يکشنبه 17 آذر 1398 | Sunday, 08 December 2019
 منوی اصلی
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 22 اسفند 1393     |     کد : 31171

13) رواق اندیشه : يهود از نگاه قرآن (قسمت هفتم)

جرم و جهالت يهوديان / هميشه انسانهاي دنيا طلب و بي ايمان براي برخورداري از مزاياي ايمان و حفظ جانشان از پرده نفاق استفاده مي كنند تا به مقاصد اصلي خود نايل شوند . خداوند در قرآن مي فرمايد: و هنگامي كه مؤمنان را ملاقات مي كنند مي گويند ايمان آورديم؛ ولي هنگامي كه با يكديگر خلوت مي كنند (بعضي به بعضي ديگر اعتراض كرده) مي گويند : چرا مطالبي را كه خداوند (درباره صفات پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله) براي شما بيان كرد به مسلمانان بازگو مي كنيد ، تا (روز رستاخيز) در پيشگاه خداوند بر ضد شما به آن استدلال كنند ؟! آيا نمي فهميد ؟! ...

13) رواق اندیشه : يهود از نگاه قرآن (قسمت هفتم)
جرم و جهالت يهوديان
هميشه انسانهاي دنيا طلب و بي ايمان براي برخورداري از مزاياي ايمان و حفظ جانشان از پرده نفاق استفاده مي كنند تا به مقاصد اصلي خود نايل شوند.
خداوند در قرآن مي فرمايد: و هنگامي كه مؤمنان را ملاقات مي كنند مي گويند ايمان آورديم؛ ولي هنگامي كه با يكديگر خلوت مي كنند (بعضي به بعضي ديگر اعتراض كرده) مي گويند: چرا مطالبي را كه خداوند (درباره صفات پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله) براي شما بيان كرد به مسلمانان بازگو مي كنيد، تا (روز رستاخيز) در پيشگاه خداوند بر ضد شما به آن استدلال كنند؟! آيا نمي فهميد؟!1
علامه طباطبايي در تفسير اين آيه شريفه مي فرمايد:
«دو جريمه و جهالت يهوديان كه در آيه مورد بحث بدان اشاره شده يكي نفاق ايشان است كه در ظاهر اظهار ايمان مي كنند تا خود را از اذيت و طعن و قتل حفظ كنند و دوم اين است كه خواستند حقيقت و منويات دروني خود را از خدا بپوشانند، و خيال كردند اگر پرده پوشي كنند مي توانند امر را بر خدا مشتبه سازند با اين كه خدا به آشكار و نهان ايشان آگاه است. همچنان كه در اين آيه از سخنان محرمانه ايشان خبر داد.
به طوري كه از لحن كلام بر مي آيد جريان از اين قرار بود كه عوام ايشان از ساده لوحي وقتي به مسلمانان مي رسيدند اظهار مسرّت مي كردند و پاره اي از بشارتهاي تورات را به ايشان مي گفتند و يا اطلاعاتي در اختيار مسلمانان مي گذاشتند كه مسلمانان از آنها براي تصديق نبوّت پيامبرشان استفاده مي كردند، رؤسايشان از اين كار نهي مي كردند و مي گفتند اين خود فتحي است كه خدا براي مسلمانان قرار داده است و ما نبايد آن را براي ايشان فاش سازيم، چون با همين بشارتها كه در كتب ما هست نزد پروردگار عليه ما احتجاج خواهند كرد. گويا خواسته اند بگويند: اگر ما اين بشارتها را در اختيار مسلمانان قرار ندهيم (العياذ بالله) خود خدا اطلاع ندارد كه موسي عليه السلام ما را به پيروي پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله سفارش كرده و چون اطلاع ندارد ما را با آن مؤاخذه نمي كند!!»2
عده اي از دشمنان اسلام خصوصا يهود با همين روحيه نفاق و حسد در ظاهر به اسلام گرويدند و چون غالبا از دانشمندان يهود بودند در صف محدثين و راويان قرار گرفتند. اين عده اقدام به جعل احاديث نمودند تا از اين راه بتوانند اسلام را در بين مردم سست و بي مغز جلوه دهند. و دشمنان اسلام با تمسك به اين احاديث جعلي بتوانند عليه مسلمانان اقامه حجت نمايند.3 اين نوع احاديث جعلي در علم حديث به اسرائيليات مشهور است.
عده اي نيز در تشكيل مذاهب انحرافي نقش اساسي داشته اند.
