يکشنبه 29 دي 1398 | Sunday, 19 January 2020
 منوی اصلی
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 15 آذر 1392     |     کد : 26047

55. سوره رحمن آيه 34،33

پيام ها / 1- جنّ و انس، در قیامت در كنار یكدیگر مورد خطاب الهى قرار مى ‏گیرند. «یا معشر الجنّ و الانس...» 2- توجّه به قدرت الهى و عجز انسان، بازدارنده از انحراف است. «لاتنفذون...» 3- موجودات لطیف همچون جنّ نیز توان فرار از دادگاه الهى را ندارند. «یا معشر الجنّ... لاتنفذون» 4- رهایى از كیفر در قیامت ، جز با داشتن دلیل و حجّت عقلى یا شرعى براى هیچ یك از جنّ و انس میسّر نیست. «یا معشر الجنّ و الانس... لاتنفذون الاّ بسلطان»

آيه
يَا مَعْشَرَ الْجِنِ‏ّ وَالْإِنسِ إِنِ اسْتَطَعْتُمْ أَن تَنفُذُواْ مِنْ أَقْطَارِ السَّمَوَ اتِ وَالْأَرْضِ فَانفُذُواْ لَا تَنفُذُونَ إِلَّا بِسُلْطَانٍ‏
فَبِأَىِ‏ّ آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ‏
ترجمه
اى گروه جنّ و انس ! اگر مى ‏توانید از مرزهاى آسمان‏ها و زمین نفوذ كنید ، نفوذ كنید . هرگز نمى ‏توانید مگر به واسطه قدرتى فوق العاده.
پس كدام یك از نعمت‏هاى پروردگارتان را تكذیب مى ‏كنید؟
نکته ها
«مَعشر» به معناى گروه، از ریشه‏ ى «عَشر» به معناى عدد ده است. كلمه‏ ى «عشیرة» به معناى بستگان نیز از این ریشه است. در قرآن، كلمه «معشر» سه بار به كار رفته است.
«سلطان» هم به قدرت قهریّه و مادّى گفته مى‏ شود كه سبب سلطه بر دیگران است و هم به قدرت علمى و دلیل و برهان و استدلال محكم كه سبب تسلّط فكرى و علمى مى‏ شود. «و لقد أرسلنا موسى بآیاتنا و سلطان مبین» (92)، «یجادلون فى آیات اللّه بغیر سلطان»(93)
آیه 33، مى ‏تواند مربوط به دنیا و مباحث فضانوردى و گذر از جوّ زمین و نفوذ در آسمان‏ها باشد و یا به قرینه آیات قبل و بعد، مربوط به قیامت و عدم امكان فرار از دادگاه الهى باشد.
عمق زمین و اوج فضا و كرات آسمانى ، براى انسان و جنّ قابل تسخیر است . تعبیر «ان استطعتم» به جاى «لو استطعتم»، نشانه امكان و جمله «الاّ بسلطان» رمز آن است كه مى‏ توان در آسمان‏ها و زمین نفوذ پیدا كرد. به ویژه آنكه در قرآن معمولاً كلمه سلطان براى سلطه علمى به كار رفته است.
92) غافر، 23.
93) غافر، 35.
پيام ها
1- جنّ و انس، در قیامت در كنار یكدیگر مورد خطاب الهى قرار مى ‏گیرند. «یا معشر الجنّ و الانس...»
2- توجّه به قدرت الهى و عجز انسان، بازدارنده از انحراف است. «لاتنفذون...»
3- موجودات لطیف همچون جنّ نیز توان فرار از دادگاه الهى را ندارند. «یا معشر الجنّ... لاتنفذون»
4- رهایى از كیفر در قیامت ، جز با داشتن دلیل و حجّت عقلى یا شرعى براى هیچ یك از جنّ و انس میسّر نیست. «یا معشر الجنّ و الانس... لاتنفذون الاّ بسلطان»


نوشته شده در   جمعه 15 آذر 1392    
PDF چاپ چاپ