چهارشنبه 23 آبان 1397 - 06 ربيع الأول 1440 - 14 نوامبر 2018
اوقات شرعی 
 
قرآن و طب نوین : فصل هشتم : زنا از دیدگاه قرآن / قسمت اول
کد مطلب:31839
تاریخ مطلب:جمعه 26 تير 1394
و هرگز به عمل زنا نزدیک نشوید که کاری بسیار زشت و گناه بزرگی است . اسراء / 32 / هر کدام از جنس نر و ماده ، وقتی به حد بلوغ رسید، در صورتی که سالم باشد در خود میلی غریزی نسبت به جنس مخالف احساس می‏کند که این میل غریزی که لازمه بقای نسل است ، منحصر به انسان نیست، بلکه در تمامی حیوانات نیز مشاهده می‏گردد . در حیوانات که از وجود نعمت عقل و دیگر کمالات وجودی انسان محرومند ، موضوعی به نام رابطه اختصاصی میان جنس نر با ماده وجود نداشته و ...
نام کتاب : قرآن و طب نوین
نویسنده : محمود نوری شادکام
قرآن و طب نوین : فصل هشتم : زنا از دیدگاه قرآن / قسمت اول
و لا تقربوا الزنی انه کان فحشه و ساء سبیلا - اسراء / 32
و هرگز به عمل زنا نزدیک نشوید که کاری بسیار زشت و گناه بزرگی است.
هر کدام از جنس نر و ماده ، وقتی به حد بلوغ رسید، در صورتی که سالم باشد در خود میلی غریزی نسبت به جنس مخالف احساس می‏کند که این میل غریزی که لازمه بقای نسل است ، منحصر به انسان نیست، بلکه در تمامی حیوانات نیز مشاهده می‏گردد.
در حیوانات که از وجود نعمت عقل و دیگر کمالات وجودی انسان محرومند ، موضوعی به نام رابطه اختصاصی میان جنس نر با ماده وجود نداشته و آنها به صورت آزادانه با هم اجتماع کرده و عمل مقاربت انجام می‏دهند. آنها تا موقعی در غذا دادن، تربیت و حافظت از بچه‏های خود پای بند هستند که بحد رشد برسند و در اداره زندگی خویش مستقل گردند.
اما در مورد انسانها به دلایلی که بعداً توضیح داده خواهد شد، ارضای غریزه جنسی در قالب خاص ازدواج که یک نوع رابطه اختصاصی میان زن و مرد است صورت می‏پذیرد. با عقد ازدواج، زن و مرد نسبت به هم متعهد شده و با حفظ حریم یکدیگر نسبت به تربیت، پرورش و تکامل خود و فرزندانشان تا آخر عمر تلاش می‏نمایند.
ازدواج یا نکاح در همه اعصار بشر و از طرف همه ادیان مورد مدح قرار گرفته و آن را سنت حسنه دانسته‏اند و زنا که یک نوع بی بند و باری و آزادی جنسی بوده مورد نکوهش قرار گرفته و آن را عملی شنیع معرفی کرده‏اند. حرمت زنا در مورد محارم از قبیل مادر، دختر، خواهر، عمه و خاله شدیدتر است و همچنین در صورت احصان یعنی در خصوص مردی که زن داشته و یا زنی که شوهر داشته باشد، حرمتش بیشتر است.
از آنجایی که آلودگی به زنا مقدماتی دارد که انسان به تدریج به آن نزدیک شده و در نهایت به این عمل زشت دست می‏زند، لذا آیه فوق الذکر نیز اشاره نمی‏کند که زنا نکنید، بلکه به طور صریح می‏گوید به این عمل بسیار زشت نزدیک نشوید. با کمی دقت و تعمق در می‏یابیم که در این آیه نیز همانند تمامی آیات قرآن، اشاره‏ای لطیف و حکمتی بزرگ نهفته است و در اینجا اصل مهم پیشگیری از ابتلای به یک بیماری مهلک و خطرناک اجتماعی و خانوادگی مورد تأکید قرار گرفته است.
در آیات 31-30 سوره نور به این مسئله مهم اشاره شده و به صورت کامل مقدمات این زشت مورد بحث و بررسی قرار گرفته و از آن نهی شده است.
30- قل للمومنین یغضوا من ابصر هم و یحفظوا فروجهم ذلک ازکی لهم ان الله خبیر بما یصنعون
به مؤمنان بگو چشمهای خود را (از نگاه به نامحرم) فرو گیرند و فروج خود را حفظ کنند، این برای آنها پاکیزه‏تر است، خداوند از آنچه انجام می‏دهید آگاه است
31- و قل للمومنات یغضضن من ابصارهن و یحفظن فروجهن و لا یبدین زینتهن الا ما ظهر منها و لیضربن بخمر هن علی جیو بهن و لا یبدین زینتهن الا لبو لتهن او ابائهن او اباء بعولتهن او ابنائهن او ابناء بعولتهن او اخوانهن او بنی اخوانهن او بنی اخواتهن او نسائهن او ما ملکت ایمانهن او التابعین غیر اولی الاربه من الرجال او الطفل الذین لم یظهروا علی عورات نساء و لا یضربن بارجلهن لیعلم ما یخفین من زنتهن و توبوا الی الله جمیعا ایها المومنون لعلکم تفلحون
و به زنان با ایمان بگو چشمهای خود را (از نگاه هوس آلود) فرو گیرند و دامان خویش را حفظ کنند و زینت خود را جز آن مقدار که قهرا ظاهر می‏شود، بر بیگانه آشکار ننمایند، و اطراف روسریهای خود را بر سینه خود افکنند تا گردن و سینه با آن پوشانده شود و زینت خود را آشکار نسازند مگر برای شوهران خود و پدران شوهر و پسران خود و پسران شوهر و برادران خو و پسران برادر و خواهران خود و زنان همکیش خود و کنیزانشان یا افراد سفیه که تمایلی به زن ندارند یا کودکانی که از امور جنسی مربوط به زنان آگاه نیستند. آنها هنگام راه رفتن پاهای خود را به زمین نزنند تا زینت پنهانشان دانسته شود و صدای خلخالی که برپا دارند به گوش رسد و همگی‏ای مومنان به سوی خدا باز گردید تا رستگار شوید.
