يکشنبه 1 مهر 1397 - 13 محرم 1440 - 23 سپتامبر 2018
اوقات شرعی 
 
باده گلگون ؛ 44 - ضرورت رفع موانع شب زنده داری و طریق شعله ور ساختن آتش حزن
کد مطلب:36846
تاریخ مطلب:جمعه 1 ارديبهشت 1396
اکنون تو ای برادر من و ای نور چشم من ! اگر در آن چه درباره شب زنده داری و نماز شب و گریه نوشتم ، نیکو تأمل کردی ، ولی این همه نتوانست تو را برای نماز شب به پا دارد و راضی شدی که شیعه بودن را از خود نفی کرده و از زمره ائمه دین (علیه السلام) نباشی که امام حسن عسکری (علیه السلام) فرمود : لیس منا من استخف بصلوه اللیل ؛ (کسی که نماز شب را سبک بشمارد ، از ما نیست) و راحتی نفس و لذت خواب را ، بر خلوت کردن با خدای - جل جلاله - آن دوست نزدیک ، و بر مناجات با او و هم نشینی با او و ...
باده گلگون «چهار صد و چهل کلمه در سلوک الی الله از آیة الله حاج میرزا جواد آقا ملکی تبریزی
نویسنده : تدوین و تحقیق و تصحیح : م الف
باده گلگون ؛ 44 - ضرورت رفع موانع شب زنده داری و طریق شعله ور ساختن آتش حزن

اکنون تو ای برادر من و ای نور چشم من ! اگر در آن چه درباره شب زنده داری و نماز شب و گریه نوشتم ، نیکو تأمل کردی ، ولی این همه نتوانست تو را برای نماز شب به پا دارد و راضی شدی که شیعه بودن را از خود نفی کرده و از زمره ائمه دین (علیه السلام) نباشی که امام حسن عسکری (علیه السلام) فرمود : لیس منا من استخف بصلوه اللیل (194) ؛ (کسی که نماز شب را سبک بشمارد ، از ما نیست) و راحتی نفس و لذت خواب را ، بر خلوت کردن با خدای - جل جلاله - آن دوست نزدیک ، و بر مناجات با او و هم نشینی با او و انس با او و بر کرامت های والا و گرانقدر او برگزیدی و از مطالعه ای اوراق ، حالت دگرگون نشد ؛ پس بدان که یکی از دو خطر تو را تهدید می کند: یا این که به این آیات و اخبار ایمان نداری و آن را باور نداری و یا این که در اثر حب دنیا و کثافت گناهان، و ظلمت و معصیت ها و کدورت شهوت ها، دل تو آن چنان بیمار شده که جوهر و ذات آن را، فاسد نموده است، همان گونه که زنگارهای روی هم انباشته شده، آیینه را به کلی فاسد و از حیز امتناع ساقط می کند و دیگر امید خیری که نجات بخش تو باشد، در تو باقی نمانده است.
مبادا و مبادا که از چنین بیماری کشنده ای، غفلت ورزی و به معالجه خود نپردازی که به شقاوت عظمی ختم گردیده و خسران دنیا و آخرت برای تو خواهد داشت و مبادا و مبادا که درمان و توبه را به امروز و فردا بگذرانی که در روایت وارد شده است که ان اکثر صیاح اهل النار من التسویف(195)؛ (همانا بیشتر فریاد اهل دوزخ از امروز و فردا کردنشان است) و اگر بنا داری به آنچه گفته شد عمل کنی و با کوشش و مراقبت و جدیت، در مقام تکمیل و تصحیح آن اعمال هستی، پس حتماً باید کوشش کنی که هر چه بیشتر مستور و در پنهانی باشد و با اخلاص به جا آوری و مراقبت و جدیت، در مقام تکمیل و تصحیح آن اعمال هستی، پس حتماً باید کوشش کنی که هر چه بیشتر مستور و در پنهانی باشد و با اخلاص به جا آوری و مراقبت دقیق داشته باشی و مناجات کنی؛ و مناجات های مؤثر و پاره ای از مضامین لطیف، که هیجان انگیز است و آتش حزن و اندوه را شعله ورتر و گریه آور و دلسوزتر و ادب لطیف را شامل باشد. از اولویت برخوردارند(196) و همچنین نسبت به احوال و هیئت و حرکات، از قبیل غلطیدن در خاک و خاکستر، پوشیدن لباس پشمین و درشت بافت و برهنه کردن سر، و خاک بر سر ریختن و بر روی خاکستر نشستن و دستها را به گردن بستن