 به عنوان نمونه اسامي چند نفر را ذكر مي كنيم:
1- كعب الاحبار؛ 2- وهب بن منبه اليماني؛ 3- تميم بن أوس الداريي؛ 4- ابن جريح روحي؛ 5- عبدالله بن سلام؛ 6- طاوس بن كيان خولايي؛ 7- حمداني بالولاء.4
از اين رو، يهود با اين روحيه از زماني كه بوسيله منجي بني اسرائيل حضرت موسي عليه السلام از بردگي و ذلت رهايي يافت و توانست با امدادهاي غيبي بت زمانش را بشكند همواره بناي عناد و لجاجت در پيش گرفت و لحظه به لحظه موجبات آزار و اذيت پيامبرشان را فراهم مي نمود، همچنان كه پيامبران بعدي نيز وقتي مبعوث مي شدند يا به آنهاايمان نمي آوردند و آنها را اذيت و آزار مي كردند و مورد شكنجه قرار مي دادند و بعضا به قتل مي رساندند و يا اگر ايمان مي آوردند (كه بسيار نادر است) به بهانه گيري و نافرماني مي پرداختند، در نتيجه موجبات خشم الهي را فراهم نموده و مستوجب غضب الهي شدند.
علاوه بر اينها گاهي براي مبارزه با مسلمانان و شايد براي رهايي از عذاب روحي و وجدان، خداوند را متصف به اوصافي مي كردند كه ساحت قدس الهي از آن دور است؛ مثلاً خداوند را دست بسته معرفي مي كردند مثل كسي كه هيچ نمي تواند با دستانش كاري انجام دهد. خداوند در قرآن مي فرمايد: و يهود گفتند: دست خدا (با زنجير) بسته است. دستهايشان بسته باد! و به خاطر اين سخن، از رحمت (الهي) دور شوند! بلكه هر دو دست (قدرت) او گشاده است هر گونه بخواهد مي بخشد. ولي اين آيات كه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده بر طغيان و كفر بسياري از آنها مي افزايد. و ما در ميان آنها تا روز قيامت عداوت و دشمني افكنديم. هر زمان آتش جنگي افروختند خداوند آن را خاموش ساخت و براي فساد در زمين تلاش مي كنند و خداوند مفسدان را دوست ندارد.5
بدون شك اين پيشگويي قرآن درباره يهود يكي از معجزات مسلّم قرآن كريم است. و ما امروز فساد و ظلمي را كه از ناحيه يهود بر مي خيزد مي بينيم و شاهد هستيم كه هيچ فسادي در دنيا نيست و هيچ آتشي شعله ور نمي گردد؛ مگر آن كه دست آشكار يا پنهان يهود و صهيونيسم در آن ديده مي شود.
اين سنت الهي است كه هر قومي كفر و سرپيچي از دستورات خدا و انحراف از توحيد به شرك پيشه كند و بي باكانه به كشتن رهبران الهي بپردازد بايد ذليل و سرگردان باشد. چرا كه مهر ذلت و بيچارگي بر آنها زده شده است تا زماني كه توبه كنند و بسوي خدا باز گردند.
خداوند در قرآن مي فرمايد: هر جا يافت شوند مهر ذلت بر آنان خورده است؛ مگر با ارتباط با خدا (و تجديد نظر در روش ناپسند خود) و (يا) با ارتباط با مردم (و وابستگي به اين و آن) و به خشم خدا گرفتار شده اند و مهر بيچارگي بر آنها زده شده؛ چرا كه آنها به آيات خدا كفر مي ورزيدند و پيامبران را به ناحق مي كشتند.اينها به خاطر آن است كه گناه كردند و (به حقوق ديگران) تجاوز مي نمودند.6
1ـ بقره / 76.
2ـ علامه سيد محمد حسين طباطبايى، پيشين ،ج 1، ص 322، به همين مضمون روايتى از امام صادق عليه السلام در تفسير مجمع البيان ذيل آيه شريفه مذكور نقل شده است.
3ـ همچنان كه أخيرا عده اى از وابستگان به صهيونيسم با تمسك به اين احاديث در «اينترنت» اقدام به سمپاشى و جسارت به ساحت مقدس پيامبر اسلام حضرت محمد صلى الله عليه و آله نموده اند.
4ـ براى اطلاع بيشتر ر.ك : شيخ جعفر سبحانى، بحوث فى الملل و النحل، ج 1، صص 99 ـ 82 و علامه سيد مرتضى عسكرى، معالم المدرستين، ج 2، ص 57 به بعد.
5ـ مائده / 64.
6ـ آل عمران / 112.
عبدالرحيم رضاپور ـ مدرس حوزه و دانشگاه، محقق و نويسنده


نوشته شده در   جمعه 22 اسفند 1393    
PDF چاپ چاپ