پنجشنبه 23 آبان 1398 | Thursday, 14 November 2019
 منوی اصلی
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 6 اسفند 1391     |     کد : 18462

98. سوره بينة آيه 7،6

پيام ها 1- كسى كه اسلام را نپذيرد، خواه مشرك باشد، خواه اهل كتاب، كافر است. «انّ الّذين كفروا من اهل الكتاب و المشركين» 2- سرنوشت اهل كتاب و مشركان يكى است. «اهل الكتاب و المشركين فى نار جهنم» 3- گل سر سبد هستى يعنى انسان، به خاطر پشت پا زدن به منطق و بيّنه، بدترين مخلوقات مى ‏شود. «شرّ البريّة» 4- انسان با انتخاب خود جايگاه خود را تعيين مى ‏كند،

آيه
- إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ وَالْمُشْرِكِينَ فِى نَارِ جَهَنَّمَ خَالِدِينَ فِيهَآ أُوْلَئِكَ هُمْ شَرُّ الْبَرِيَّةِ (6) إِنَّ الَّذِينَ آمَنُواْ وَ عَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ أُوْلَئِكَ هُمْ خَيْرُ الْبَرِيَّةِ (7)

- ترجمه
- همانا كسانى از اهل كتاب و مشركان كه كافر شدند، در آتش دوزخند، در آن جاودانه ‏اند. آنانند بدترين مخلوقات (6) بى شك كسانى كه ايمان آورده و كارهاى شايسته انجام داده‏ اند آنانند خود بهترين مخلوقات (7)


- نکته ها
- كلمه «بَريّة» يا از «بَرى‏» به معناى خاك و مراد از آن تمام خاكيان از جمله بشر است و يا از «بَرَءَ» به معناى خلق است و «بَريّة» بر وزن فعيلة به معناى مفعولة يعنى مخلوقات است.
در رواياتى از شيعه و سنى نقل شده كه پيامبر اكرم‏ صلى الله عليه وآله به علىّ بن ابيطالب فرمودند: تو و ياران تو خير البريّة هستيد.(101)
مشابه اين آيه، در جاى ديگر قرآن چنين آمده است: «انّ شرّ الدّوابّ عند اللّه الصُمّ البُكم الّذين لايعقلون»(102)
دليل بدترين بودن انسان آن است كه رسول و كتاب به سراغش آمده و او حقيقت را مى ‏فهمد ولى به خاطر غرور و تكبر لجاجت مى ‏كند. «كفروا من اهل الكتاب... هم شرّ البريّة»
101) شواهد التنزيل، ج‏2، ص‏357، به نقل از تفسيرنمونه.
102) انفال، 22.
1- كسى كه اسلام را نپذيرد، خواه مشرك باشد، خواه اهل كتاب، كافر است. «انّ الّذين كفروا من اهل الكتاب و المشركين»
2- سرنوشت اهل كتاب و مشركان يكى است. «اهل الكتاب و المشركين فى نار جهنم»
3- گل سر سبد هستى يعنى انسان، به خاطر پشت پا زدن به منطق و بيّنه، بدترين مخلوقات مى ‏شود. «شرّ البريّة»
4- انسان با انتخاب خود جايگاه خود را تعيين مى ‏كند، يا شرّ البريّه و جهنمى، يا خير البريّه و بهشتى. «كفروا... شرّ البريّة... آمنوا... خير البريّة»
5 - مقايسه ميان كفر و ايمان و پايان كار آنان، بهترين نوع روشنگرى است. «شرّ البريّة - خير البريّة»
6- رشد يا سقوط ديگر موجودات، محدود است ولى رشد و سقوط انسان، بى نهايت است. «شرّ البريّة - خير البريّة» (انسان در اثر ايمان و عمل صالح مى ‏تواند حتى از فرشتگان برتر باشد.)
7- بهترين شدن در گرو ايمان است و بدترين‏ها اهل كفرند. (در كلمه «هُم» معناى انحصار است) «اولئك هم شرّ البريّة... هم خير البريّة»
8 - ايمان به شرطى ثمربخش است كه همراه با عمل صالح باشد «آمنوا و عملوا الصالحات» (ولى كفر به تنهايى سبب دوزخ است.)


نوشته شده در   يکشنبه 6 اسفند 1391    
PDF چاپ چاپ