شنبه 26 آبان 1397 - 09 ربيع الأول 1440 - 17 نوامبر 2018
اوقات شرعی 
 
2 . سوره بقره آيه 179
کد مطلب:36845
تاریخ مطلب:جمعه 1 ارديبهشت 1396
پيام ها / 1- اجراى عدالت ، تضمین كننده حیات جامعه است. «لكم فى القصاص حیاة» 2- تعادل میان رأفت و خشونت ، لازم است . خدایى كه رحمن و رحیم است ، قصاص را رمز حیات مى داند. «لكم فى القصاص حیاة» 3- حذف عنصر خطرناك، یك اصل عقلانى است. «یا اولى الالباب» 4- زود قضاوت نكنید. ممكن است در برخورد سطحى ، قصاص را خوب ندانید ولى با خرد و اندیشه در مى‏ یابید كه قصاص رمز حیات است. «یا اولى‏الالباب» 5 - تقوا و دورى از گناه ، فلسفه احكام دین است. چه احكام عبادى و چه قضایى . ...
آيه
وَلَكُمْ فِى الْقِصَاصِ حَيَوةٌ يَأُوْلِى الْأَلْبَبِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ‏
ترجمه
اى صاحبان خرد ! براى شما در قصاص، حیات (و زندگى نهفته) است. باشد كه شما تقوى پیشه كنید.
نکته ها
گویا آیه در مقام پاسخ به یك سرى ایراد هایى است كه به حكم قصاص ، به خصوص از سوى روشنفكر نمایان مطرح مى ‏شود. قرآن مى ‏فرماید: حكم قصاص براى جامعه انسانى تأمین كننده ‏ى حیات و زندگى است. قصاص یك برخورد و انتقام شخصى نیست، بلكه تأمین كننده امنیّت اجتماعى است. در جامعه ‏اى كه متجاوز قصاص نشود، عدالت و امنیّت از بین مى‏ رود و آن جامعه گویا حیاتى ندارد و مرده است. چنانكه در پزشكى و كشاورزى و دامدارى ، لازمه حیات و سلامت انسان، گیاه و حیوان، از بین بردن میكروب ‏ها و آفات است.
اگر به بهانه اینكه قاتل هیجان روانى پیدا كرده، بگوییم او رها شود، هیچ ضمانتى نیست كه در دیگر جنایت ‏ها این بهانه مطرح نشود، چون تمام جنایتكاران در حال سلامت و آرامش روحى و فكرى دست به جنایت نمى ‏زنند. با این حساب تمام خلافكاران باید آزاد باشند و جامعه سالم نیز تبدیل به جنگل شود كه هركس بر اثر هیجان و دگرگونى‏ هاى روحى و روانى، هركارى را بتواند انجام دهد. گمان نشود كه دنیاى امروز، دنیاى عاطفه و نوع دوستى است و قانون قصاص، قانونى خشن و ناسازگار با فرهنگ حقوق بشر دنیاست. اسلام در كنار حكم قصاص، اجازه عفو و اخذ خون‏ بها داده تا به مصلحت اقدام شود.
توجیهاتى از قبیل اینكه از مجرمان و قاتلان در زندان با كار اجبارى به نفع پیشرفت اقتصادى بهره‏گیرى مى ‏كنیم، قابل قبول نیست. چون این برنامه‏ ها، تضمین كننده امنیّت عمومى نیستند. اصل، مقام انسانیّت و جامعه عدالت پرور است، نه دنیاى پرخطر همراه با تولید بیشتر، آن هم به دست جنایتكاران و قاتلان!
از آنجا كه قانون قصاص، ضامن عدالت و امنیّت و رمز حیات جامعه است، در پایان آیه مى ‏فرماید: «لعلّكم تتقون» یعنى اجراى این قانون، موجب خوددارى از بروز قتل ‏هاى دیگر است.
حیات، داراى انواعى است:
1- حیات طبیعى. مثل زنده شدن زمین در بهار و بعد از باران. «یحیى الارض» [527]
2- حیات معنوى. مثل دعوت پیامبر كه عامل زنده شدن مردم است. «دعاكم لما یحییكم» [528]
3- حیات برزخى كه شهدا دارند. «لا تقولوا لمن یقتل فى سبیل اللّه اموات بل احیاء» [529]
4- حیات اخروى كه براى همه است. «یمیتكم ثم یحییكم» [530]
5 - حیات اجتماعى در سایه امنیّت و عدالت. نظیر همین آیه «لكم فى القصاص حیاة»
527) روم، 50.
528) انفال، 24.
529) بقره، 154.
530) بقره، 28.
پيام ها
1- اجراى عدالت ، تضمین كننده حیات جامعه است. «لكم فى القصاص حیاة»
2- تعادل میان رأفت و خشونت ، لازم است . خدایى كه رحمن و رحیم است ، قصاص را رمز حیات مى داند. «لكم فى القصاص حیاة»
3- حذف عنصر خطرناك، یك اصل عقلانى است. «یا اولى الالباب»
4- زود قضاوت نكنید. ممكن است در برخورد سطحى ، قصاص را خوب ندانید ولى با خرد و اندیشه در مى‏ یابید كه قصاص رمز حیات است. «یا اولى‏الالباب»
5 - تقوا و دورى از گناه ، فلسفه احكام دین است. چه احكام عبادى و چه قضایى. «لعلّك [531] م تتقون»
6- قصاص ، سبب بازدارى مردم از تكرار قتل است. «لعلكم تتقون»
531) در بیان فلسفه روزه نیز مى ‏فرماید : »لعلكم تتّقون« بقره، 183.
برای مشاهده سایر مطالب مرتبط ،مطلب مورد نظر خود را از لیست کشویی زیر انتخاب نموده و دکمه مشاهده را کلیک نمایید
نوشته شده در   جمعه 1 ارديبهشت 1396  ساعت  11   توسط   حسین شاهد خطیبی
PDF چاپ ارسال برای دوستان بازگشت
نظرات شما :
نام :
نام خانوادگی :
  ایمیل :
 
لطفا کد نمایش داده شده در تصویر را وارد نمایید
نظر خود را درباره این مطلب بیان بفرمائید