چهارشنبه 2 بهمن 1398 | Wednesday, 22 January 2020
 منوی اصلی
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 10 مهر 1392     |     کد : 23481

5. سوره مائده آيه 95

پيام ها 1- خداوند، از مؤمنان انتظار ویژه ‏اى دارد. «یا ایها الذین آمنوا لاتقتلوا...» 1- امنیّت در حال احرام، حتّى براى حیوانات نیز باید حفظ شود. «لاتقتلوا الصید و انتم حُرُم» 2- فلسفه‏ ى تحریم یا حلال ساختن ، همیشه ذاتى و مربوط به خود موارد نیست، بلكه گاهى به اقتضاى شرایط زمانى و مكانى است، پس زمان و مكان ، تاریخ و جغرافیا ، در حكم الهى تأثیر دارد. «و انتم حُرُم» 3- اسلام براى حالات خاص، دستورات ویژه ‏اى دارد. «و انتم حُرُم» 4- قوانین اسلام براى همه است. «و من قتله منكم»

آيه
يَأيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لَا تَقْتُلُواْ الصَّيْدَ وَأَنتُمْ حُرُمٌ وَمَن قَتَلَهُ مِنكُم مُّتَعَمِّداً فَجَزَآءٌ مِّثْلُ مَا قَتَلَ مِنَ النَّعَمِ يَحْكُمُ بِهِ ذَوَا عَدْلٍ مِّنكُمْ هَدْياً بَلِغَ الكَعْبَةِ أَوْ كَفَّرَةٌ طَعَامُ مَسَكِينَ أَوْ عَدْلُ ذَ لِكَ صِيَاماً لِّيَذُوقَ وَبَالَ أَمْرِهِ عَفَا اللَّهُ عَمَّا سَلَفَ وَمَنْ عَادَ فَيَنتَقِمُ اللَّهُ مِنْهُ وَ اللَّهُ عَزِيزٌ ذُو انتِقَامٍ‏
ترجمه
اى كسانى كه ایمان آورده ‏اید ! در حال احرام ، شكار را نكشید ، و هر كس از شما به عمد، شكارى را بكشد ، كیفر و كفّاره ‏اش كشتن نظیر آن حیوان از چهارپایان است كه (به این نظیر بودن) دو شاهد عادل از میان خودتان حكم كنند. (این حیوان قربانى) هدیه‏ اى است كه به كعبه برسد (و آنجا ذبح شود) یا (به جاى قربانى) براى جبران آن (به شصت) فقیر طعام بدهد یا برابر آن روزه بگیرد. (این كفّاره‏هاى سه ‏گانه) براى آن است كه جزاى كار خود را بچشد. خداوند از گذشته ‏ى شما (كه قانون كفّاره نیامده بود) گذشت. و هر كس این كار را تكرار كند، خداوند از او انتقام مى‏ گیرد، و خداوند، شكست ‏ناپذیر و انتقام گیرنده است.
نکته ها
كلمه‏ ى «حُرُم» به معناى كسى است كه براى حج یا عمره، مُحرم شده است.
كلمه‏ ى «نَعَم» كه جمع آن «اَنعام» است، به شتر، گاو و گوسفند گفته مى‏ شود.
كلمه‏ ى «مسكین» از «سكن»، به كسى گفته مى‏ شود كه به خاطر تهى‏ دستى و فقر، از مسكن خود خارج نمى‏ شود وبه اصطلاح فقر او را از پا در آورده و خانه ‏نشین كرده است.
امام صادق ‏علیه السلام فرمود: كفّاره ‏ى شترمرغ، شتر و كفّاره ‏ى الاغ وحشى، گاو و كفّاره‏ ى آهو ، گوسفند و كفّاره‏ ى گاو وحشى ، گاو اهلى است. [194]
194) تهذیب ج‏5، ص‏341. نورالثقلین، ج‏1، ص‏673. براى توضیح بیشتر در مورد كفّاره ‏ى شكار و احكام و خصوصیّات آن، به كتب فقهى و توضیح المسائل مراجعه شود.
پيام ها
1- خداوند، از مؤمنان انتظار ویژه ‏اى دارد. «یا ایها الذین آمنوا لاتقتلوا...»
1- امنیّت در حال احرام، حتّى براى حیوانات نیز باید حفظ شود. «لاتقتلوا الصید و انتم حُرُم»
2- فلسفه‏ ى تحریم یا حلال ساختن ، همیشه ذاتى و مربوط به خود موارد نیست، بلكه گاهى به اقتضاى شرایط زمانى و مكانى است، پس زمان و مكان ، تاریخ و جغرافیا ، در حكم الهى تأثیر دارد. «و انتم حُرُم»
3- اسلام براى حالات خاص، دستورات ویژه ‏اى دارد. «و انتم حُرُم»
4- قوانین اسلام براى همه است. «و من قتله منكم»
5 - خطرناكتر از عمل و تخلّف، انگیزه و هدف و سوء قصد آگاهانه است. «من قتله منكم متعمّداً»
6- كیفر، باید عادلانه باشد. «مثل ما قتل»
7- پرداخت كیفر و جریمه باید دقیق باشد. «یحكم به ذوا عدل»
8 - اسلام به عدالت در همه جا توجّه دارد. «ذوا عدل منكم»
9- اسلام به هر مناسبتى به مسئله ‏ى گرسنگان و فقرزدایى توجّه دارد. «طعام مسكین»
10- حیواناتى كه در مكّه ذبح مى‏ شوند، هدیه هستند. «هدیاً بالغ الكعبة»
11- دست مجرم را در انتخاب نوع جریمه (قربانى، اطعام، روزه) باز بگذاریم و شرایط مالى و توان جسمى او را نادیده نگیریم. «فجزاء مثل ما قتل... او عدل ذلك صیاماً»
12- كیفر قانون‏ شكنى به قدرى سنگین است كه اطعام شصت فقیر یا گرفتن شصت روزه تنها گوشه ‏اى از آن است، نه تمام آن. «لیذوق»
13- اجراى قوانین، پس از ابلاغ رسمى آنهاست. «عفى اللّه عما سلف» قانون موارد قبلى را شامل نمى ‏شود.
14- در تكرار شكار، علاوه بر جریمه، انتقام و قهر الهى نیز وجود دارد. «و من عاد فینتقم اللَّه»
15- اصرار بر گناه و تكرار آن، بسیار خطرناك و عقوبت سختى در پى دارد. «و من عاد فینتقم اللَّه منه و اللّه عزیز ذو انتقام»
16- تهدیدات الهى را جدّى بگیریم. «فینتقم اللّه... عزیز ذو انتقام»


نوشته شده در   چهارشنبه 10 مهر 1392    
PDF چاپ چاپ