دوشنبه 7 بهمن 1398 | Monday, 27 January 2020
 منوی اصلی
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 30 بهمن 1391     |     کد : 18396

80. سوره عبس آيه 17-23

80. سوره عبس آيه 17-23

آيه
- قُتِلَ الْإِنسَانُ مَآ أَكْفَرَهُ (17) مِنْ أَىِّ شَىْ‏ءٍ خَلَقَهُ (18) مِن نُّطْفَةٍ خَلَقَهُ فَقَدَّرَهُ (19) ثُمَّ السَّبِيلَ يَسَّرَهُ (20) ثُمَّ أَمَاتَهُ فَأَقْبَرَهُ (21) ثُمَّ إِذَا شَآءَ أَنشَرَهُ (22) كَلَّا لَمَّا يَقْضِ مَآ أَمَرَهُ‏ (23)
- ترجمه
- مرگ بر اين انسان (سركش) كه چه ناسپاس است (17) (مگر خداوند) او را از چه چيز آفريده است (18) از نطفه‏ اى ناچيز آفريدش و سامانش بخشيد (19) سپس راه (سعادت) را براى او آسان و فراهم نمود (20) آنگاه او را ميراند و در گورش نهاد (21) پس هر زمان كه بخواهد او را برانگيزد (22) هرگز (چنين نيست)كه هنوز آنچه را كه خدا به او فرمان داده، انجام نداده است (23)

نکته ها
در ميان انواع برخوردهايى كه با مردگان مى ‏شود، دفن آنها در گور، شيوه ‏اى است كه خداوند به انسان آموخته است. در آيه 31 سوره مائده مى ‏خوانيم: «فبعث الله غراباً يبحث فى الارض ليريه كيف يوارى سوءة اخيه» آنگاه كه قابيل در فكر چاره‏ جويى و پنهان كردن جسد بى ‏جان برادرش هابيل بود، خداوند با فرستادن كلاغى، دفن در خاك را به او آموخت.
1- انسانِ كافر و ناسپاس مورد لعن خداست. «قتل الانسان ما اَكفره»
2- در شيوه تبليغ گاهى بايد براى گروهى تند سخن گفت. «قتل الانسان»
3- به آفرينش خود از نطفه ناچيز بنگريد تا از كفر و غرور دست برداريد. «من نطفة خلقه»
4- آفرينش انسان تصادفى نيست ، بلكه از روى حساب و كتاب و تقدير و اندازه‏گيرى است. «فقدّره»
5 - آفريدن، دليل قدرت و اندازه‏گيرى ، دليل حكمت است. «خلقه فقدّره»
6- با آسان بودن راه شناخت حق و پيمودن آن، چرا گروهى بى ‏راهه مى ‏روند؟ «قتل الانسان ما اكفره ... ثم السّبيل يَسّره»
7- خداوند با آسان كردن راه تكامل، اتمام حجت كرده است. «ثم السبيل يَسّره»
8 - انسان داراى استعدادهاى زيادى است كه با پيمودن راه حق به تكامل مى ‏رسد. «ثم السّبيل يَسّره»
9- انسان كه مرگ و قبر را مى ‏بيند، چرا سرسختى مى ‏كند؟ «قتل الانسان ما اكفره ... ثم اماته فَاقبره»
10- تمام كارها در حقيقت منسوب به اوست. «اماته فاقبره»
11- معاد، جسمانى است. «اقبره ... انشره» يعنى همان را كه در قبر برد، بيرون آورد.
12- با اينكه راه باز و حركت آسان است ، امّا گروهى وامانده ‏اند. «ثم السّبيل يسّره ... لمّا يقض ما امره»
13- توحيد و نبوت و معاد در كنار يكديگر مطرحند. «خلقه - السّبيل يسّره - انشره»
14- زمان وقوع قيامت تنها در اختيار خداست. «اذا شاء انشره»
15- انسان از ابتدا تا انتها تحت تدبير و در دست اوست. «خلقه - اماته - انشره»


نوشته شده در   دوشنبه 30 بهمن 1391    
PDF چاپ چاپ