سه شنبه 4 تير 1398 | Tuesday, 25 June 2019
 منوی اصلی
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 17 شهريور 1396     |     کد : 37683

باده گلگون ؛ 52 - خواطر قلبی

[بدان ای عزیز که ] خطورات قلبی، بر دو قسم است: یک قسم خطوراتی است که آدمی را به شر و فساد می کشاند و ثمره اش ضرری است که خیری قوی تر از آن ضرر حاصل نمی شود؛ و قسم دیگر باعث خیر و خوبی است، آن هم خیری که هیچ ضرری نداشته باشد، نه خیری که ضررش، کمتر از خیرش باشد. و خاطره محمود پسندیده ای که آدمی را به خیر دعوت می کند، [و] ذات اقدس حق به وساطت ملائکه به بندگان افاضه می نماید، به آن الهام گویند و آنچه که آدمی را به شر و پلیدی می کشاند به ...

باده گلگون «چهار صد و چهل کلمه در سلوک الی الله از آیة الله حاج میرزا جواد آقا ملکی تبریزی
نویسنده : تدوین و تحقیق و تصحیح : م الف
باده گلگون ؛ 52 - خواطر قلبی

[بدان ای عزیز که ] خطورات قلبی، بر دو قسم است: یک قسم خطوراتی است که آدمی را به شر و فساد می کشاند و ثمره اش ضرری است که خیری قوی تر از آن ضرر حاصل نمی شود؛ و قسم دیگر باعث خیر و خوبی است، آن هم خیری که هیچ ضرری نداشته باشد، نه خیری که ضررش، کمتر از خیرش باشد. و خاطره محمود پسندیده ای که آدمی را به خیر دعوت می کند، [و] ذات اقدس حق به وساطت ملائکه به بندگان افاضه می نماید، به آن الهام گویند و آنچه که آدمی را به شر و پلیدی می کشاند به واسطه شیطان است و آن را وسوسه نامیده اند؛ و به لطفی که دل را برای الهام ملائکه و قبول آن آماده می کند، توفیق و به حالتی که زمینه را برای وسوسه شیطان و پذیرش آن مهیا می سازد، خذلان گویند.
بنابراین ملک، آفریده ای است که ذات اقدس حق، او را برای افاضه خیرات، که علم و کشف حقیقت و وعده به معروف باشد آفریده و شیطان موجودی است که کارش وعده به شر و امر به فحشاء و ترسانیدن آدمی از فقر آنگاه که تصمیم به انجام کار خیری بگیرد می باشد، و قلب آدمی پیوسته بین این دو کشش در نوسان است؛ و علت مبالغه من در فهم آثار اعمال، چیزی جز این امر نیست؛ زیرا کسی که به این حقیقت دست بیابد و به درک این خیر نائل شود، به بهترین نوع محاسبه نفس که در روایات ائمه (علیه السلام) بدان توصیه شده و فرموده اند: هر کس که از نفس خود حسابرسی نداشته باشد، از ما نیست(235) دست یافته است(236).
235) امام کاظم (علیه السلام) فرمود: لیس منا من لم یحاسب نفسه فی کل یوم. الکافی؛ ج 2 ص 453؛ الاختصاص؛ ص 26؛ وسائل الشیعه؛ ج 16 ص 95؛ بحارالانوار؛ ج 1 ص 152.
236) اسرار الصلوه؛ ص 18 و 19.


نوشته شده در   جمعه 17 شهريور 1396    
PDF چاپ چاپ