شنبه 5 بهمن 1398 | Saturday, 25 January 2020
 منوی اصلی
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 30 بهمن 1391     |     کد : 18415

82. سوره انفطار آيه 13-19

پيام ها 1- در تربيت و تبليغ، سرنوشت خوبان و بدان را مقايسه كنيد. «انّ الابرار لفى نعيم - انّ الفجّار لفى جحيم» 2- حتّى پيامبر، به بسيارى از امور قيامت آگاه نيست. «و ما ادراك ما يوم الدين» 3- مسائل قيامت را با عقل عادى نمى ‏توان درك كرد، بلكه بايد از طريق وحى بپذيريم. «ما ادراك ما يوم الدين» 4- مطالب مهم را بايد تكرار كرد. «ما ادراك - ثمّ ما ادراك»

آيه
- إِنَّ الْأَبْرَارَ لَفِى نَعِيمٍ (13) وَ إِنَّ الْفُجَّارَ لَفِى جَحِيمٍ (14) يَصْلَوْنَهَا يَوْمَ الدِّينِ (15) وَ مَا هُمْ عَنْهَا بِغَآئِبِينَ (16) وَ مَآ أَدْرَاكَ مَا يَوْمُ الدِّينِ (17) ثُمَّ مَآ أَدْرَاكَ مَا يَوْمُ الدِّينِ (18) يَوْمَ لَا تَمْلِكُ نَفْسٌ لِّنَفْسٍ شَيْئاً وَالْأَمْرُ يَوْمَئِذٍ لِّلَّهِ‏ (19)
- ترجمه
- بى شك ، نيكان در ناز و نعمت بهشتى ‏اند (13) و بى ‏شك، بدكاران در آتشى شعله‏ ور (14) كه در روز جزا به آن وارد شوند و بسوزند (15) و لحظه‏ اى، از آن غايب و جدا نشوند (16) تو چه دانى كه روز جزا چه روزى است؟ (17) باز، چه دانى كه روز جزا چه روزى است؟ (18) روزى كه هيچ كس براى هيچ كس اختيارى ندارد و در آن روز، فرمان تنها براى خداست (19)

نکته ها
«أبرار» جمع «بارّ» به معناى نيكوكار و «نَعيم» به معناى پر نعمت است.
«فُجّار» جمع «فاجر» به معناى شكافتن است، يعنى كسانى كه پرده ‏درى مى‏ كنند و هتّاك هستند.
«صَلى» ورود در قهر و عذاب است. «يصلونها يوم الدين» همان گونه كه «صَلْو» ورود در رحمت و لطف است. «هو الّذى يصلّى عليكم»(4)
در قيامت، همه امور به دست خداست و اين به معناى نفى شفاعت نيست، چون شفاعت نيز از امورى است كه خداوند فرمان داده است.(5)
4) احزاب، 43.
5) تفسير مجمع البيان.
1- در تربيت و تبليغ، سرنوشت خوبان و بدان را مقايسه كنيد. «انّ الابرار لفى نعيم - انّ الفجّار لفى جحيم»
2- حتّى پيامبر، به بسيارى از امور قيامت آگاه نيست. «و ما ادراك ما يوم الدين»
3- مسائل قيامت را با عقل عادى نمى ‏توان درك كرد، بلكه بايد از طريق وحى بپذيريم. «ما ادراك ما يوم الدين»
4- مطالب مهم را بايد تكرار كرد. «ما ادراك - ثمّ ما ادراك»
5 - پيدايش قيامت براى جزا و كيفر عملكرد دنيوى ماست. «يوم الدّين»
6- مجرمان براى هميشه در دوزخند. «ما هم عنها بغائبين»
7- قيامت روز سلب مالكيّت و اختيار از همه انسان‏هاست. «يوم لا تملك نفس لنفس شيئاً»
8 - قيامت، تجلّى حاكميّت مطلقه خداوند است. «و الامر يومئذ للّه»


نوشته شده در   دوشنبه 30 بهمن 1391    
PDF چاپ چاپ