از آنچه در آیات فوق آمد، چنین استنباط می‏شود که زنان و مردان مؤمن باید از آن چه آنان را به وسوسه می‏اندازد و زمینه ساز زنا در جامعه اسلامی است پرهیز کنند.
زنا بعنوان یک منکر بزرگ داری اثرات سوء خانوادگی، اجتماعی، بهداشتی، روانی و... است.
حضرت علی بن ابیطالب (ع) در حدیثی می‏گوید: از پیامبر شنیدم که چنین فرمودند:
فی الزنا ست خصال: ثلث فی الدنیا و ثلث فی الاخره فاما اللواتی فی الدنیا فیذهب بنور الوجه، و یقطع الرزق و یسرع الفناء
و اما اللواتی فی الاخره فغضب الرب و سوء الحساب و الدخول فی النار او االخلود فی النار.
در زنا شش اثر سوء است، سه قسمت آن در دنیا و سه قسمت آن در آخرت است. اما آنها که در دنیا است بلکه صفا و نورانیت را از انسان می‏گیرد، روزی را قطع می‏کند و تسریع در نابودی انسانها می‏کند. و اما آن سه که در آخرت است اینکه باعث غضب پروردگار، سختی حساب و دخول (یا خلود) در آتش دوزخ می‏شود(45)
مشکلات خانوادگی
بدون شک اگر در جامعه‏ای روابط نامشروع و غیر قانونی زن و مرد وجود داشته باشد، بنیان خانواده که بر اصل اعتماد، تفاهم و محبت است، سست و متزلزل گشته و فرزندان از محیط مناسبی که می‏تواند رشد فکری، عاطفی، و تربیتی آنها را فراهم کند، محروم می‏شوند.
تحقیقات انسان شناسی امروز که توسط روانشناسان به دست آمده به خوبی گویای این حقیقت است که زنان، مردان و فرزندان به خلاف تصور مارکس در مالکیت کل جامعه نیستند و حریم‏های خانوادگی حتی در ابتدایی‏ترین و وحشی‏ترین حیوانات و انسانها به چشم می‏خورد و رعایت می‏شود و شکستن این حرمت زخمهای درمان‏ناپذیر روانی و حتی جسمی بر جای می‏گذارد. نیاز روانی فرزندان به دو چهره پدر و مادر غیر قابل انکار است و نه تنها در ابتدایی‏ترین اقوام، بلکه در میمونها و دیگر حیوانات آدم نما به اثبات رسیده است. در بینش اسلام وجود خانواده ضرورتی است که وابسته به خصوصیات روحی، روانی و جسمی انسان است که حتی نظامهای طرفدار آمیزش آزادانه دو جنس نیز، از آن بی نیاز نیستند. ویژه گردانیدن یک زن به یک مرد، خود انتخاب احسن می‏باشد که موجب رستگاری عالی روحی برای اطفال است. از جهات دیگر نیز مانند برخورداری از مودت، رحمت، همکاری و غیره و... همه در جو خانواده می‏روید و بهتر از هر نظامی امکان رشد فطری را فراهم می‏سازد.
تکوین شخصیت در چنین محیطی به انجام می‏رسد و بهتر از آنچه که در هر نظام دیگر به فرجام رسد، پایان می‏یابد.
بنابراین گریزی جز اعتراف به ارزش و اصالت خانواده در بنای جامعه نیست و علیرغم تلاشهایی که از سوی برخی از نظام‏های مادی برای از بین بردن آن می‏شود و علیرغم حملات به آن، باید اعتراف کرد که خانواده همچنان پایگاه مطمئنی برای تربیت و رشد اجتماعی است.
مشکلات اجتماعی
در خانواده‏ای که روابط نا مشروع بین زن و مرد وجود داشته باشد، نه تنها بنیان خانواده رو به نابودی می‏رود، بلکه در چنین جامعه‏ای به علت وجود فرزندان نامشروع و بی سرپرست، مشکلات اجتماعی زیادی بوجود می‏آید. فرزندانی که از محبت پدر و مادر و پرورش در دامان پر مهر مادر محروم شده‏اند و نیازهای عاطفی آنها به نحو مطلوب برآورده نشده، از نظر روحی و روانی سالم نیستند. تحقیقات نشان می‏دهد که جنایت، خشونت، اعتیاد و... در بین این افراد نسبت به کسانی که در خانواده‏های سالم پرورش یافته‏اند، بیشتر است و این تهدید بزرگی است که امنیت اجتماعی بعضی از جوامع را به خاطره انداخته و اندیشمندان را وادار به موضعگیری کرده است.
ادامه دارد
برای مشاهده سایر مطالب مرتبط ،مطلب مورد نظر خود را از لیست کشویی زیر انتخاب نموده و دکمه مشاهده را کلیک نمایید
نوشته شده در   جمعه 26 تير 1394  ساعت  00   توسط   حسین شاهد خطیبی
PDF چاپ ارسال برای دوستان بازگشت
نظرات شما :
نام :
نام خانوادگی :
  ایمیل :
 
لطفا کد نمایش داده شده در تصویر را وارد نمایید
نظر خود را درباره این مطلب بیان بفرمائید