سه شنبه 1 آبان 1397 - 14 صفر 1440 - 23 اکتبر 2018
اوقات شرعی 
 
2. سوره بقره آيه 188
کد مطلب:37682
تاریخ مطلب:جمعه 17 شهريور 1396
پيام ها / 1- مالكیّت باید از راه صحیح باشد . مانند : حیازت ، تجارت ، زراعت ، صنعت ، ارث ، هدیه ، امثال آن ، ولى تصرف از طریق باطل و رشوه ایجاد مالكیّت نمى‏ كند. «لا تاكلوا اموال الناس بالباطل» 2- جامعه در حكم یك پیكر واحد است . «بینكم، اموالكم» 3- رشوه ، حرام است و انسان حقّ ندارد براى تصاحب اموال مردم رشوه دهد . «تدلوا بها الى الحكام لتاكوا فریقاً من اموال الناس» 4- اسلام ، مردم را مالك اموالشان مى‏ داند. «اموال الناس» 5 - لغزش‏ هاى آگاهانه خطرناك است. «وانتم تعلمون» ...
آيه
وَلاَ تَأْكُلُواْ أَمْوَلَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْبَطِلِ وَتُدْلُواْ بِهَآ إِلَى الْحُكَّامِ لِتَأْكُلُواْ فَرِيْقاً مِّنْ أَمْوَلِ الْنَّاسِ بِالإِثْمِ وَأَنْتُمْ تَعْلَمُون‏
ترجمه
و اموال یكدیگر را به باطل (و ناحقّ) در میان خودتان نخورید و اموال را به (عنوان رشوه، به كیسه) حاكمان و قاضى ‏ها سرازیر نكنید تا بخشى از اموال مردم را به گناه بخورید ، در حالى كه خود مى ‏دانید (كه خلاف مى ‏كنید).
نکته ها
«تدلوا» به معناى سرازیر كردن دَلو در چاه است كه در این آیه ، رشوه به قاضى به آن تشبیه شده است. مراد از «اموال‏النّاس» هم اموال عمومى است و هم اموال خصوصى . علاوه بر آنكه رشوه براى گرفتن حقوق غیرمالىِ مردم نیز ممنوع است.
رشوه ، یكى از گناهان بزرگى است كه مفاسد اجتماعى متعدّدى را به دنبال دارد ، از جمله : حذف عدالت ، یأس و ناامیدى ضعفا ، جرأت و جسارت اقویا، فساد و تباهى حاكم و قاضى، از بین رفتن اعتماد عمومى.
با توجّه به این آثار و عوارض منفى ، در روایات شدیداً از این عمل انتقاد شده است. رسول اكرم صلى الله علیه و آله خطاب به حضرت على علیه السلام فرمود : «یا على ثمن المیتة والكلب والخمر و مهر الزانیة والرشوة فى الحكم» [563] اى على ! درآمد حاصل از فروش مردار، سگ، شراب، زنا و رشوه یكسان و حرام است. همچنین على علیه السلام در ذیل آیه شریفه ‏ى «اكّالون للسّحت» [564] فرمود : رشوه ‏خواران كسانى هستند كه مشكل مردم را حل نموده و در برابر، هدایاى آنان را مى ‏پذیرند. [565] امام صادق علیه السلام رشوه را در حد كفر به خدا مى ‏داند. و رسول اكرم صلى الله علیه وآله رشوه دهنده و گیرنده و واسطه را لعنت كرد و فرمود : بوى بهشت به صاحب رشوه نمى ‏رسد.
در حدیث دیگر مى ‏خوانیم : هر حاكمى كه نسبت به گرفتارى‏ هاى مردم بى تفاوت باشد، خداوند لطفش را نسبت به او مى ‏پوشاند و اگر هدیه قبول كند تا كار مردم را انجام دهد، در زنجیر است و اگر رشوه بگیرد، مشرك مى‏ باشد. [566]
حضرت على علیه السلام رشوه گیرنده را از حقّ ولایت محروم مى ‏داند. [567] و در جاى دیگر آن حضرت فرمودند : هیچ گروهى گرفتار رشوه نشدند ، مگر آنكه گرفتار ترس و اضطراب و نگرانى شدند ! [568]
بعضى براى توجیه خلاف خود، نام‏ هاى مختلف بر رشوه مى ‏گذارند، از جمله : هدیه، تحفه، حقّ ‏الزحمه، چشم روشنى و ... . شخصى به نام «اشعث‏ بن قیس»، حلوائى به در خانه على علیه السلام به عنوان هدیه آورد تا در محكمه شاید امام به نفع او حكم صادر كند. امام فرمود : به خدا سوگند ! اگر هفت اقلیم را بر من ببخشند تا پوست جوى را به ناحقّ از دهان مورچه ‏اى بگیرم این كار را نخواهم كرد. [569]
شخصى به رسول اكرم صلى الله علیه و آله گفت : من متصدى و مسئول كارى هستم، مردم برایم هدایایى مى ‏آورند، چگونه است ؟! حضرت در جواب فرمود: چه شده است كه عُمّال ما از هدایا سخن مى ‏گویند ! آیا اگر در خانه مى ‏نشستند كسى به آنان هدیه مى‏ داد ؟! [570]
563) بحار، ج‏77، ص‏54.
564) مائده، 42.
565) بحار، ج‏104، ص‏273 .
566) وسائل، ج‏12، ص‏63 .
567) نهج‏البلاغه، خطبه‏131.
568) نهج‏الفصاحه، ح 2693.
569) نهج‏البلاغه، خطبه‏224.
570) نهج‏الفصاحه، ح 539.
پيام ها
1- مالكیّت باید از راه صحیح باشد . مانند : حیازت ، تجارت ، زراعت ، صنعت ، ارث ، هدیه ، امثال آن ، ولى تصرف از طریق باطل و رشوه ایجاد مالكیّت نمى‏ كند. «لا تاكلوا اموال الناس بالباطل»
2- جامعه در حكم یك پیكر واحد است . «بینكم، اموالكم»
3- رشوه ، حرام است و انسان حقّ ندارد براى تصاحب اموال مردم رشوه دهد . «تدلوا بها الى الحكام لتاكوا فریقاً من اموال الناس»
4- اسلام ، مردم را مالك اموالشان مى‏ داند. «اموال الناس»
5 - لغزش‏ هاى آگاهانه خطرناك است. «وانتم تعلمون»
برای مشاهده سایر مطالب مرتبط ،مطلب مورد نظر خود را از لیست کشویی زیر انتخاب نموده و دکمه مشاهده را کلیک نمایید
نوشته شده در   جمعه 17 شهريور 1396  ساعت  09   توسط   حسین شاهد خطیبی
PDF چاپ ارسال برای دوستان بازگشت
نظرات شما :
نام :
نام خانوادگی :
  ایمیل :
 
لطفا کد نمایش داده شده در تصویر را وارد نمایید
نظر خود را درباره این مطلب بیان بفرمائید