يکشنبه 17 آذر 1398 | Sunday, 08 December 2019
 منوی اصلی
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 1 اسفند 1393     |     کد : 30984

13) رواق اندیشه : يهود از نگاه قرآن (قسمت چهارم)

يهود قبل از اسلام / خداوند اين گروه مظلوم و ستمديده را كه جز بردگي ، اسارت و ذلّت چيزي نداشتند توسط حضرت موسي عليه السلام از چنگال گروه ظالم و ستمگر فرعوني نجات داد و آنها را وارثانشان قرار داده و «بر همه جهانيان برتري بخشيد» اما اين جمعيتي كه به اين نعمت بزرگ نايل شدند آيا شكرگزار و قدردان بودند يا اين كه راه كفر، لجاجت و عناد را در پيش گرفتند ؟ هر كسي كه اندك آشنايي از اين قوم داشته باشد در مي يابد اينان تمام عهدهايي را كه خداوند به وسيله موسي عليه السلام از آنها گرفت ...

13) رواق اندیشه : يهود از نگاه قرآن (قسمت چهارم)
يهود قبل از اسلام
خداوند اين گروه مظلوم و ستمديده را كه جز بردگي، اسارت و ذلّت چيزي نداشتند توسط حضرت موسي عليه السلام از چنگال گروه ظالم و ستمگر فرعوني نجات داد و آنها را وارثانشان قرار داده و «بر همه جهانيان برتري بخشيد»1
اما اين جمعيتي كه به اين نعمت بزرگ نايل شدند آيا شكرگزار و قدردان بودند يا اين كه راه كفر، لجاجت و عناد را در پيش گرفتند؟
هر كسي كه اندك آشنايي از اين قوم داشته باشد در مي يابد اينان تمام عهدهايي را كه خداوند به وسيله موسي عليه السلام از آنها گرفت (پرستش خداوند يگانه، نيكي به پدر، مادر، بستگان، يتيمان و مستمندان، گفتار نيك و خوشرفتاري با مردم، بر پا داشتن نماز و اداي زكات، دوري از اذيت و آزار و خونريزي، قبول رسالت پيامبران الهي2) را زير پا گذاشتند و براي خداوند شريك قائل شدند3 و سخنان شرك آلود نسبت به خداوند گفتند.4
از ضعفهاي برجسته يهود، فساد اخلاقي و خوي تبهكاري آنهاست كه به بعضي از آنها اشاره مي شود:
وقتي كه خداوند رود بزرگ نيل را براي اين قوم شكافت و نجات پيدا كردند و فرعونيان (در حالي كه بني اسرائيل آنها را تماشا مي كردند) غرق شدند و بني اسرائيل اين معجزه بزرگ الهي را با چشمانشان ديدند. باز وقتي موسي عليه السلام به خاطر گرفتن فرمانهاي الهي به ميعادگاه رفت اينها گوساله پرستي اختياركردند.5 و بعد با راهنماييهاي حضرت موسي عليه السلام توبه مي كنند و خداوند نيز به فضلش توبه شان را مي پذيرد ولي گويا چيزي اتفاق نيفتاده، بار ديگر بهانه ديگر مي تراشند و مي گويند: تا خدا را آشكارا و با چشمان خود نبينيم هرگز به تو ايمان نمي آوريم.6
اين قوم لجوج با تمام لجاجتي كه داشتند به دستور حضرت موسي به سوي سرزمين مقدس فلسطين حركت كردند تا آنجا را نيز از لوث وجود شرك و بت پرستي پاك كنند، اما وقتي كه به دستور حضرت موسي بايد براي نبرد با دشمن آماده مي شدند گفتند: اي موسي در آن سرزمين (جمعيتي) نيرومند و ستمگرند و ما هرگز وارد آن نمي شويم تا آنها از آن خارج نشوند؛ اگر آنها از آن خارج شدند ما وارد خواهيم شد (ولي) دو نفر از مرداني كه از خدا مي ترسيدند، و خداوند به آنها، نعمت (عقل و ايمان و شهامت) داده بود، گفتند: شما وارد دروازه شهر آنان شويد؛ هنگامي كه وارد شديد، پيروز خواهيد شد. بر خدا توكّل كنيد اگر ايمان داريد. (بني اسرائيل) گفتند: اي موسي! تا آنها در آنجا هستند ما هرگز وارد نخواهيم شد، تو و پروردگارت برويد و (با آنان) بجنگيد، ما همين جا نشسته ايم (موسي) گفت: پروردگارا! من تنها اختيار خودم و برادرم را دارم، ميان ما و اين جمعيت گنهكار، جدايي بيفكن. خداوند (به موسي) فرمود: اين سرزمين مقدس تا چهل سال بر آنها ممنوع است (و به آن نخواهند رسيد)؛ پيوسته در زمين (در اين بيابان) سرگردان خواهند بود و درباره (سرنوشت) اين جمعيت گنهكار، غمگين مباش.7
اما براي چندمين بار، خداوند با نظر لطف به آنها نگريست و آنها را مورد لطف و رحمت خويش قرار داد و ابر را بر آنها سايبان قرار داد و مَنّ (شيره مخصوص و لذيذ درختان ) و سلوي (مرغان مخصوص شبيه كبوتر) بر آنها فرستاد و فرمود: از نعمتهاي پاكيزه اي كه به شما روزي داده ايم بخوريد ولي آنان كفران ورزيدند و گفتند: اي موسي هرگز حاضر نيستيم به يك نوع غذا اكتفا كنيم از خداي خود بخواه كه از آنچه زمين مي روياند از سبزيجات و خيار و سير و عدس و پيازش براي ما فراهم سازد، موسي گفت: آيا غذاي پست تر را جاي غذاي بهتر انتخاب مي كنيد؟ (اكنون كه چنين است بكوشيد از اين بيابان) در شهري فرود آييد زيرا هر چه خواستيد در آنجا براي شما هست و (مُهر) ذلت و نياز بر پيشاني آنها زده شد و باز گرفتار خشم خدايي شدند.8
علاوه بر اينها جريان نافرماني بني اسرائيل در روز سبت «شنبه» و بهانه گيريهايشان در مورد گاو بني اسرائيل و... در قرآن آمده است.9
1ـ بقره/ 47 و 122.
2ـ بقره / 83 و 84. براى مطالعه بيشتر ر.ك: التفسير المنسوب الى الامام أبى محمد الحسن بن على العسكرى عليه السلام، مؤسسة الامام المهدىعج، قم، چاپ اوّل، 1409 ق.، ج 1، ص 326 و ابو الفضل داور پناه، انوار العرفان فى تفسير القرآن، انتشارات صدر، تهران، چاپ اول 1375، ج 2، ص 258.
3ـ توبه / 30.
4ـ مائده / 64.
5ـ بقره / 51 ـ.5، در كتابهاى معتبر يهودى اين را به هارون برادر حضرت موسى عليه السلامنسبت مى دهند كه اين با عصمت پيامبران سازگار نيست، مى توان اين را از تحريفات بارز يهود به حساب آورد. تورات، سفر خروج به نقل از: جان ناس، پيشين، ص 498.
6ـ بقره / 55.
7ـ مائده / 26 - 21.
8ـ بقره 57 و 61.
9ـ بقره / 71ـ65.
عبدالرحيم رضاپور ـ مدرس حوزه و دانشگاه، محقق و نويسنده


نوشته شده در   جمعه 1 اسفند 1393    
PDF چاپ چاپ