پنجشنبه 3 بهمن 1398 | Thursday, 23 January 2020
 منوی اصلی
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 2 مرداد 1393     |     کد : 28832

55. سوره رحمن آيه 37 - 40

پيام ها / 1- ظهور قیامت ، با دگرگونى در نظام طبیعت صورت مى‏ گیرد . «فاذا انشّقت السماء ...» 2- پایان این جهان ، فرو پاشیدن و درهم پیچیدن است ، امّا آغازى است براى جهان دیگ ر. «فاذا انشّقت السّماء ... فیومئذ ...» 3- جنّ نیز همچون انسان ، اختیار داشته و مرتكب گناه مى‏ گردد . «لایسئل عن ذنبه انس و لا جانّ» / نکته ها / در معناى «لایسئل» چند احتمال است : 1. لایسئل عن ذنب المجرم : كس دیگرى را به جاى دیگرى را به جاى مجرم از میان انس و جن مؤاخذه نمى‏ كنند، بلكه خود مجرم را مؤاخذه مى‏ كنند . 2. در روایات مى ‏خوانیم : قیامت پنجاه موقف دارد ، در یك موقف ، فرمان بازداشت و حسابرسى و سؤال است ، ...

آيه
فَإِذَا انشَقَّتِ السَّمَآءُ فَكَانَتْ وَرْدَةً كَالدِّهَانِ
فَبِأَىِ‏ّ آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ‏
فَيَوْمَئِذٍ لَّا يُسْئَلُ عَن ذَنبِهِ إِنسٌ وَلَا جَآنٌّ
فَبِأَىِ‏ّ آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ‏
ترجمه
پس آنگاه كه آسمان شكافته شده ، گلگون و مثل روغن گداخته در آید،
پس كدام یك از نعمت‏هاى پروردگارتان را تكذیب مى‏ كنید؟
پس در آن روز (و آن موقف خاص) هیچ یك از انس و جن ، از گناهش پرسیده نشود.
پس كدام یك از نعمت‏هاى پروردگارتان را تكذیب مى‏ كنید؟
نکته ها
در معناى «لایسئل» چند احتمال است :
1. لایسئل عن ذنب المجرم : كس دیگرى را به جاى دیگرى را به جاى مجرم از میان انس و جن مؤاخذه نمى‏ كنند، بلكه خود مجرم را مؤاخذه مى‏ كنند . (97)
2. در روایات مى ‏خوانیم : قیامت پنجاه موقف دارد ، (98) در یك موقف ، فرمان بازداشت و حسابرسى و سؤال است، «و قفوهم انّهم مسؤلون» (99) در موقف دیگر مهر بر لب‏ها زده مى‏ شود ، «نختم على افواههم» (100) در موقف دیگر از یكدیگر استمداد مى‏ كنند و در موقفى همه گریانند . بنابر این اگر در این آیات مى ‏خوانیم كه از هیچ‏كس سؤال نمى‏ شود ، مربوط به موقف خاصّى است.
3. ممكن است مراد آیه، «لایسئل عن ذنبه» این باشد كه تنها از گناه سؤال نمى‏ شود ، زیرا گناه خلافكار در آن روز حاضر است ، «و وجدوا ما عملوا حاضرا» (101) و اسرار درونى او آشكار . «تبلى السرائر» (102) پس از چیزهاى دیگر از قبیل : عمر و درآمد و چگونگى مصرف سئوال مى‏ شود ، نه فقط از گناهان انسان.
در آینده آسمان‏ها از هم شكافته و ذوب خواهند شد . آسمان‏هایى كه «سبعاً شدادا» (103) هستند، مثل روغن مذابّ ، روان مى‏ شوند . «فكانت وَردة كالدّهان»
97) مجمع ‏البیان.
98) بحار، ج 7،ص 126.
99) صافّات، 24.
100) یس، 65.
101) كهف، 49.
102) طارق، 9.
103) نبأ، 12.
پيام ها
1- ظهور قیامت ، با دگرگونى در نظام طبیعت صورت مى‏ گیرد . «فاذا انشّقت السماء...»
2- پایان این جهان ، فرو پاشیدن و درهم پیچیدن است ، امّا آغازى است براى جهان دیگ ر. «فاذا انشّقت السّماء... فیومئذ...»
3- جنّ نیز همچون انسان ، اختیار داشته و مرتكب گناه مى‏ گردد . «لایسئل عن ذنبه انس و لا جانّ»


نوشته شده در   پنجشنبه 2 مرداد 1393    
PDF چاپ چاپ