چهارشنبه 24 مرداد 1397 - 04 ذو الحجة 1439 - 15 اوت 2018
اوقات شرعی 
 
پیام تبریک میلاد با سعادت مولی الموحدین امام علی (ع) روز پدر
کد مطلب:28020
تاریخ مطلب:پنجشنبه 10 ارديبهشت 1394
به مناسبت 13 رجب ، سالروز ولادت با جلالت حضرت علي (ع) / میلاد با سعادت مولود کعبه مولی الموحدین امیرالمومنین علی ع ( روز پدر ) بر شیعیان و دوستداران اهل البیت ع مبارک و خجسته باد / زندگانی امام علی ع در یک نگاه (بحث کوتاهی در باره امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب ع) / حضرت علی بن ابی طالب ع ، سی سال بعد از عام الفیل ، روز جمعه سیزده رجب در خانه خدا ( کعبه ) متولد شد ، و در سال چهل از هجرت شب نوزدهم ماه رمضان المُبارک ، ...
پیام تبریک میلاد با سعادت مولی الموحدین امام علی (ع) روز پدر
به مناسبت 13 رجب ، سالروز ولادت با جلالت حضرت علي (ع)

میلاد با سعادت مولود کعبه مولی الموحدین امیرالمومنین علی ع ( روز پدر ) بر شیعیان و دوستداران اهل البیت ع مبارک و خجسته باد
زندگانی امام علی ع در یک نگاه (بحث کوتاهی در باره امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب ع)
حضرت علی بن ابی طالب ع ، سی سال بعد از عام الفیل ، روز جمعه سیزده رجب در خانه خدا ( کعبه ) متولد شد ، و در سال چهل از هجرت شب نوزدهم ماه رمضان المُبارک ، وقت طلوع فجر با شمشیر ابن ملجم مرادی ضربت خورد و شب بیست و یکم همان ماه به شهادت رسید .
بنابراین عمر با برکت حضرت شصت و سه سال بود . ده سال قبل از بعثت و بیست و سه سال در حضور رسول اکرم ص ، و سی سال بعد از رحلت حضرت رسول زندگی کرد . زندگی علی ع ، زندگی پر برکتی بود برای اسلام ؛ بلکه برای بشریت ، و اگر آن بزرگوار نبود ، تاریخ ، تاریخ نبود . گوشه های درخشنده تاریخ ، روزهای عمر امیر المؤمنین ع است .
سخن گفتن در باره امیر المؤمنین ع کار آسانی نیست و ما فقط به ذکر فرازهایی کوتاه از زندگی امیرالمؤمنین ع در این نوشته می پردازیم : راستی علی کیست ؟ »»» ادامه مطلب