مخصوصاًبه هیئت دست بستن دوزخیان و گاهی ایستادن و گاهی نشستن و گاهی به سجده افتادن و در سجده هم به هیئت های مختلف، از قبیل پیشانی بر خاک گذاشتن و صورت را به خاک مالیدن و به رو زمین افتادن و چانه بر خاک نهادن و همچون بهت زدگان، قدم زدن و سر به دیوار گذاشتن و آتش را به نزدیکی بدن آوردن و با بعضی از خطاب ها که خدای جلیل و یا فرشگان خواهند فرمود، به نفس خطاب کردن، از قبیل: اخسؤا فیها و لا تکلمون(197)؛ (گم شوید در دوزخ و با من حرف نزنید) و سخن مالک دوزخ که وقتی دوزخیان از او می خواهند که کاری بکند که خدای تعالی جانشان را بگیرد؛ مالک در جوابشان می گوید: انکم ماکثون؛(198) (شماها در آتش، ماندنی هستید) و سخن فتان،(199) فرشته ای که در عالم برزخ با آدمی سر و کار دارد، هنگامی که آدمی می گوید: رب ارجعون، لعلی اعمل صالحاً فیما ترکت(200)، (پروردگارا! مرا به دنیا بازگردان، باشد که در آنچه ترک کردم و کوتاهی نمودم، عمل صالحی انجام دهم) او در پاسخ می گوید: کلا انها کلمه هو قائلها(201)؛ (هرگز بازگشت امکان ندارد و این درخواست او سخنی بیش نیست) و دستور خدای تعالی که می فرماید: خذوه فغلوه، ثم الجحیم صلوه(202)؛ (او را بگیرید و به زنجیرش کشید و سپس به دوزخش افکنید). بلکه با یک یک اعضا به سخن پردازی و به حالش گریه کنی، مثلاً بگویی: ای چشم من! که تو را در این دنیا از کمترین گرد و غبار و محافظت می کنیم، چگونه خواهد بود حالت در دوزخ، هنگامی که کاسه ات از آتش دوزخ پر شود، تو که در دنیا از توتیا(203) وحشت داشتی و از سرمه ناراحت بودی، چه بر تو خواهد گذشت آنگاه که میله های آتشین بر تو بکشند و میخ های آتشین در تو بکوبند؟!
و به سرت خطاب کرده و بگویی: ای سری که در دنیا تو را بر بالش پنبه ای و پشمینه نگذاشتم و حتماً می بایست بالینت از بالش پر تهیه شده باشد و تو را به بالش پر قو عادت دادم! چه خواهی کرد آن وقتی که ملائکه غلاظ شداد؛(204) (خشن و سختگیر) با گرزهای آهنین سرخ شده در آتش دوزخ، تو را بزنند؟! و همین طور با بقیه اعضاء و جوارح.
و اگر از عوالم شوق و محبت، بیش از مراتب خوف و شدت، متأثر می شوی، پس نفس خود را مخاطب قرار بده و به او بگو: ای نفس عزیز من! تو در دنیا که عالم محقری است به دنبال عزت و جمالی و طالب استراحت و خوش گذرانی هستی و هم آغوش شدن با زنان و همنشینی با شریفان، و حکومت بر مردم و کامرانی از لذات دنیا، قبله آمال تو است، پروردگار من به همین مقدار راضی نیست و مرا برای کرامت روز قیامت و سلطنت عظمی و خلافت کبری دعوت فرموده و بلکه برای زیارت نورش و جمالش و شرف قرب و جوارش خواسته است و من با سوء اختیار خود، رفاقت با اولیاء و صدیقین را به نزدیک شدن با شیاطین تبدیل کردم و این جایگاه سقوط در عالم سجین را به جای اعلی علیین و جوار حضرت رب العالمین برگزیدم یا حسرتی علی ما فرطت فی جنب الله؛(205) (آه و افسوس بر من، از کوتاهی هایی که در حضور خدا کردم).
ای کاش این شهوت های پست و خسیس نمی بود که مرا این چنین از لذت های عظیم جلیل و پراهمیت بازداشت و بدا بر این شرافت ناچیز و ناتوان که مرا از این کرامت های پر ارج والا، جلوگیری کرد. چقدر جای تأسف است و چقدر موجب حزن و اندوه است؟! آیا کسی هست که مرا در گریه و فریاد و ناله بر از دست رفتن این چنین شرافت و بزرگداشت یاری دهد؟! و [در] به باد دادن این همه نعمت های بزرگ و ضایع نمودن این همه موقعیت های عزیز و جلیل، با من هم ناله شود؟!
