
  ندید بدید ! (گفت و شنود) / گفت: روزنامه‌های زنجیره‌ای با ذوق‌ زدگی از ورود «مک دونالد» به ایران خبر داده و نوشته‌اند بعد از توافق ژنو مردم ایران هم می‌توانند از سیب‌زمینی سرخ کرده، ماهی سوخاری و همبرگرهای مخصوص «مک دونالد» لذت ببرند! گفتم: شکموهای ندید بدید! یعنی 12 سال چالش هسته‌ای و آن همه هزینه و تحریم را تحمل کرده‌ایم تا راه «مک دونالد» آمریکایی به ایران باز شود؟!
گفت: یکی از این روزنامه‌های زنجیره‌ای نوشته است، در تبلیغ مک دونالد احتیاط کنید! چون...

پنجشنبه 1 مرداد 1394

12


نوشته شده در   سه شنبه 3 فروردين 1395    
PDF چاپ چاپ