دوشنبه 5 اسفند 1398 | Monday, 24 February 2020
 منوی اصلی
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 1 اسفند 1391     |     کد : 18422

84. سوره انشقاق آيه 16-21

پيام ها 1- منشأ بدبختى انسان، غفلت از معاد يا انكار آن است. «ظنَّ ان لن يحور» 2- منكران معاد بر اساس گمان انكار مى‏ كنند نه علم. «ظنّ ان لن يحور» 3- ريشه خوشى‏ هاى مستانه ، غفلت از آخرت است. «كان فى اهله مسرورا... ظنّ ان لن يحور» 4- عقل و احتياط حكم مى‏ كند كه اگر يقين به قيامت نداريد، ...

آيه
- فَلَا  أُقْسِمُ بَالشَّفَقِ (16)وَالَّيْلِ وَمَا وَسَقَ (17) وَالْقَمَرِ إِذَا اتَّسَقَ (18) لَتَرْكَبُنَّ طَبَقاً عَن طَبَقٍ (19) فَمَا لَهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ (20) وَ إِذَا قُرِئَ عَلَيْهِمُ الْقُرْآنُ لَا يَسْجُدُونَ‏ (21)
- ترجمه
- به شفق ، (سرخى بعد از غروب) سوگند مى‏ خورم (16) و به شب و آنچه (زير پرده سياهى خود) جمع مى‏ كند سوگند (17) و به ماه آنگاه كه كامل گردد سوگند (18) كه شما همواره از حالى به حال ديگر درآييد (19) پس آنان را چه شده كه ايمان نمى‏ آورند؟ (20) و آنگاه كه قرآن بر آنان خوانده شود، سجده نمى‏ كنند؟ (21)

نکته ها
«يَحور» از «حور» به معناى رجوع و بازگشت است و مراد از آن بازگشت به حيات اخروى در قيامت مى‏ باشد.
«طَبَق» به معناى تطبيق و انطباق است، يعنى قرار گرفتن دو چيز روى هم و به حالت نيز گفته مى‏ شود، چون روح انسان با آن حالت منطبق شده است. پس «لتركبن طبقاً عن طبق» يعنى شما بر حالتى و خصلتى سوار مى‏ شويد كه مثل مَركبى شما را به ‏سوى مقصد مى ‏برد.(25)
همان گونه كه در آستانه غروب، سرخى نمودار مى‏ شود، سپس سياهى شب آن را مى ‏پوشاند و آنگاه نور مهتاب بر تاريكى شب پرتو مى ‏افكند و اين حالات يكى پس از ديگرى مى‏ آيد، شما انسان‏ها نيز يكى پس از ديگرى آمده و داراى حالاتى گوناگون در مسير تكامل به سوى خدا هستيد.
مراد از «لتركبنّ طبقاً عن طبق»، مراحل مختلف زندگى است كه انسان در مسير حركتش به سوى پروردگار آنها را طى مى ‏كند. حيات دنيوى، حيات برزخى و حيات اخروى.(26)
ممكن است مراد از «لتركبنّ طبقاً عن طبق» اين باشد كه سرنوشت شما، طبق سرنوشت اقوام گذشته است. اگر مثل آنان انكار كنيد، هلاك مى ‏شويد و اگر مثل آنان ايمان آوريد، نجات مى‏ يابيد. حديثى نيز اين معنا را تأييد مى‏ كند.
مراد از سجده در آيه «اذا قرى‏ء القرآن لا يسجدون»، خضوع و تصديق و ايمان است و گرنه بايد هر آيه ‏اى كه تلاوت شود مردم به سجده افتند.
25) تفسير راهنما.
26) تفسير الميزان.
1- منشأ بدبختى انسان، غفلت از معاد يا انكار آن است. «ظنَّ ان لن يحور»
2- منكران معاد بر اساس گمان انكار مى‏ كنند نه علم. «ظنّ ان لن يحور»
3- ريشه خوشى‏ هاى مستانه ، غفلت از آخرت است. «كان فى اهله مسرورا... ظنّ ان لن يحور»
4- عقل و احتياط حكم مى‏ كند كه اگر يقين به قيامت نداريد، لااقل به وقوع آن گمان داشته باشيد، «يظنّون انهم ملاقوا ربّهم»(27) نه آنكه به عدم وقوع قيامت گمان بريد كه منشأ هلاكت است. «ظنّ ان لن يحور»
5 - نتيجه قرائت قرآن بايد عبوديّت و تسليم باشد. «اذا قرى‏ء... القرآن لا يسجدون»27) بقره، 46.


نوشته شده در   سه شنبه 1 اسفند 1391    
PDF چاپ چاپ