ای بردران من که همچون من، اهل معصیت و زیانکارید! بیایید با برادرتان گرد هم بشینید تا مجلس سوگواری بر پا کنیم. و ای شریکان من که اهل گناهان کبیره هستید و نافرمانی کرده اید! در این مجلس عزا با شریک خود نوحه سرایی کنید. ای کسانی که با من همکاری کردید تا پرده های عبودیت را دریدیم و مکارم ربوبیت را ضایع کردیم و آن نعمت های حقیقی باقی و جاویدان را، بر شهوت های اندک فاسد زود گذر، فروختیم! بیایید با رفیق خودتان، بر این کرامت ها و رضوان و نعمت های بهشتی و حور و غلمان که همانند لؤلؤ و مرجانند و بر این نیکی ها و احسان و امتنان که از جانب خدای لطیف منان بر ما بود و ما آن ها را ضایع کردیم و از دست دادیم، نوحه کنید که چه عوالمی را از نور و سرور و بهجت، به تاریکی های انباشته روی هم و خواری و نکبت ها تبدیل نمودید؟! و خلاصه سخن این که همتش را به تحصیل حال رقت و مراقبت کامل بگمارد، که اگر مقصود اصلی را دریافت و در تحصیل آن کوشید، چه بسا که در راه وصول به مقصود، مطالبی را متوجه گردد که دیگران ملتفت آن گونه مطالب نباشند؛ چنانچه در امور دنیا این چنین است، و آدمی در آموزش حیله های گوناگون دنیاطلبی، نیازی به آموزگار ندارد و بلکه خودش آموزگار آگاهی است.(206)
194) فی توقیع الامام العسکری (علیه السلام) الی علی بن بابویه: و علیک بصلوه اللیل فان النبی (صلی الله علیه و آله و سلم) اوصی علیاً (علیه السلام) فقال یاعلی علیک بصلوه اللیل و من استخف بصلوه اللیل فلیس منا فاعمل بوصیتی و آمر جمیع شیعتی حتی یعملوا علیه مستدرک الوسائل؛ ج 3 ص 64؛ و از امام صادق (علیه السلام) نقل شده بود که فرمود: لیس منا من لم یصل صلوه اللیل. وسائل الشیعه؛ ج 8 ص 162؛ و نیز نقل شده که آن حضرت فرمود: لیس من شیعتنا من لم یصل صلوه اللیل. بحارالانوار؛ ج 84 ص 161.
195) تفسیر القرآن کریم (صدرا)؛ ج 5 ص 254؛ المحجه البیضاء؛ ج 7 ص 22؛ جامع السعادات؛ ج 3 ص 34؛ مصباح الهدی فی شرح العروه الوثقی؛ ج 5 ص 316.
196) نظیر مناجات شعبانیه و دعای معروف کمیل و دعای ابوحمزه ثمالی و دعای حضرت امام حسین (علیه السلام).
197) سوره مؤمنون؛ آیه 108.
198) سوره زخرف؛ آیه 77.
199) دو فرشته ای هستند که در قبر بر انسان وارد می شوند و موی بدنشان آن قدر بلند است که روی زمین کشیده می شود و با انیاب خود زمین را می شکافند، صدائی دارند همچون رعد قاصف، دیدگانی چون برق خاطف، برقی که چشم را می زند. المیزان؛ ج 1 ص 363؛ ترجمه المیزان؛ ج 1 ص 545.و در دعای سوم صحیفه سجادیه آمده است: و رومان فتان القبور؛ (و رومان آزمایش کننده اهل قبرها).
200) سوره مؤمنون؛ آیه 99 و 100.
201) سوره مؤمنون؛ آیه 100.
202) سوره حاقه؛ آیه 30 و 31.
203) سرمه.
204) سوره تحریم؛ آیه 6.
205) سوره زمر؛ آیه 56.
206) رساله لقاء الله؛ ص 186 - 190.
برای مشاهده سایر مطالب مرتبط ،مطلب مورد نظر خود را از لیست کشویی زیر انتخاب نموده و دکمه مشاهده را کلیک نمایید
نوشته شده در   جمعه 1 ارديبهشت 1396  ساعت  11   توسط   حسین شاهد خطیبی
PDF چاپ ارسال برای دوستان بازگشت
نظرات شما :
نام :
نام خانوادگی :
  ایمیل :
 
لطفا کد نمایش داده شده در تصویر را وارد نمایید
نظر خود را درباره این مطلب بیان بفرمائید