صوتی : بشنوید و دانلود کنید
مناجات امیرالمومنین (ع) در مسجد كوفه 
سلام بر مولد و ميلاد مولا
دشت گونه ها از باران ديدگان ، متنعم مي شوند آنگاه که دست نياز ، عنايت يار را بکاود و در قنوت عاکفين ، قلب ها را به کريم بي نياز ، اهدا کنند . در باغ اعتکاف و در صحن صفا و ساحت سپيده ، اشک به اميد عبور دلارام مي افشانيم و هم آوا با معتکفان معراج ، نام خجسته علي را ترنم مي کنيم . شاکر و شادمان از آنيم که کعبه شکافت و عدالت ، شکوفا شد . مباهات ماست که ديوار دل هايمان نيز بشکافد و ذره اي از آفتاب عنايت مولا در آن حلول کند .
ياران !
به شکرانه نزول عشق از سحاب رحمت ، سر به آستان دوست ساييد و اجلال امير حماسه به محفل خاکيان، خوشامد گوييد . شکرا که آفتاب فتوّت از افق کعبه دميد و شبنم شرافت بر گلبرگ هستي نشست . همراز نبوت ، آغوش احمد مي کاود و محراب مسجد کوفه را .
از کعبه تا بيت المعمور را با قلب شيعيان آذين بسته اند . ولايت کل آمد و کل ولايت ظهور کرد . مولاي ما با ولادت خويش کربلا را به ارمغان آورد و سمند حماسه را راهي ميدان خلوص و مجاهدت نمود . شعف را به شيعه بخشيد و گل تبسم را به رسول يار و فخر آفرينش اهدا کرد . بدر سخاوت تابيد . هستي ، دوباره بهار را تجربه کرد و بر شانه هاي خسته زمين ، هماي سعادت نشست و سايه سبز عدالت بر کوير تفتيده تاريخ، گسترده شد .
جغرافياي مودت و محبت، ترسيم گرديد . صدف بيت الله الحرام ، رخشا ن ترين گوهر کائنات را به خلقت عطا نمود . نکهت گل از مکه وزيد و صاحب ذوالفقار، با وقار آمد . ساقي عطشناکان قسط با ساغر طهور معدلت ، پاي در حلقه دلخستگان نهاد و نويد سپيده وصل ، انتشار يافت .
ديده بگشاييد که خورشيد از خانه يار برآمد و بر آسمان و اهل زمين تابيد . دل به شکوفه هاي اميد بياراييد که امير عدل و عاطفه ، خرامان به مسند احسان و عنايت دلدار آمد . ياور رسول ، جان مصطفي ، بشارت بهشت و نسيم احسان عرش و ولايت مطلق و آيت کرامت نازل شد.گرده روزگار ، بار اندوه بر زمين نهاد و باغ بليغ احساس ، سرشار از عطر نرگس و ياس به تماشاي دست افشاني گل ها و غزلخواني عندليبان نشست .
شبنم شوق بر رخسار نسترن چکيد و باران ستاره ، ساحت صبح را مصفا نمود و کرانه نور را امواج درياي سُرور، سرشار از نمناکي طراوات کرد . حُسن يوسف و اعجاز مسيح و بيضاي کليم و سطوت خليل و رحمت احمد، جلوه مکرر يافت .

اي عاشقان و مستغفران در اسحار و معتکفان درگاه يار !
سجاده سپاس بگسترانيد و نماز نياز ادا کنيد و يا علي گويان به استقبال بهار ايمان بياييد و بذر رجاء در مزرع سبز رجب بيفشانيد و با مقيمان مقام قدس ، همنوا شويد و دل در دست مهرآگين مولا به وديعت سپاريد ، که آنک صلاي سرخوشان باده پرست است فناي در فتوت حيدر و بقا بر ولاي ساقي کوثر .
چه خجسته صباحي است زاد روز راد مرد ميدان عباد ؛ آنگاه که از آسمان ، فلق مي بارد و از هور ، سپيده مي تراود . امروز در پياله لاله به ناز ، نور ناب مي ريزند . غنچه دل به عشوه با شبنم شوق ، رخسار مي آرايد .
امير غدير و مولاي خدا جويان ، چونان آيات عشق بر کعبه نازل شد . توحيد و ولايت و نور در خانه يار به هم برآمدند و به زيارت علي نايل شدند . کعبه ، گلدان زيبا ترين ياس هستي گرديد . بهار در گستره زمين و آيينه در عرصه آسمان گسترد . سپاه سپيده ، طلوع طلعت مهر را به نظاره نشست .
يا علي ! به رواق ديدگان شيعه خوش آمدي !
ذوالفقار تو آيه عدالت بود و عدالتت سوره سعادت . جهاد و عزت و قسط ، آستانبوس سراي پاکت بودند . شهادت ، مشتاق تو بود و شجاعت ، خاضع درگاهت. بهشت شيعه ، خال گونه توست .
يا ابوتراب !
تمامي شب هاي قدر عاشقان ، فداي ليله المبيت تو باد . چشمان سياه تو ليله القدر است و ابرويت محراب مستغفرين . دل هاي ما در سُرور ميلادت از شوق ، بسان کعبه شکافت و شکوفه اميدمان شکفت .
يا اباالحسن !
سوگند به خاک قدومت که تا قيام قائم آل طه ، خاکسار آستان ولايتيم و بر پيمان الهي خويش ، پايدار .
سلام ساکنان مسکن صدق و ارادت پاک دلدادگان ، نثار مقدم قدسي تو باد . سلام شيعه بر قسيم نار و نور ، سالار حماسه و حضور ، امام شکيبا و شکور . سلام بر مولد و ميلادت ، سلام بر مشهد و معراجت . اي مولاي موحدان و امير ايمانيان و مقتداي مجاهدان ! اين کلام عرشي شيعه است که با ولادت با جلالت تو مي گويد : « فزت و رب الکعبه »
سيد مسعود علوي

