شنبه 10 اسفند 1398 | Saturday, 29 February 2020
 منوی اصلی
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 26 فروردين 1391     |     کد : 16368

سوره 1. حمد آيه 5

سوره 1. حمد آيه 5

سوره 1. حمد آيه 5 «ايّاك نعبد و ايّاك نستعين» يعنى نه جبر است و نه تفويض . چون مى ‏گوييم : «نعبد» پس داراى اختيار هستيم و نه مجبور. و چون مى‏ گوييم: «نستعين» پس نياز به او داريم و امور به ما تفويض نشده است.
شناخت خداوند و صفات او ، مقدمّه دست‏يابى به توحيد و يكتا پرستى است. «ربّ العالمين، الرّحمن الرّحيم، مالك يوم الدّين، ايّاك نعبد»

آيه
آيه
إِيّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ‏
ترجمه
ترجمه
(خدايا) تنها ترا مى‏ پرستيم و تنها از تو يارى مى ‏جوئيم.

نکته ها
نکته ها
انسان بايد به حكم عقل ، بندگى خداوند را بپذيرد. ما انسان‏ها عاشق كمال هستيم و نيازمند رشد و تربيت ، و خداوند نيز جامع تمام كمالات و ربّ همه ‏ى هستى است. اگر به مهر و محبّت نيازمنديم او رحمان و رحيم است و اگر از آينده دور نگرانيم، او صاحب اختيار و مالك آن روز است. پس چرا به سوى ديگران برويم ؟! عقل حكم مى‏ كند كه تنها بايد او را پرستيد و از او كمك خواست. نه بنده هوى و هوس خود بود و نه بنده زر و زور ديگران.
در نماز ، گويا شخص نمازگزار به نمايندگى از تمام خداپرستان مى ‏گويد: خدايا ! نه فقط من كه همه ‏ى ما بنده توايم، ونه تنها من كه همه‏ ى ما محتاج و نيازمند لطف توايم.
خدايا ! من كسى جز تو را ندارم «ايّاك» ولى تو غير مرا فراوان دارى و همه هستى عبد و بنده ‏ى تو هستند. «ان كلّ من فى السموات و الارض الاّ اتى الرّحمن عبداً»(41) در آسمان‏ها و زمين هيچ چيزى نيست مگر اين كه بنده و فرمان بردار خداوند رحمان هستند.
جمله «نعبد» هم اشاره به اين دارد كه نماز به جماعت خوانده شود و هم بيانگر اين است كه مسلمانان همگى برادر و در يك خط هستند.
مراحل پرواز معنوى ، عبارت است از : ثنا، ارتباط و سپس دعا. بنابراين اوّل سوره‏ ى حمد ثناست، آيه‏ ى «ايّاك نعبد» ارتباط و آيات بعد، دعا مى ‏باشد.
گفتگو با محبوب واقعى شيرين است، شايد به خاطر همين كلمه «ايّاك» تكرار شد.41) مريم، 93.
1- ابتدا بايد بندگى خدا كرد، آنگاه از او حاجت خواست. «نعبد، نستعين»
2- بندگى ، تنها در برابر خداوند رواست نه ديگران. «ايّاك نعبد»
3- گر چه عبادت از ماست ، ولى در عبادت كردن نيز نيازمند كمك او هستيم. «ايّاك نعبد و ايّاك نستعين»(42)
4- «ايّاك نعبد و ايّاك نستعين» يعنى نه جبر است و نه تفويض . چون مى ‏گوييم : «نعبد» پس داراى اختيار هستيم و نه مجبور. و چون مى‏ گوييم: «نستعين» پس نياز به او داريم و امور به ما تفويض نشده است.
5 - شناخت خداوند و صفات او ، مقدمّه دست‏يابى به توحيد و يكتا پرستى است. «ربّ العالمين، الرّحمن الرّحيم، مالك يوم الدّين، ايّاك نعبد»
6- از آداب دعا و پرستش اين است كه انسان خود را مطرح نكند و خود را در حضور خداوند احساس كند. «ايّاك نعبد...»
7- توجّه به معاد، يكى از انگيزه ‏هاى عبادت است. «مالك يوم الدّين ايّاك نعبد» 42) و ما كنا لنهتدى لولا ان هدانا اللَّه» اگر هدايت الهى نبود ما هدايت نمى‏ يافتيم . اعراف، 43.


نوشته شده در   شنبه 26 فروردين 1391    
PDF چاپ چاپ