جمعه 27 دي 1398 | Friday, 17 January 2020
 منوی اصلی
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 4 دي 1392     |     کد : 26268

ولايت فقيه در يك نگاه : فصل سوم : امامان تداوم بخش حکومت انبیاء

ضرورت تداوم رهبری پس از پیامبر اکرم ص : قران کریم بر این مطلب تصریح نموده است که دین مقدس اسلام همگانی و جاودانی و نسخ نا شدنی است و بعد از پیامبر اسلام ص پیامبری نخواهد آمد. ختم نبوت در صورتی با حکمت بعثت انبیا سازگار است که آخرین شریعت آسمانی پاسخگوی همه نیازهای بشر باشدو بقای آن تا پایان جهان تضمین شده باشد. این ضمانت در مورد قران کریم وجود دارد و خدای متعال مصونیت این کتاب آسمانی و هدایتگر را از هرگونه تغییر و تحریف تضمین نموده است.

ولايت فقيه در يك نگاه : فصل سوم : امامان تداوم بخش حکومت انبیاء

ضرورت تداوم رهبری پس از پیامبر اکرم ص :
قران کریم بر این مطلب تصریح نموده است که دین مقدس اسلام همگانی و جاودانی و نسخ نا شدنی است و بعد از پیامبر اسلام ص پیامبری نخواهد آمد. ختم نبوت در صورتی با حکمت بعثت انبیا سازگار است که آخرین شریعت آسمانی پاسخگوی همه نیازهای بشر باشدو بقای آن تا پایان جهان تضمین شده باشد. این ضمانت در مورد قران کریم وجود دارد و خدای متعال مصونیت این کتاب آسمانی و هدایتگر را از هرگونه تغییر و تحریف تضمین نموده است.
معرفت دینی (اندیشه و معرفت) : آشنایی با انقلاب اسلامی و رهبری
اضافه بر این هر عقل سلیمی حکم می کند که هنگامی دین اسلام می تواند به عنوان یک دین کامل و پاسخگوی نیازهای همه انسانها تا پایان جهان مطرح باشد که در متن دین راهی برای تامین مصالح ضروری جامعه و نجات مردم از تنگناها پیش بینی شده باشد تا پس از رحلت پیامبر جامعه اسلامی بدون سرپرست نماند و اجرای قوانیو این راه چیزی جز نصب جانشین شایسته برای رسول اکرم ص نخواهد بود جانشینی که دارای علم خدادادی باشد تا توانایی تبیین حقایق دین را داشته باشد و دارای ملکه عصمت باشد تا تحت تاثیر انگیزه های نفسانی و شیطانی قرار نگیرد و بتواند نقش تربیتی پیامبر اکرم ص را ایفا نموده و افراد مستعد را به بالا ترین درجه کمال برساند و در صورت مساعد بودن اوضاع اجتماعی و حمایت مردم متصدی حکومت و تدبیر امور جامعه شود و قوانین اجتماعی اسلام را اجرا نموده و حق و عدالت اجتماعی را در جامعه گسترش دهد. ( آموزش عقاید مصباح یزدی ج۲ص۱۷۶ ) تاریخ گواه است که چنین کاری انجام پذیرفت و خداوند به پیامبرش دستور داد : « یا ایهاالرسول بلغ ما انزل الیک من ربک و ان لم تفعل فما بلغت رسالته و الله یعصمک من الناس » ( مائده : ۶۷ ) ای پیامبر ! آنچه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده است کاملا ( به مردم ) برسان و اگر نرسانی رسالت او را انجام نداده ای خداوند تو را از ( خطرات احتمالی ) مردم نگاه می دارد.
با نزول این آیه شریفه پیامبر اکرم ص در غدیر خم ولایت و رهبری مولای متقیان علی ع را ابلاغ کرد و در این روز بود که این آیه نازل شد : « الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا » ( مائده : ۳) امروز دین شما را کامل کردم و نعمت خود را برای شما تمام نمودم و اسلام را بعنوان آیین ( جاویدان ) شما پذیرفتم.
در روایات متعددی : نیز بر ضرورت وجود امام در جامعه و لزوم استمرار رهبری پس از پیامبر اکرم ص تاکید شده است که از جمله :
حضرت رضا ع : یکی از علتهای نیاز به امام را چنین بیان می فرماید : یکی از علتهای اولی الامر آن است که اگر خداوند برای ملت امام و رهبری امین و پاسداری نگهدارنده و امانتدار قرار ندهد دین و احکام الهی تغییر می یابد . و بدعت گزاران آنچه را بخواهند در دین زیاد می کنند. ( و آن را بنام دین جلوه داده و رنگ دینی و اسلامی به آن می دهند) و از طرفی ملحدان و بی دینان مسائلی را از دین کم می کنند. ( بحار الانوار ج۲۳ص۳۲ روایت ۵۲).