علي با حق و حق با علي است
قال رسول الله (ص) : علي مع الحق و الحق مع علي
هر كجا حق است علي هم آنجاست و هر كجا علي است حق هم همراه اوست. (بحار ج 40 ص 25)
در مقابل اقيانوس وجود علي (ع) ما قطره هم نيستيم . او دومين شخصيت عالم امكان است.
آب دريا را اگر نتوان كشيد ... هم به قدر تشنگي بايد چشي
پيامبر در جاي ديگر مي فرمايند ، كلامي بسيار زيبا و ارزشمند :
 "علي مني و انا منه - علي از من است و من از اويم " (بحار جلد 38 ص 74)
از دوران كودكي در دامن من پرورش يافت ، اولين كسي بود كه به من ايمان آورد ، لحظه اي بر من نگذشت مگر اينكه در كنار من بود ، علي از من است و من از اويم . يعني راه من ، كتاب من ، دين من ، مرام من ، اهداف الهي من با ولايت و امامت علي (ع) ادامه پيدا مي كند و پا بر جاي مي ماند .
 و نيز فرمود :
 " علي جان ! تو براي امت من همچون كشتي نوحي .
هر كس داخل اين كشتي شد به ساحل نجات و فلاح و رستگاري خواهد رسيد و هر كس سرباز زد در لابه لاي امواج شكننده اين دنياي مادي شكسته خواهد شد و در گرداب اين درياي متلاطم از بين خواهد رفت . " يا علي مثلك في امتي كمثل سفينه نوح من ركبها نجا و من تخلف عنها غرق " (الخصال جلد 2 ص 580 - بحار الانوار جلد 31 ص 432)
و باز اين پيامبر رحمت فرمودند :
 " انا مدينه الجنه و علي بابها فمن اراد الجنه فلياتها من بابها " . اي مردم ! من شهر بهشتم و علي در بهشت است هر كسي اراده رفتن به بهشت را دارد و مي خواهد وارد آن شود بايد از در آن وارد شود ." (بحار جلد 40 ص 207) و فرمودند : " يا علي انت قسيم الجنه و النار - يا علي تو تقسيم كننده بهشت و دوزخي . بحار جلد 49 ص 173 "
مي فرمايد كسي كه حب و عشق تو را دارد و محبت تو در سينه ‌اش موج مي ‌زند به بهشت خواهد رفت و كسي كه دشمن توست و عداوت و بغض تو را دارد ، بي شك جهنمي خواهد بود.
علي (ع) انسان والايي است كه در خانه حق (كعبه) پاي به عرصه گيتي مي گذارد و در محراب عبادت (مسجد كوفه) خروج خونين خود را آغاز مي كند و از اين سراي فاني رخت بر مي بندد.

