يکشنبه 6 بهمن 1398 | Sunday, 26 January 2020
 منوی اصلی
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 25 تير 1391     |     کد : 18413

سوره 82. انفطار آيه 1-5

سوره 82. انفطار آيه 1-5

آيه
- إذَا السَّمَآءُ انفَطَرَتْ (1) وَإِذَا الْكَوَاكِبُ انتَثَرَتْ (2) وَ إِذَا الْبِحَارُ فُجِّرَتْ (3) وَ إِذَا الْقُبُورُ بُعْثِرَتْ (4) عَلِمَتْ نَفْسٌ مَّا قَدَّمَتْ وَ أَخَّرَتْ‏ (5)
- ترجمه
- آنگاه كه آسمان شكافته شود (1) و آنگاه كه ستارگان پراكنده شوند (2) و آنگاه كه درياها گشوده و به هم راه يابند (3) و آنگاه كه قبرها زيرورو گردد (4) (در آن زمان) هركس مى‏ داند، آنچه از پيش فرستاده و آنچه براى بعد گذاشته است (5)

نکته ها
«اِنفطار» به معناى شكافته شدن است، «فطر» و «افطار» نيز به همين معناست، زيرا روزه با غذا خوردن مى ‏شكافد. «انفطار» و «انشقاق» به يك معناست، لكن در انفطار بعد از شكافتن به چيزى مى‏ رسيم، بر خلاف انشقاق، چنانكه عرب در حفر قنات مى ‏گويد: «فطرتُ» چون بعد از شكافتن زمين، به آب مى ‏رسد.
«اِنتثار» به معناى پراكندگى است و به چيزى كه بر سر عروس مى ‏ريزند، نثار گويند.
«فَجر» به معناى بروز شكاف و باز شدن راه است و «تفجير»، بيانگر عظمت و شدّت شكافته شدن كوههاست.
در كلمه «بُعثر» هم معناى «بعث» (به پا خواستن) است و هم معناى «ثور» (دگرگون شدن)، لذا راغب در مفردات گفته است كه بعيد نيست فعل «بُعثر» مركّب از اين دو فعل باشد، يعنى زير و رو شدن خاك‏ها و برپا خاستن مردگان.
پيوند ميان آسمان و زمين و دريا و خشكى به گونه‏ اى است كه هرگاه نظام يكى از آنها به هم بخورد، نظام همه چيز به هم مى ‏خورد.
1- نظام حاكم بر آسمان و زمين به دست خداست و هرگاه او بخواهد تغيير مى ‏كند. «اذا السماء انفطرت»
2- معاد جسمانى است و مردگان از قبر برمى‏ خيزند. «اذا القبور بعثرت»
3- به هم ريختن نظام هستى، مقدّمه رستاخيز و رستاخيز، براى حساب و كتاب و جزاى اعمال انسان‏هاست. «علمت نفس ما قدّمت...»
4- در قيامت ظرفيّت انسان توسعه مى ‏يابد و همه كارهاى گذشته را به ياد مى ‏آورد. «علمت نفس ما قدّمت»
5 - انسان، هم بايد به فكر گذشته خود باشد، تا اگر خلافى كرده توبه كند و هم به فكر پس از مرگ خود باشد تا يادگار خوبى از خود بجاى گذارد. «ما قدّمت و اخّرت»
6- در قيامت، انسان هم به آنچه عمل كرده آگاه مى‏ شود و هم به آثار خوب يا بد اعمال خود. «ما قدّمت و اخّرت»
7- در قيامت، انسان به كارهايى كه مى‏ توانسته بكند و به تأخير انداخته و انجام نداده پى مى ‏برد. «علمت... ما اخّرت» و شايد مراد از «اخّرت» كارهايى است كه بازدهى آن پس از مرگ به ايشان مى ‏رسد. مانند تأليف كتاب يا بناى فساد.

توضيحات
سيماى سوره انفطار
اين سوره نوزده آيه دارد و در مكّه نازل شده است.
نام آن برگرفته از آيه اول و به معناى شكافته شدن آسمان است.
همچون ديگر سوره‏هاى مكّى، محور اين سوره، قيامت و حالات مردمان در آن هنگامه هولناك است. حوادث عظيمى كه در پايان دوران جهان و در آستانه قيامت رخ مى‏دهد، فرشتگانى كه مأمور ثبت اعمال انسان‏ها در دنيا هستند، عاقبت نيكان و بدان و گوشه ‏اى از مشكلات آن روز، بخش‏هاى مختلف اين سوره را تشكيل مى ‏دهد.
براى تلاوت اين سوره در نمازهاى واجب و مستحب، فضيلت‏ هايى وارده شده كه بيانگر نياز دائمى انسان به تذكّر و توجّه است تا از قيامت غفلت نكند و به دنيا دل نبندد.


نوشته شده در   يکشنبه 25 تير 1391    
PDF چاپ چاپ