هدف امامت و رهبری :
امامت و رهبری برای نجات مردم از شرک - ظلم - جهل و تفرقه است نه برای رفاه و لذت - و تلاش امامان معصوم ع هم برای کسب قدرت به جهت پیاده کردن و اجرای احکام و قوانین الهی بود. امامت در اسلام پست نیست مسئوولیت است و امامان در زندگی شخصی خود در خوراک - پوشاک و مسکن همانند دیگر مردم بودند و به هنگام لزوم مانند دیگران در دادگاه حاضر می شدند کار می کردند و هیچ گونه مزایای فوق العاده ای نداشتند. ( تلخیص از کتاب اصول عقاید محسن قرائتی ص ۲۹۲ )
ابن عباس می گوید: خدمت حضرت علی ع رسیدم . امام مشغول وصله زدن کفش خود بود. امام پرسید قیمت این لنگه کفش چقدر است ؟ گفتم ارزشی ندارد. امام ع فرمود : «والله لهی احب الی من امرتکم الا ان اقیم حقا او ادفع باطلا » ( نهج البلاغه صبحی صالح خطبه ۳۳ص۷۰) بخدا سوگند همین لنگه کفش نزد من بیشتر از حکومت بر شما ارزش دارد مگر آنکه حقی را به پا دارم یا باطلی را از بین ببرم.