ميسر نگردد به كس اين سعادت ... به كعبه ولادت ، به مسجد شهادت

روايت بسيار زيبايي را علامه اميني در اثر جاودان خود الغدير نقل مي كند خيلي ارزنده است . مي گويد روزي كسي از صحابه در كوچه‌ هاي مدينه فرياد مي ‌زد : " من قال لااله الاالله و جبت له الجنه " هر كس بگويد لااله الا الله بهشت بر او واجب مي شود .
عمربن خطاب جلوي او را گرفت و گفت چه مي گويي ؟ اين عبارت مردم را گستاخ مي كند تا هر گناه و معصيتي انجام دهند آن شخص گفت : من از خودم نمي گويم ، اين سخن رسول خداست . گفت چه كسي و كجا شنيده ؟ آن شخص گفت خودم امروز در مسجد شنيدم . رفتند خدمت پيامبر رو به‌ رو كنند . پيامبر (ص) و صحابه حضور داشتند عمر عرض كرد يا رسول الله شما فرموديد ؟ پيامبر (ص) پاسخ دادند : بله من گفتم ولي به شرط ولايت " هذا الرجل " و با انگشت مبارك اشاره به علي (ع) كردند . (الصوارم المحرقه ص 6)
همان سخني كه علي بن موسي الرضا (ع) در دروازه نيشابور فرمود :
 قال الله تبارك و تعالي - " لااله الا الله حصني فمن دخل حصني امن من عذابي در ادامه فرمودند :‌ به شرطها و شروطها و انامن شروطها " موقعي اين شعار انسان را به بهشت مي برد كه پرچم دست علي(ع) يا دست علي بن موسي ‌الرضا باشد . همين ولايت و همين قرآن و شعارها اگر دست علي (ع) باشد مردم به سوي بهشت هدايت مي شوند و اگر دست معاويه ها باشد مردم را به جهنم مي برد.
پيامبر (ص) فرمود :
حزب علي حزب الله و حزب اعدائه حزب الشيطان - حزب علي حزب خداست و حزب دشمنش حزب شيطان است . (هر كس كه باشد) " بحار جلد 38 ص 95 "
و علي(ع) را نشان دادند و فرمودند : «كساني كه دنباله روي او هستند رستگارند . علي و شيعه هم الفائزون يوم القيامه . بحار جلد 40 ص 76»
علي (ع) كيست ؟ مظهر اخلاص و صفا ، مجسمه تقوا و عدالت و گذشت و ايثار و مروت و رادمردي ، قرآن ناطق ، مطيع و فداكار براي پيامبر(ص) است .
آيا جز علي (ع) كسي مي تواند بگويد "انا عبد من عبيد محمد - من بنده اي از بندگان محمد (ص) كافي جلد 1 ص 89 باب الكون و المكان "

 علي (ع) خودش چنين مي فرمايند :
شما ديده ايد يك كودك چگونه دنبال مادر مي دود من اين ‌گونه از پيامبر (ص) . پيروي مي كردم ، چطور يك بچه خردسال تمام هستي خود را در وجود مادر مي بيند ، قلبش به عشق مادر مي تپد ، مادر دور مي شود نگران مي شود ... من اين ‌گونه دنبال پيامبر بودم ، كودك بودم در دامان پيامبر بودم ، ده ساله بودم به او ايمان آوردم ، هنوز دعوت علني نشده بود ، من بودم كه در كوه ‌ها و غارها با پيامبر نماز مي خواندم ، بيست و سه سال سايه به سايه پيامبر بودم ، او را رها نكردم ، در تمام جنگ ‌ها در ركاب او بودم ، تنها يك شب پيامبر را رها كردم و آن شب ، شبي بود كه پيامبر از مكه به مدينه هجرت فرمودند ، مي خواستند او را بكشند و من ضربت شمشيرهاي آخته را به جان و دل خريدم تا پيامبر سالم از مكه به مدينه بروند .
پس علي (ع) يك ارتباط كامل وجودي با پيامبر (ص) داشت يعني وجودش به وجود او بستگي داشت . هفت روز علي (ع) به دستور پيامبر (ص) از مدينه خارج مي شود (توسط حضرت جبرائيل (ع) به پيامبر خبر دادند كه عده‌اي شامي قصد جان تو را كرده اند، علي را تنها بفرست به جنگ با آنها ...) پيامبر بي تاب علي است ، آرامش ندارد ، مگر نه اينكه ذكر باعث آرامش دل‌ هاست .
" الذين آمنوا و تطمئن قلوبهم بذكرالله الا بذكرالله تطمئن القلوب - همانان كه ايمان آورده اند و دل هايشان به ياد خدا آرام مي گيرد ، آگاه باش كه با ياد خدا دل ‌ها آرام گيرد . " مگر نه اينكه نماز ذكر است . " انني انا الله لا اله الا انا فاعبدني و اقم الصلاه لذكري . اين منم خداوند كه خدايي جز من نيست ، پس مرا پرستش كن و به ياد من نماز برپا دار . "

در اين هفت روز چه شده بود كه آرامش پيامبر تحت ‌الشعاع قرار گرفته بود ؟ پيامبر كه مي فرمايد بلال اذان بگو ، راحتمان كن . انتظار وقت نماز را مي كشد. پيامبر مي‌ خواهد بفرمايد علي (ع) امامت امت و اصول دين و نماز با همه عظمتش فروع دين است و اين ارتباط دو طرفه است ، يك ارتباط كاملا وجودي و لذا مي فرمايد هر كس از علي برايم خبري بياورد بهشت جايزه اوست . اينها همه براي ما درس است . خدا با ارتباط دارد ، قرآن و پيامبر و امام زمان و ساير معصومين (ع) با ما ارتباط دارند ولي چرا اين ارتباط وجودي بايد يكطرفه باشد ، چرا من هم همانند ارتباط وجودي بين پيامبر و علي (ع) نبايد با امام زمانم ارتباط وجودي داشته باشم . متاسفانه ما مي گوييم پدر و مادرم به فداي تو ولي به اندازه ‌اي كه با پدر و مادرم ارتباط وجودي دارم با امام زمانم ندارم . كه اگر داشته باشيم تمام گرفتاري ‌ها حل مي شود و مفهوم واقعي انتظار همين است . ما منتظريم عزيزمان (پدر ، مادر ، همسر ، فرزند و ...) از سفر‌ي طولاني برگردد چقدر اين انتظار شيرين است اما براي عزيزتر از جانمان هم اين انتظار را در حد معرفت خود داريم ؟‌ اگر نداريم كه نداريم ، معرفت نداريم.
علي نقطه آغاز بعثت پيامبر است و الگوي رستگاري است و اما نقطه پايان رسالت و بعثت پيامبر گرامي كجاست ؟ " يا ايهاالرسول بلغ ما انزل اليك من ربك و ان لم تفعل فما بلغت رسالته و الله يعصمك من الناس ان الله لايهدي القوم الكافرين - اي پيامبر ! آنچه از جانب پروردگارت بر تو نازل شده ابلاغ كن ؛ و اگر نكني رسالت او را انجام نداده اي ، و خدا تو را از گزند مردم نگاه مي دارد . همانا خدا گروه كافران را هدايت نمي كند . (مائده 67) كافران كساني هستند كه حقايق را مي پوشانند و مي گويند پيامبر گفته من علي را دوست دارم ، شما هم بياييد علي را دوست داشته باشيد.
با اين همه جريانات غدير و ... مقام علي (ع) را از برادري به دوستي تنزل دادند . اگر گفت دوست است چرا آمديد و گفتيد . " آفرين ، آفرين بر تو باد يا علي كه مولاي من و هر مرد و زن مسلماني ... و قال فيما قال بخ بخ لك يا علي اصبحت مولاي و مولي كل مومن و مومنه ... (بحار جلد 21 ص 387) " دوستي كه بيعت نمي‌ خواهد . تا همان روز با علي دوست بوديد و علي (ع) با پيامبر (ص) صيغه اخوت خوانده بود ، دوستي اين حرف‌ ها را نمي خواهد ، اگر دوستي است ديگر دعا نمي خواهد " من كنت مولاه فعلي مولاه، اللهم و ال من والاه و عاد من عاداه و انصر من نصره و ا خذل من خذله - مگر ما مي گوييم هر كه با دوست ما دشمن است او را بكش ... اگر دوستي ساده بود اين آيه بعدش نمي آمد ... " اليوم اكملت لكم دينكم و اتممت عليكم نعمتي ... امروز كافران از (شكست) آيين تو نااميد شدند ، بنابراين از آنها نترسيد و از من بترسيد.
امروز دين شما را براي شما كامل كردم و نعمت خود را بر شما تمام نمودم و دين اسلام را برشما پسنديدم ... (مائده 3) علامه اميني (ره) مي فرمايد صدو ده نفر از صحابه گرامي ، هشتاد و چهار نفر از تابعين و صد وشصت مورخ قابل اعتماد حادثه غدير را نقل كرده اند .
طبري مفسر بزرگ سني مي گويد وقتي آيه يا ايها الرسول نازل شد خدا به پيامبر فرمود مردم را جمع كن بگو علي برادر من است، وصي من است ، خليفه و جانشين من است ، اولي به تصرف به همه مومنين است. پيامبر (ص) فرمود : لو اجتمع الناس علي حب علي بن ابي طالب لما خلق الله عز و جل النار- اگر مردم در دوستي و محبت و عشق علي هماهنگ و يكپارچه مي شدند هر آينه خداوند آتش را نمي ‌آفريد . "جهنم را خلق نمي كرد . " (بحار 39 ص 205)
اگر مردم با علي و ولايت علي (ع) هماهنگ بودند همان بهشت را كه خدا وعده داده ، با حكومت و ولايت حضرت علي و اولاد پاكش (ع) به وجود مي آمد، و در خانه اش به آتش كشيده نمي شد ، پيكر امام مجتبي (ع) فرزند عزيزش تيرباران نمي ‌شد و امام حسين (ع) و يارانش به شهادت و اسارت دچار نمي شدند و امروز يك مشت يهودي صهيونيست آواره در مقابل چشمان بيش از يك ميليارد مسلمان در قبله اول مسلمين پايكوبي نمي كردند ، امروز يك نظام اسلامي در دنيا مورد هجوم خودكامگان قرار نمي ‌گرفت ، امروز اين‌قدر ساز مخالفت در برابر ولايت فقيه و حاكميت مجتهد عادل زده نمي شد .
بايد علي ‌وار زندگي كرد ، پيروي حق كرد و پيروي از پيامبر ؛ همان‌ طور كه علي (ع) به دنبال پيامبر (ص) مي دويد . الحمدلله الذي جعلنا من المتمسكين بولايت علي بن ابي طالب و اولاده المعصومين عليهم السلام.
مهندس محمود يادبودي