مناصب امامان ع :
الف ) نگهبانی از شریعت : بی شک قران دست نخورده و عاری از تحریف به دست مردم رسیده است چرا که خداوند حفظ آنرا ضمانت نموده است. ودر قران می فرماید : « انا نحن نزلنا الذکر و انا له لحافظون » ( حجر : ۹) ما قران را نازل کردیم و ما بطور قطع نگهدار آنیم.
در قران کلیت هدایت بشر آمده است ولی هر کس نمی تواند مراد از همه آیات قرانی را بفهمد بلکه انسانها در این زمینه نیازمند معلم هستند. گاهی هم آیات ابهام و اجمالی ندارد ولی چون بصورت کلی بیان شده باید کسی تفصیل دهد تا مردم در موارد خاص راهنمایی شوند. تا زمانی که پیامبر ص زنده بود خود عهده دار تعلیم و تفصیل آیات قران بود. اما پس از آن حضرت در نقل گفته های پیامبر اشتباه و تحریف رخ می داد و مصون از تغییر و تحریف نبود و گاه سهوا در بیان و گفته های آن حضرت تغییراتی می دانند. نمونه اش اینکه پیامبر همه روزه برای نمازشان در حضور دیگران وضو می گرفت. و همه کیفیت وضو گرفتن آن حضرت را می دیدند . با این همه پس از گذشت چندی از رحلت پیامبر در بین مسلمانان اختلاف شد که چگونه باید وضو گرفت ! در مساله ای که هیچ انگیزه ای برای تغییر و تحریفش وجود ندارد ( یعنی کسی به نفعش نیست که روش وضو گرفتن را تغییر دهد و مثلا دست را که از بالا به پایین باید شسته شود بگوید از پایین به بالا باید شست) تا چه برسد به مسائلی که به مقام - پول و یا امثال آن مربوط می شد که زمینه برای تحریف و تغییر وجود داشت. برخی از تغییرات نیز عمدی بود از جمله در مسائل و احکامی که مربوط به امور اجتماعی - رهبری جامعه و امثال اینها بود قطعا مورد اختلاف و دستخوش تحریف قرار می گیرد. ( آموزش عقاید محمد تقی مصباح ج۲ص۱۷۷)
برای پاسداری از دین خدا از هر گونه تحریف و تغییر نیازمند کار شناسی که از روی عقل و رای خود اسلام را شناخته باشد تا احتمال خطا در او رود بلکه کارشناسی معصوم که دارای علم و شناخت خدادادی باشد و او همانا امام معصوم ع است. از این رو پیامبر - قران و عترت را همسنگ قرار داد و فرمود : «انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی ... » ( غایه المرام ص۲۹۰ حدیث ۲۷ ) من دو چیز گرانبها را در میان شما گذاشتم قران و اهل بیتم ( امامان معصوم ) .
قران بدون عترت کار آیی لازم را ندارد . اگر عترت نبود یعنی مبین معصوم و عالم به علم وجود نداشت هر کس هر طور که می خواست قران را تفسیر می کرد و اینجا بود که قران هدایتگر نمی شد.
ب) ریاست جامعه اسلامی : برای پیاده شدن دستورات الهی و حفظ احکام خدا قدرت و حکومت لازم است و قدرت و حکومت نیاز به امامی لایق دارد که بتواند همه احتیاجات و مسائل سیاسی- فرهنگی - اقتصادی و نظامی کاروان بشریت را پاسخگو باشد و به اعتقاد شیعه این راهبر و رئیس امامان معصوم ع هستند که خدا آنان را به این مقام منصوب کرده است.
اینک نقشها و وظایف مهمی را که امام در اداره جامعه اسلامی ایفا می نماید تبیین می کنیم :
۱) نقش سیاسی : از جمله وظایف امام در اداره جامعه اسلامی تعیین سیاستهای کلی نظام اسلامی در بعد داخلی و خارجی است. اعزام سفرا به کشور های دیگر و نیز انتصاب استانداران و فرمانداران حکومت اسلامی از جمله وظایف امام ع است.
۲) نقش فرهنگی و علمی : از دیگر مسوولیتهای امام ع تلاش برای ارتقاء سطح علمی و فرهنگی جامعه و نجات جامعه از جهالت و فقر فرهنگی و نیز مبارزه با تهاجم فرهنگی بیگانگان است.
یکی از وظایف و مسوولیتهای مهم امام این است که برای بقاء و نگهداری دین در جامعه مردم را به مسائل و اصول و احکان آن کاملا آشنا و مطلع ساخته و با تربیتهای اخلاقی و انواع مواعظ و نصایح و ارتقاء سطح علمی جامعه- ریشه های درونی فساد و گرایش های ضد دینی را از بین ببرد. و از عواملی که در جامعه فساد را گسترش می دهد و شعله های هواها و هوسها را می افروزد جلو گیری نماید. ( ولایت فقیه و حاکمیت ملت سید حسن طاهری خرم آبادی ص ۶۱) .
۳) نقش امام در هدایت امور اقتصادی : از دیگر مسوولیتهای امام ع رسیدگی به معضلات و مشکلات اقتصادی جامعه و تلاش برای عمران و آبادانی است. از جمله این مسوولیتها می توان از تبیین احکام معاملات و جلوگیری از احتکار و ثروت اندوزی و رسیدگی به وضع فقرا نام برد.
از وظایف امام و حاکم اسلامی در این بعد تلاش برای تحقق عدالت اجتماعی است بطوری که تمامی افراد جامعه از منابع و ثروتهای ملی و امکانات کشور اسلامی و بیت المال بطور یکسان بهره مند باشندو از پارتی بازی و اهمال کاری در توزیع بیت المال پرهیز شودنمونه عینی این امر را در دوران کوتاه حکومت عدل علی ع می توان یافت. زمانیکه آن حضرت به حکومت رسید و تصدی امور جامعه را به عهده گرفت دستور داد تمامی اموالی را که به نا حق از بیت المال چپاول شده بود به بیت المال بر گرداند.
۴) نقش امام در امور نظامی : بعد نظامی اسلام با عنوان مقدس « جهاد » معرفی شده می شود. جهاد از عبادات و فروع مهم دین اسلام است و مجاهد کسی است که در پاسداری از دین و سرزمین اسلام با دشمنان خدا مبارزه می کند. امام مسوول کل و فرمانده عالی مجاهدان فی سبیل الله است. مسوولیت اعلان جنگ یا برقراری صلح و حفظ مرزهای کشور اسلامی - بر قراری نظم در جامعه و مبارزه با مرتدان و اشرار ... همه به عهده امام ع است.
آنچه یاد کردیم بخشی از وظایف و مسوولیتهای خطیر رهبری الهی است که از سوی خدا برای اداره دین و دنیای مردم منصوب می شود و از دیدگان اسلام ناب محمدی ص امامت و پیشوایی -در پیامبر - امام معصوم و یا کسانی ( ولی فقیه ) منحصر است که از سوی آنها تعیین می شوند و دیگران هر کس باشند - حق حکومت و امامت بر مردم را ندارند.
تحقيق و نويسنده : حسين شاهد خطيبي مدیر سایت لیلة القدر
التماس دعا
12


نوشته شده در   چهارشنبه 4 دي 1392    
PDF چاپ چاپ