لینکهای مرتبط
زندگانی حضرت امام علی (ع)
 جنگ جمل (ناكثين)
نقش قطام در شهادت امام علي
 جنگ صفين (قاسطين)
سوگنامه امام على ع جنگ نهروان (مارقين)
سیره امام علی ع حماسه غدير و توطئه هاى پنهان
چهل حديث از : امام علی(ع) امام على ع و مسائل سياسى
مديريت علوى گلهاي روشنايي
دانشنامه غدیر خم
اسرار غدیر

نامه های نهج البلاغه
جواني امام علي (ع)نامه 23 نهج البلاغه:وصیت امام علی (ع) قبل از شهادت
 بانک اشعار
زيارات مخصوصه امیر المومنین ع
اعمال مسجد كوفه
نماز اميرالمؤمنين(ع)
کتاب ارزشمند الغدیر

مقالات مرتبط با ضربت خوردن و شهادت امام علی (ع)
شرح خطبه 216 نهج البلاغه( 3 )علاقه به ستايش ، بي ‌ارزش‌ ترين خوي حاكمان
عمل به حق ، دشوارتر از شنيدن حق
ياد حق ، جلا دهنده دل ‌ها
لحظه شماری وقایع از ضربت تا شهادت حضرت امام علی (ع)
شب ضربَت و شهادت اميرالمؤمنين علي (ع)
زخمي بر پيكر عدالت و شهادت حضرت امام علي (ع)
متن ادبي : غروب عدالت ؛ آه زمين و گريه آسمان


برای مشاهده سایر مطالب مرتبط ،مطلب مورد نظر خود را از لیست کشویی زیر انتخاب نموده و دکمه مشاهده را کلیک نمایید
نوشته شده در   پنجشنبه 10 ارديبهشت 1394  ساعت  00   توسط   حسین شاهد خطیبی
PDF چاپ ارسال برای دوستان بازگشت
نظرات شما :
مهین قره گوزلو
|
يکشنبه 21 ارديبهشت 1393
199
132
سلام
عالی بود نهایت استفاده را کردم
مرسی
عباس یهقدم
|
يکشنبه 21 ارديبهشت 1393
174
125
سلام
علی یارتان
نام :
نام خانوادگی :
  ایمیل :
 
لطفا کد نمایش داده شده در تصویر را وارد نمایید
نظر خود را درباره این مطلب بیان بفرمائید